Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Forum Replies Created

  • in reply to: Venevero #112988
    lyy

    Ei tänne näköjään saa keskustelua aikaiseksi millään…Ei nuo meikäläisen ulostulot välttämättä mitään älykkäitä ole, mutta ne olivat vaan ihan keskustelunaiheiksi tarkoitettuja. Kertomani on kuitenkin juuri kuten asiat ovat tapahtuneet. Jatkan vielä sen verran,että nyt jos koskaan möin auton oikeaan aikaan,ja ostin sen halvatun mönkkärin. Tämä Bernerin supersuunnitelma olisi muuten kussut ihan täysin silmille. Nyt kusee vain yhden auton osalta.Joten voin osaltani katsoa,että venevero on jo moninkertaisesti tienattu,eli verottajalta pois.
    Kotona mulla on ollut ilmapumppu jo yli 10 vuotta,ja uskokaa tai älkää, sillä on vedetty 166 neliöisen talon sähkölaskut alle puoleen entisen omistajan ajoista. Silläkin on jo muutama sähköveroeuro säästynyt. Kulutus on nyt keskimäärin 9500-10500 kWh vuodessa, ja se on kokonaissähkönkulutus, ei vain lämpö. Pitänee hommata toinen, koska osaan taloa ei tämän tuottama lämpö ylety. Ihan vaan optimoidakseni verottajan menetyksen. Tiedän,ajatustapa on lapsellinen, mutta niin ovat verotusperusteet niin vene- kuin motoverossakin sekä tulevassa autojen maksuja koskevassa systeemissä.
    Saadaanko mitään keskustelua aikaiseksi,vai onko tämä saitti oikeasti vainaa ? Ainakin minä olen yrittänyt herättää keskustelua. Ellei ketään kiinnosta, niin olkoon. Kuten joku on saattanut huomata, minua kiinnostaa venekeskustelu ja vaikka muunkin aiheen käsittely,mutta ellei ketään muuta kiinnosta, vähän turhaahan tämä on. Antaa sitten meikäläisenkin puolesta olla…

    in reply to: Venevero #112967
    lyy

    Jatkaisin aiheeseen sen verran,että tottakai kulutusta täytyy piruuttaankin vähentää tuon veneveron verran. Tein oikeasti asian eteen jotain. Mulla oli 2 autoa,joista toinen seisoi viime keväästä syksyyn n. 5 kk, eli turha. Möin sen ja ostin traktorimönkijän. Kuljen sillä töihin ihan nyt lumipyryissä ja pakkasessakin,piruuttaankin. Pelkästään tämä teko vähensi verottajan tuloja runsaasti enemmän,kuin venevero osaltani on. En halua protestointini vähentävän saariston yrittäjien tuloja, joten en vähennä mitään saariston palvelujen kulutusta. Sitä vastoin katson tarkemmin,mitä ostan yleensä maista,ja vähennän sitä kautta.
    Tänään oli Turun Sanomien yleisönosastossa Stefan Wallinin kirjoitus vene- ja moottoripyöräverosta. En olisi ikipäivänä odottanut sanovani, että Rkp saa ääneni seuraavissa,ja sitä seuraavissa vaaleissa,mutta tämän kirjoituksen perusteella sen teen ! Jostain syystä persut, joita aikaisemmin äänestin,eivät ole enää ihan kärjessä… Lukekaa ihmeessä, ts.fi ellei teille tule kyseistä aviisia. Kiitos Stefan tavallisen pulliaisen puolustamisesta !

    in reply to: Omat tiedot #112939
    lyy

    Juu, ei täällä tunnu ketään käyvän enää. Ihme sinällään, kuten sanoit suoli24 sivusto on ala-arvoinen,mutta siellä on liikennettä. Täällä voisi saada tietoa ilman arvostelua ja dissaamista sekä käydä keskustelua ihan asiallisesti,mutta kun ei niin ei. Mikä meitä veneilijöitä vaivaa,kun ei kiinnosta keskustella omasta harrastuksesta edes suhteellisen asiallisesti ja jakaa tietoa sitä tarvitseville ? Itse tarvitsen tietoa monestakin asiasta,mutta vastaavasti mulla saattaa olla jotain tietoa,josta joku muukin voisi hyötyä… Taidan olla se useimmin tänne kirjoittava,vaikka ihan turhaan. Yritin jopa provosoida keskustelua taatusti meitä kiinnostavasta asiasta,eli veneverosta, muttei sekään uponnut. Taidan minäkin pikkuhiljaa antaa periksi tämän palstan suhteen.

