Tilaa

Forum Replies Created

  • veneilijä

    Juu, ovat kyllä, en huomannut tuota Saver Manta tyyppinimeä tuossa alussa, hupsista!

    in reply to: Kulutus #5351
    veneilijä

    Itsekin toivon lisää huomaavaisuutta. Vielä löytyy niitä jotka roikottavat venettään liukukynnyksellä satama-alueella aiheuttaen metriset aallot ja siinä sitten muut veneet keikkuvat kuin Linnanmäellä.

    veneilijä

    Köliin on asetettu valmustusvaiheessa painoa. Jostain muualta luin että tällainen perinteinen fiskarin runko on ns. loppuvakaa eli aluksi kallistaa helpostikin mutta tietyn rajan yli sitä ei saa millään.

    Siihen on luotettava.

    veneilijä

    Ei ole. Vene on Sea Bee 27 mikä on tehty entisen luotsiveneen runkomallin mukaan. Vene on tosin hieman korkea ja sen omistajat valittaneet kiikkeryydestä. Paikallaan olleessaan vene niiaa vain vähän aikuisen miehen kävellessä laidalla, mutta tosiaan, herkästi rullaa.

    Rullaaminen on tyyppiominaisuus, mutta mielenrauha siitä ettei vene kuitenkaan kaadu, olisi kiva saada.

    veneilijä

    Aivan. Mutta hämmentää kun jo 5m/s tuulessa ja puolen metrin aallokossa vene keinahtaa kallistusmittarin mukaan 20 astetta. Se tuntuu epämiellyttävälle ja mieleen tulee että pysyykö tämä pystyssä.

    veneilijä

    joo sama täällä ostin ja asensin smart tabs trimmilevyt bellaan 5,3m. paras ostos mitä voi veneeseen ostaa nouseeliukuun paljonparemmin ja nokka pysyy alhaalla!!!! kannattaa kokeilla.

    veneilijä

    Kokemusta 2v, toiminu todella hienosti, kaikenlaisessa ajossa. Susi koneita löytyy jokaisessa merkissä. 🙂

    veneilijä

    Samanlaista kyselyä on tullut ja aloin ihmettelemään, miksi tyyppi haluaa ostaa veneen Suomesta ja multa kun esim. Englannissa hinnat ko. veneestä on reilusti halvempia?

    Toivottavasti joku jaksaa nähdä vaivaa ja sais poliisin kanssa tuon nilkin kiinni.

    veneilijä

    Jep tuli kyseinen vene ostettua vuosi sitten eikä ole tarvinnut katua!Ostin veneen käytettynä 150h ajetulla 150hp Mercury Optimaxilla.Kulutus Navmannin kulutuskäyrän mukaan 1,2l/mpk.Tällöin matkanopeus 20-25 s.Tällöin myös takakuomu on ollut käytössä.Mitä käyttöön tulee on mukavan tuntunen ajaa ja ottaa aallot mukavasti kunhan muistaa järjellisen kaasun käytön.Lisätrimmejä olen käyttänyt vasta n.6-8m/s olevassa sivutuulessa.Venehän on varsinainen tilaihme,muistaen kuitenkin että vene on vain vajaa 7 metrinen.Jos on paljon porukkaa niin keskikäytävä rajoittaa hiukan veneessä liikkumista.Lisää hyvää tietoa veneestä Venemestarin testissä tai Kipparin 9/10 numerossa kannattaa Googlata.Ei kun ostamaan kesä tulee pian???!

    veneilijä

    Itsellä 515 pro 40hv yamahalla vm. 08. Erittäin tyytyväinen olen ollut pakettiin. Tuulilasi ja kaiteet kannattaa laittaa. 2 hengen kuormalla nopeus 29solmua gps:llä mitattuna. 7 hengen kuormalla nousi vielä liukuun. Toimii hyvin yhteys veneenä ja harrastelu kalastuksessa.

    in reply to: Bella 530 Ht #4658
    veneilijä

    Veneesi on joka tapauksessa polttoaineen kulutuksen näkökulmasta erittäin taloudellinen veneitä ajatellen. Huippukulutus tunnissa lienee jossain ehkä noin 10 -12l paikkeilla tunnissa täydellä kaasulla. Nopeudella tai konetehon käytöllä ei ole tässä koneteholuokassa kovin radikaalia merkitystä. Kun otat huippukierroksista pois noin 1000 (kierrosluku on tällöin Mercurylla ehkä noin 4500-5000), niin taloudellisuus on matkan tekoa ajatellen aika optimaalinen. Nopeutena tämä on tällä veneellä ehkä arviolta noin 13-15 solmua. Oikeastaan kulutuksen kannalta tässä on olennaista, että venettä ei kynnätä eli aja keula kohollaan, vaikka veneesi onkin puoliplaanari.

    Absoluuttinen kulutus on suurimmillaan täydellä kaasulla. Meripeninkulmaa koden laskettu kulutus lienee parhaillaan tuolla Merculla juuri tuossa 4000-4500rpm/min paikkeilla. Pääasia on, että vältät noin 6-9 solmun nopeuksia tällä ko. veneellä, mikäli tavoitteenasi on optimoida kulutusta ja oikeastaan muutenkin. Muulla ei ehkä ole oikein merkitystä ellei veneilyn tavoitteeksi ota hiusten halkomista kulutuksen suhteen. Olosuhteet, kuorma ja muut asiat käytännössä tulevat olemaan veneesi ajonopeuden ja sen seurauksena kulutuksen kannalta kuitenkin oleellisimpia.

    in reply to: Veneen sisävesille #4653
    veneilijä

    Veneen nopeuteen ja liukukynnykseen liittyvistä asioista päätellen taitaisit ennemminkin etsiä rungoltaan puoliplaanaria. Näiden nopeusalue ja ominaisuudet vastaisivat ehkä lähimpänä sitä mitä saattaisit etsiä. Puhtaasti liukuvilla, selkeästi V-pohjaisilla veneillä ei ole järkevää oikein koskaan ajaa liukukynnyksellä esim. noin 6-12 solmun nopeutta, kulki se sitten tuolla vauhdilla suoraan tai ei. Vene kyntää ja polttoainetta tuhrautuu paljon, eikä ajaminenkaan ehkä ole oikein miellyttävää.

    Katso joitakin vaikkapa Arvor 190 mallisia veneitä. Esimerkiksi tämä kyseinen vene saattaisi sopia tuohon kuvailemaasi tarkoitukseen ainakin ajovaatimusten, ruhtinaallisten avotilojen ja hinnan (uutena) suhteen. Ajaminen taitaa tosin tapahtua hytissä. Myös muilta valmistajilta löytyy jossain määrin vastaavanlaisia ja hintahaarukkaan hyvin sopivia vaihtoehtoja myös uutena (esim. Örnvik). Tämän mallisia veneitä saattaisi löytyä myös sellaisina, joissa kajuutan takaseinä on avoin.

X