Tilaa

Forum Replies Created

  • in reply to: Septitankki haisee #5203
    ARAGORN

    Ajjan ohje, lisättynä, sillä, että joka tyhjennyksen jälkeen lisäät biol.lisäaineen. Petrin kehoitus on myös hyvä, kunhan lämmität letkujen päät kuumaksi ennen klemmarin kiristystä, näin saat jäykän letkun tiivistymään tiukasti yhteeseen.

    ARAGORN

    Hei Anette

    Suosittelen purjehduskoulua, saat varmasti asiantuntevaa opetusta, saatat vielä päästä kursille tänä keväänä. Veneilyliitosta saat alueesi kouluista tiedon, ja jos koulut ovat jo täynnä, niin heillä saattaa olla tiedossa pätevä yksityisopettaja.

    ARAGORN

    Heippa
    Venelehden tämän vuoden numerossa 1- 2 sivulla 181 on sinulle vastaus. Voit tietenkin mennä suoraan Veikkoset oy.n sivuille http://www.veikkoset.fi.
    Sen verran, että sivukölit pitää olla, ei vakauden vaan luovimisen takia, ilman köliä ei purjevene voi luovia.
    Ei muuta kuin hauskaa kesän odotusta jonkin purjehdusoppaan seurassa.

    in reply to: Täysi satama #6056
    ARAGORN

    Ei satamat ole ikinä täysiä, valitse sopivalta näyttävä väli huomioiden, että ainakin toisessa veneessä on joku kannella. Pyydä häntä auttamaan, koska muualla ei oikein näytä olevan sopivaa paikkaa, kun tulet hänen perään/ kylkeen. Normaali Suomalainen veneilijä ymmärtää kyllä tilanteen.
    Naapurimaissamme ei liikoja kysellä, siellä tullaan viereen/ perään ja iloisesti tervehditään ja tarjotaan kiinnitysköyttä.

    ARAGORN

    Jos olet kipparin tyttöystävä/ vaimo, lämmin halaus ja kiitos mennen kesän retkistä on varmaan mieleenpainuva joululahja.

    in reply to: Laituripaikka? #2872
    ARAGORN

    Kun olet löytänyt veneen, niin etsi netistä lähin Finnboat rinkiin kuuluva venekorjaamo ja pyydä heiltä apua veneen kunnon tarkistukseen. Useimmilla veneseurojen katsastajilla ei välttämättä taidot riitä hyvään lopputulokseen, esim. harvalla heistä on kosteusmittari käytettävissä. Jos myyjä kieltäytyy tarkastuksesta, niin etsi toinen kohde.

    in reply to: Laituripaikka? #2866
    ARAGORN

    Kohdallani yleensä jäiden lähdettyä.

    in reply to: Laituripaikka? #2863
    ARAGORN

    Venepaikkasi on juuri siellä, missä sen oletinkin olevan Skeppsholmenin lahdessa, toivottavasti niissä uusissa laitureissa. Paikka on hyvin suojainen tuulilta ja varmaan myös uteliailta. Minulla oli vene siellä neljä kesää ilman huolia.
    Paikallinen rantaparlamentti käsitteli suurempia asioita, kuin laitureiden veneitä, ole iloinen ja morjensta heitä.
    Pidä veneesi siellä, missä se nyt on ja laske veteen siellä. Tietenkin toinen vaihtoehto on kysellä, josko paikallinen autoilija kerkiäisi sen tehdä, hän asuu Karjaalla. En kyllä muista hänen nimeään, mutta saat sen varmasti Premarinista.
    Eke- ja Premarin tarjoavat nosto- ja talvisäilytystä, sekä jonkinlaisia huoltoja, mutta hinnat ovat aika suolaisia ja huoltojen tasosta en osaa sanoa mitään.
    Oma veneeni oli talvet Premarinissa, syystä,että purjehdin pitempään kuin nämä ”yhteisnostajat”

    in reply to: Laituripaikka? #2861
    ARAGORN

    Minulla oli pari vuota sitten laituripaikka jägerbackan (mitenkähän tuo kirjoitetaan) alapuolella Skeppsholmenin lahdessa, niissä uusissa laitureissa, aisapaikat. Siellä ja Pursitien varrella olevassa satamassa veneilijät järjestivät yhteisnostoja, sinne vaan kyselemään, siellä talvisäilytys on tosi edullista. Tammisaarella ei ole mitään nostopalveluja. Jos venepaikkasi on siellä, niin huomioi sinne vievä 1,2 metrin väylä. Veneesi syväys ei saisi olla yli 1.6 metriä, ettei matalalla vedellä tule vaikeuksia.