    in reply to: Omat tiedot #112525
    lyy

    Sama ongelma täällä,en saa muutettua veneen tietoja millään. Onkohan ylläpidossa enää ketään tällä aika kuolleella palstalla ? Olisi ihan mukavaa,kun täälläkin olisi vähän elämää ja keskustelua, Suomi24 on kuitenkin öykkäreiden ja wannabe-pätijöiden täyttämä palsta.

    lyy

    Moro !

    Olet ilmeisimmin jo ostanut tuon kyseisen veneen,joku ainakin on. Myöhässä olen kirjoitukseni kanssa,mutta kirjoitan kuitenkin. Eli moottorista mulla ei ole tietoja käyttötuntien ja huoltojen osalta, testerin kytkemällä saattaisi ehkä käyttötunnit näkyä. Kone käynnistyi hyvin eikä näkyvää savua tule ja vene kulkee ja kiihtyy mukavasti ko.moottorilla. Mutta vanhahan se jo on.

    Suurin osa vioista tuli kuntoon. Bensan haju tunki ohjaamoon,kun sen tankkasi täyteen,se tuli yllätyksenä,koska olin vaihtanut liki kaikki letkut ja polttoaineanturin. Lienee haju tullee huohottimen letkuista, joita en vaihtanut. Samoin keulasta tuleva pieni vesivuoto jäi selvittämättä,koska olin vaihtanut oven tiivisteenkin alkuperäisellä tiivisteellä. Olisiko asennus vähän epäonnistunut,oli aika haastava asennettava. Tai sitten etukannen syvennyksen vedenpoistoaukko falskaa jostain.

    Vastaavasti käytin kolmisen tonnia korjauksiin ja paljon on tehty. Sähköjä on uusittu paljon, pohjan maalaus tehty primereineen kolmeen kertaan ja uusia vehkeitä asennettu. Trimmiautomatiikka lienee se,joka tähän veneeseen on kohdillaan. Uusi kemssa sähköhuuhtelulla on myöskin laitettu,vähän harvinaisempi malli.Uusi cd-radio antenneineen on myöskin asennettu.Trimmilevyihin vaihdoin magneettiventtiilit. Bensaletkujen lisäksi uusin suodatin/vedenpoistoyksikön. Lieteen asensin uuden lämpökannen.Kyllä näitä korjattuja,vaihdettuja ja asennettuja juttuja riittää siihen nähden,että vene myytiin mulle täysin toimintakuntoisena ! Sikäli,kuin viimeinen näkemäni hinta tähän paattiin pitää paikkansa,olet sinä tai joku muu joka tämän osti,tehnyt kuitenkin hyvät kaupat. Siihen hintaan kannattaa jo ostaa vaikka toinen konekin tähän !

    lyy

    Tätä samaa olen minäkin ihmetellyt. Meillä on VP D3-110-kone, ja siinä ei ihan noin isot tunnit olleet vaihtovälinä,mutta hyvin paljon kuitenkin. Muistaakseni Volvon autossa oli joku kilometrimäärä tai sitten 4 vuotta. Meilläkin menee kymmeniä vuosia hihnan vaihdon viralliseen vaihtokohtaan,joten mitenköhän tosiaan on ? Tietäisikö joku ? Meidän paatti on nyt 8-vuotias,ja ilmeisesti alkuperäinen hihna paikallaan. Ajattelin kyllä varmuudeksi vaihtaa ensi vuonna, tunteja nyt reilu 360.

    in reply to: Esittele veneesi #106997
    lyy

    En tiedä,onko tässä kipossa mitään esittelemistä,mutta teen sen kuitenkin. Eli mulla oli se Drago Sunday, johon toivoin parannusta. Ja nyt syksyllä sain sitten aikaiseksi Marino Roccan vm.1996 Evarin 2001 mallisella 150 hv perämoottorilla. Tää on harvinaisuus,ei paljoa tule perämoottoriversioita vastaan,ja veistämöltä saamani tiedon mukaan kyseessä on tosiaan harvinaisuus. Olivat aikaansa edellä,nykyisinhän näitä perämoottoriversioita on alkanut tulla Nord Star-tyyppisiinkin veneisiin.

    Paatti on erittäin valoisa ja näkyvyys ulos on loistava. Kokemusta ei ehtinyt kertyä syksyllä,ennen kuin vene täytyi nostaa ylös. Siinä ilmeni vika poikineen,jotka toivoisin veneen myyneen liikkeen hoitavan. Ikävin oli veneen taipumus kallistua vauhdin noustessa. Mun nähdäkseni kyse on trimmilevyistä,joista toinen toimii nopeudella, jonka oletan olevan oikea. Toinen sitä vastoin on todella hidas, eikä mun näkemyksen mukaan ehdi korjaamaan ajoasentoa,ennen kuin luonto loppuu äijältä. Myönnän myös sen,että kokemukseni hydraulitrimmeistä ennen tätä venettä on pyöreät 0 minuuttia. Vanhassa oli trimmit, mutta ne olivat kaasujousella ilman säätömahdollisuutta olevat. Onko jollakulla vinkkiä mulle, syytänkö itseäni vai sitä hidasta trimmiä ?

    Varusteet ovat ihan kohdallaan : Wallaksen keraaminen 2-levyinen liesi, joka yllättäen toimii. Ebersprächerin lämmitin,joka taas ei toimi. Vanhat plotteri ja luotain, uusi plotteri on hommattu mutta luotain saa jäädä kojelautaan. Wc-koppi on,muttei pyttyä. Hommasin sellaisen Thetfordin kemssan,jossa on sähköinen huuhtelu. Katotaan mikä on miehiään,sekin on vielä asentamatta. Jääkaappikin oli, ilmeisesti toimii. Eihän tässä nyt ihmeitä ole,mutta vanhaan verrattuna tää on loistelias…Ja sitten tässä on veneen kokoon nähden valtava ruuma,jolle en keksi käyttöä tähän hätään. Se on sen normaalivarusteisen veneen sisäperämoottorin paikka.

    Tässähän tämä, kehumiseksi tätä vikalistaa tuskin voi sanoa,mutta veneen valoisuus ja läpikuljettavuus sekä muutenkin helppo liikkuminen ovat positiivista. Kunhan nyt saa nämä viat korjattua, tulee siitä varmaan ihan kelpo kulkine.

    in reply to: Veneen nimitarrat #102890
    lyy

    Tyhmä kysymys katsastamattomen veneen omistajalta (pikku ht-vene) mutta täytyykö tosiaan lepuuttajissakin olla paatin nimi sääntöjen mukaan ?

    lyy

    No tää ei ole varsinainen varaosa,mutta akkuboosteri on mulla nykyään aina mukana. Antaa kummasti turvallisuudentunnetta akun tyhjenemisen varalta. Niitä nyt saa jopa 30 eurolla,mun versio maksoi jotain satasen pintaan. Mulla siis ei ole kaksiakkujärjestelmää,joka itsessään on jonkinlainen varajärjestelmä…