    in reply to: Laituripaikka? #2858
    ARAGORN

    Veneesi sopii 2.4m leveään paikkaan on paikka sitten poiju- tai aisapaikka. Poijupaikalla tarkoitan tietenkin, että keula tai perä on poijussa ja aisapaikassa veneen suurin leveys kapenee alaspäin mennessä. Oma purteni on aisapaikassa missä samassa aisavälissä on kaksi venettä. Kun lasken kummankin veneen suurimmat leveydet yhteen tulos on 10 senttiä enemmän kuin aisaväli, eikä meillä ole mitään ongelmia.

    ARAGORN

    Oletan, että veneessä on suora potkuriakseli ilman niveltä. Tarkista moottorin kumityynyt, vika saattaa olla niissä, yksi tai useampi on pettänyt ja moottori veto päällä pääsee muuttamaan asentoaan niin paljon, että akselikulma ylittää sen rajan minkä akseli sietää ilman tärinää. Miksikö ei täristä pakilla, kumityynyihin kohdistuu vastakkaisen suunnan kuormitus ja toisaalta kuormitus on kuitenkin selvästi pienempi.

    Ihan vain tiedoksi kaikille. Moottorin vetolaipan ja potkuriakselin laipan välinen kulma ei saa olla yli 0.1 milliä, kun laipat laitetaan vastakkain ilman kiristystä. Tässä pitää myös huomioida, että veneen pitää kellua vapaasti vedessä ja purjeveneen pitää olla myös rikattu

    ARAGORN

    Ennen uusien palikoiden ostoa, tai suurempia remontteja mittaisin jännitehäviöt akun ja solenoidin/ startterin välillä +ja -puolelta. Siihen tarvitset herkän volttimittarin ja kaverin joka on jyvällä asiasta. Epäilisin tapauksessasi, että jokin tai jotkut liitttimet tai pääkatkaisija on alkanut hapettumaan. Huomioi, että CRC tai muut mömmöt eivät tässä tilanteessa auta.

    ARAGORN

    Purjeveneeni on ollut siellä neljä vuotta, viimeksi 2010, sen ajan minkä asuimme siellä. Kun muutimme takaisin Helsinkiin, niin pitkän matkan vuoksi telakoin veneeni taas pursiseuramme telakalle.
    Henkilökunta siellä on osaavaa ja ystävällistä, tosin huollot he ainakin siihen aikaan tilasivat muualta, sen tasosta en osaa sanoa mitään, huollan veneeni itse. Noston ja laskun sain aina silloin kun halusin, parin päivän toleranssilla.

    SUOSITTELEN

    ARAGORN

    Hei te, joilla on huonoja kokemuksia ja te joilla jostain syystä hyviä, niin mainitkaa ihmeessä telakan nimi, se on ainoa tie saada parempaa palvelua.

    ARAGORN

    Niinhän se koirakin sanoo nuollessaan…

    Itse olen viimeiset 15 vuotta pitänyt tankin tyhjänä eikä ole ollut veden kanssa mitään huolia. Kondenssihan muodostuu lämpötilaeroista ja kun tankki on tyhjä sen sisä ja ulkopuolinen lämpötila pysyy jotakuinkin samana ja tällöin painevaihtelua tankissa ei juurikaan tapahdu, eli ilma ei vaihdu eikä näinollen kosteaa ilmaa tule tankkiin. Täydessä tankissa ei taas ole paljoa ilmatilaa mikä vaihtuisi. Polttoaineen laatuun en osaa sanoa mitään mutta, itse poltan ”jämät” autossani.

X