    lyy

    Mitenkäs ajattelette meripelastajista ? Minusta He ovat nykyään kolmas valtiomahti merivartioston ja poliisin jälkeen,tavallaan enemmänkin koska heitä näkee useammin. Kunnioitan suuresti heidän toimintaansa ja ihan kannatuspohjalta olen vuosia ollut jäsen Trossin kera. Toki se voi olla konkreettisesti avuksikin huonosti sattuessa.
    Nappulana asuessani Hangossa ikkunastamme näkyi suoraan Itäsatamaan,ja siinä päällimmäisenä näkyi silloinen 70-luvun pelastusristeilijä Russarö.Sain usein katsella ikkunastamme,kun kyseinen alus lähti ilmalla kuin ilmalla merelle,sen aikaisilla laitteilla. Muistan jotenkin esim.Viikinki-veneen haaverin 70-luvulla,jossa hukkui muistaakseni 11 nuorta ja jolloin kyseinen alus oli pitkään etsinnöissä mukana. Armeijan kaapelialus Putsaari sen hylyn sitten loppujen lopuksi nosti,ja muistan hyvin,kun olin Länsisatamassa seuraamassa kun vene nostettiin Putsaaren perästä merestä kuiville.
    Jokusen kerran siinä Itäsataman silloisella kalalaiturilla näkyi valkoisia myttyjä,meren uhreja. Silloin,kun Finn-Baltic kippasi saattoi olla,että vielä silloinkin tuotiin,mutta sitä en varmaksi muista.
    Muutenkin oli hienoa ja jännittävää seurata näköalapaikalta sellaisten paattien lähtöä merelle,jotka eivät tunteneet tuulirajoja. Armeijan laiturihan oli nimittäin ihan liki pelastusalus Russarön laituria. Ja kyllä pienenä poikana ihailin,kun äijät ajoivat Russarön väliä aluksi Y-veneillä,sittemmin K- ja H-veneillä ja myös esim.RN-”pikaveneillä. Pukkio oli isompi yhteysalus siihen aikaan,ja sehän onnistui törmäämään mm.Itäsataman aallonmurtajaan kapteeni L….äisen kipparoimana. Arvatkoon nimen se joka tietää,muuten kunnia hänen muistolleen.
    Näistä lapsuuden kokemuksista sain varmaankin kipinän käydä armeijan venemiehenä. Ja aika hyvin osui,ajoin K-venettä pääsääntöisesti,niitä näin ikkunastamme,mutta ne olivat peruskorjaamattomia,mutta kenties joku oli sama kuin jota ajoin korjattuna. H-2-paattia ajoin vain kerran koulutusmatkalla Kotkaan,mutta se makasi saaressamme Hästö-Busössä koko inttini ajan,ja se oli täsmälleen sama paatti,jonka menoa myrskyssä Russarö_Hanko välillä olin ihaillut jo nappulana. Uiskoa en päässyt koskaan ajamaan,ne olivat maissa koko venemiesaikani, ja ne RN:t oli myyty siviileille ajat sitten. Tämä kyseinen kapteeni L…äinen oli kouluttamassa meitä väliaikaisesti muutaman kerran. Jäi mieleeni kerta,kun olimme muistaakseni kelirikkoalus Hankoniemellä Koverharin satamassa,ja siihen oli samaan aikaan tulossa iso malmilaiva. Käänsin ruoria väistääkseni kyseistä liki 200 metristä laivaa, upseeri sanoi,ei vielä käännetä. Tottelin,ja olimme aivan laivan väylällä,ja sanoin,että nyt täytyy väistää. ”Ei väistetä” oli käsky. Sitten aivan viime tingassa väänsimme paattimme sivuun,siinä ei ollut mitään järkeä,koska me olimme joka tapauksessa väistämisvelvollisia. Kyse oli ilmeisesti meidän uskalluksemme kokeilemisesta. No,siinä hän onnistui..
    No joo,tämmöinen stoori tästä kehkeytyi. Olisko joku muukin,joka kirjoittais omista kokemuksistaan,mä olisin kiinnostunut niistä. En nimittäin ole narsisti,vaikka itsestäni kirjoitankin,vaan yritän herättää muidenkin muistoja kirjoitettavaksi…

    lyy

    Mun mielestä kyseisen palveluksen merenkulkuopista kyllä on ollut hyötyä veneilyharrastuksessa.Johtuen just siitä,että me ei seisottu ison paatin komentosillalla vaan ajettiin itse pienempää purkkia yöllä ja päivällä,tyynessä ja myrskyssä,auringossa ja lumisateessa,jäissä ja ilman jäitä. Mutta tää on ihan henkilökohtainen mielipide vaan. Ja opinhan mä siellä yhden muistisäännön : Ken EKSyy Merellä ERotkoon Tehtävästään. Moni tän tietääkin ja ne ketkä eivät,osannevat päätellä isoista kirjaimista minkä laskun avuksi tää on 🙂

    in reply to: Sumu #82408
    lyy

    Näin meillä,eli siis merivartioston pitäisi olla juuri tietyllä kellonlyömällä oikeassa paikassa ohjaamassa sumuun joutuneita ? Tää vetää aika hiljaiseksi,viranomaisten resurssit tuntien ja muutenkin. Ei siinä mitään,hernerokkasumuun joutuminen ilman apuvälineitä on kinkkinen paikka ja välineiden kanssakin hankala,jollei ole täysin sinut niiden kanssa.Mutta kyllä vesille lähtiessä täytyy sekin vaihtoehto ottaa huomioon,että sumuun voi joutua. Eikun sivuun odottelemaan ja jollei sumu millään hälvene luuri esille ja soitto, vhf on tietysti hyvä tässä kohti. Soitolla viranomaiset sitten saa hakemaan,kunhan nyt malttaa ensin vähän aikaa odottaa… Olettaen,että on sen verran pysynyt kartalla jotta osaa kertoa olinpaikkansa edes suunnilleen. Plotterista sen kyllä yleensä näkee,ellei sitä ole ja on kartaltakin hukassa,sitten onkin hankalampaa.Aika vähän näitä sumuun eksyneitä loppujen lopuksi on lopullisesti hävinnyt.
    Nuorena miehenä olimme kalassa Hangö Västralla yhdellä saarella ja sumu ”yllätti”,siis SUMU. Olimme pikku avoveneellä,ja olin jostain lukenut,että täytyy vain pitää vanavesi samassa kulmassa aallonväreisiin nähden,niin pystyy ajamaan suoraan. Loogistahan tämä on,muttei olisi tullut mieleen ilman lukemaani,kompassia ei tietenkään ollut.. Teimme kuten opetettu ,tiesimme suunnilleen missä päin Hangonkylä on ja lähdimme ajelemaan oppimallamme tavalla. Oli se outoa,kun edes pikkuveneen keulaa ei kunnolla nähnyt ja aikamme ajettuamme vastaan tuli pari reimaria. Olimme aika kuutamolla,mutta jatkoimme ja yllättävää sinänsä osuimme sataman korville niin,että pystyimme jo hieman hälvenneessä sumussa tajuamaan missä olimme. Sen pituinen se.

    in reply to: Vesiensuojelu #4302
    lyy

    Jos ajattelee vaikka ulkomaisia risteily- tai miksei kauppalaivojakin,eiköhän ne tyhjennä septinsä ja kenties myös roskansa Itämereen. Tälle pitäisi tehdä jotain,sieltä se iso jätekuormitus tulee, mutta toki jokainen,kenen veneessä on vielä mahdollisuus tyhjentää septi mereen,voisi vähän ajatella asiaa.Taitaa kuitenkin olla aika yleistä,että mereen se roju solahtaa,jos mahdollisuus on… Pikkuveneissä ja osassa isommistakin on kemiallinen wc,kuten itselläkin, ja vaikka määrä siinä säiliössä pieni onkin, pitää sekin ehdottomasti toimittaa oikeaan osoitteeseen,joka ei ole meri,eikä saaren puskan juuri,vaikka siinä kemssa-aineessa lukisikin ”ekologinen” !Ihan vaan mun mielipiteenä.

    in reply to: Pohjaan kops! #4193
    lyy

    No joo,onhan sitä kivellä käyty,mutta tää on taas niitä inttitapauksia. Ajettiin kelirikkoalus Hankoniemellä aikoinaan joulukuussa Hanko-Russarö väliä,tuulta parhaimmillaan 25 m/s. Päätettiin sitten yhdelle reissulle mennä reittiä,jossa ei keikkuisi ihan niin paljon,ihan vaan kuljetettavia ajatellen,ja kierrettiin Tulliniemen kautta sellaista ”sisäreittiä”. Oli pilkkopimeää ja lunta pyrytti ja linjataulut sillä kohdalla olivat vielä silloin mustavalkoiset ja enhän mä niitä nähnyt. Väylällä piti olla just eikä melkein,koska syväys oli melkoinen ja aivan väylän vieressä oli kivi,jota ei osoitettu viitalla. Ja lopun arvaakin,olin väylältä juuri sopivasti sivussa ja siihen kiveenhän se kolahti. Aallonpohjassa tärähti oikein kunnolla,45 tonnia rautaa, aallonharjalla noustiin siitä irti ja taas pohjalla kiveen ja sitten yli karin. Liioittelematta sisäkalut hyppäsivät vatsassa ja voin vain kuvitella alhaalla matkustajatiloissa olleiden tunnelmia. Ei siitä paattiin tullut kuin pieni lommo pohjaan,mutta molempien koneiden kiinnikkeet murtuivat,mikä ei kylläkään ajoa estänyt,koska moottorit käyttivät hydraulipumppua joka taas pyöritti potkuria. Ei ollut parhaimpia hetkiä venemiehen uralla,varsinkin kun asuin silloin Hangossa ja tiesin kyseisen karin jo vanhastaan…No,rangaistuksena sain punnertaa itse ne uudet kiinnikkeet paikoilleen,muuta rangaistusta en saanut,vaikka olisin kyllä ansainnut. Nykyisin jos moinen sattuisi,olisi iltalehdissä otsikko ”Venemies ajoi karille,17 ihmistä hengenvaarassa”… Näin siviilielämässä olemme kerran ajaneet kaverin kanssa kiville takavuosina Hiittisissä. Lainasimme kaverin isän ht-paattia,jossa oli muistaakseni Suzukin 65 heppainen,paatti oli silloin melko uusi. Kaveri tiesi,tai oli tietävinään,mistä ajetaan,mutta niinpä tärähdimme matalikolle että napsahti. Sen verran tiukassa olimme,että minä hyppäsin jorpakkoon huljuttelemaan venettä että pääsimme pois. Siihen tuli joku paikallinen auttamaan ja sanoi,että tähän matalikkoon ajetaan aika usein. Potkuri meni jonkun verran rusetille,ja varapotkuria ei tietenkään ollut,joten jouduimme aika pikkukierroksilla köröttelemään takaisin Hankoon. Nämä ovat ainoat kivivierailut veneilyurallani,toistaiseksi ja toivottavasti näitä ei tulekaan.
    Tää nyt ei liity kivilleajoon,vaan hölmöilyyn. Olimme nuoria koltiaisia,ja kaverilla oli puinen ruuhen mallinen vene jossa oli 5 heppainen Clinton perässä. Tämäkin oli Hangossa,silloin siinä saaressa, jossa nykyisin on Itämeren Portti,oli ainoastaan vaja,jossa säilytettiin veneitä. Ajoimme sinne ja saimme päähämme kokeilla paatin kelluvuutta. Kekkaloimme veneen ääriään myöten täyteen vettä, mutta eihän sitä tyhjäksi meinannut saada enää millään,kun tyhjentäessä toisesta laidasta tuli koko ajan lisää vettä sisään. Aika kauan saimme äyskäröidä,ennen kuin takaisin rantaan pääsimme. Mutta tulipa kokeiltua.

    in reply to: Kausi 2015 #4280
    lyy

    Tuo Utön hotelli kiinnostaa minuakin aikas paljon. Hinnat on suhteellisen korkeat,mutta paino sanalla suhteellisen. Onhan siellä kallista harjoittaa majoitustoimintaa, esim.pelkästään juomavesi on varmastikin kallista,koska tehtäneen merivedestä osmoosivehkeillä. Ja tarvikkeiden toimitus ja muukin vastaava on hankalaa ja hidasta. Mutta varmasti tosi hyvä vieroitusoireiden lievittämispaikka, hyvä idea Tapani !

X