Tilaa

Forum Replies Created

  • A24

    JULLELLA = Moikka, koneen hankinta on edelleen harkintavaiheessa. Kahden vaiheella pyöritään:

    a) Selva, Piranha 9,9 – sähkökäynnistyksellä ja kaukosäädöllä.
    b) Tohatsu, sinun kappaleesi.

    Toki, jos Tohatsu menee Helmsmanin mukana niin ymmärrettävää sekin. Teemme päätöksen noin parin viikon sisällä ja laitan sulle heti sillon viestiä.

    ZIEGURA = Moikka, meilläkin on joskus vuosien saatossa toinen saalinki katkennut. On kyllä edellinen omistaja tehnyt hyvää jälkeä ja hitsannut kuntoon. Pakko kysyä, paljonko Selden veloittaa noista saalingeista? Ehdottomasti ostan sulta pois ne päätypalat, jos uudet tulee tilalle – infoa heti, kun tiedät enemmän.

    Lauantaina tuli käytyä paatilla ekaa kertaa Joulukuun jälkeen. Pienellä jännityksellä menin sisälle, kovasti on isot pojat pelotellu homeesta yms. talven aikana. Vaan olipa positiivinen yllätys, kuinka hyvin on Syksyn toimenpiteet tullut suoritettua sekä ensimmäinen talvisäilytys oman venhon kanssa. Sisällä ei yhtäkään homepilkkua, pilssissä ei tippaakaan vettä, kosteudenkerääjässä n. sentti vettä kolmen kuukauden ajalta ja ennen kaikkea, veneessä tuoksui jopa melkein ”raikkaalta”. Myös pressu viritys toimi moitteettomasti, muutama repeämä oli havaittavissa.

    Tuli istuskeltua auringonpaisteessa noin kolme tuntia kannella ja sisällä. Huoltolistaa yritin tehdä myös kevättä varten, nälkähän kasvo syödessä aikalailla… Nyt jos koskaan iski kyllä kuume vesille!

    A24

    Moikka,

    käyn tarkastamassa selviäisikö jostakin maston merkkiä tms. voisin samalla räpsästä kuvaa. Harmillinen juttu, kun kyseessä on varmaan veneen pienin sekä hinnaltaankin uskoisin olevan pienin osa… Vaikuttaa kuitenkin aika keskeisesti itse purjehtimiseen 😀

    Loppuviikosta luvassa!

    A24

    Taas on A24:llä ongelma. Syksyllä mastoa purettaessa saalingin päässä oleva metalliosa, jonka läpi vaijerikulkee murtui. Eli selvennykseksi vielä, saalingin ulkopäässä on se metallinen nipukka joka kiinnitetään ruuvilla itse saalinkiin ja jonka läpi vaijeri pääsee kulkemaan alas ruuveille on murtunut.

    Mistäköhän voisi alkaa tiedustelemaan kyseistä osaa? Onko Baltic Riggins esimerkiksi sellainen taho?

    A24

    Kiitos Seilori ja Pauli,

    juuri tälläistä kannustusta tarvitsinkin. Vaikuttaa vahvimmalta noi Tohatsun ja Mercuryn 6hp ja 5hp versiot, mutta ajattelin Venemessuilla vielä perehtyä Selvan vastaavaan 8hp koneeseen, olikohan nimeltään ”Black Bass Big Foot Sail” tms. Hintaa tulee n. 600e noiden yllä mainittujen hintaan lisää. Kyllä tämä tästä vielä ja toukokuussa voidaan uudella moottorilla saatella Avance mastokraanan kautta kotisatamaan.

    Pauli = ehdottomasti pidän mielessä tuon sinun Tohatsusi, jos noihin pienempiin päädyn! Ollaan yhteyksissä täällä.

    Nöyrästi kiittäen!

    A24

    Kiitos seilori!

    Kyllä tässä vaiheessa mennään vielä perämoottorilla… En tiedä miksi olen niin skeptinen noiden hevosvoimien kanssa, mutta onhan tuolla paljolti saman kokoluokan purkkareita jopa 4hp moottoreilla. Lähinnä tarkoituksena on kartoittaa tollaisen perämoottorin käyttö esim tilanteessa, jossa ajataan suoraan vasta-aaltoon esim kapealla väylällä – jotta jaksaahan kone painaa venettä eteenpäin? En tiedä missä asustelet, mutta hyvänä esimerkkinä painettiin viime kesänä Helsingin edustalla Harakan ja Uunisaaren välistä kapeikosta läpi ja etelästä puhalsi n. 12 m/s, joka tuossa kohtaa tarkoitti aikaa vapaasti liikkuvaa aaltoa. Yamaha jaksoi hyvin työntää veneen tuosta ulos, mutta miten tollanen 6 heppanen sen tekee?

    Joku voisi sanoa, että kokeile – mutta kuten sanoin, niin eka täysi kausi alkamassa purkkarilla ja mieluummin nautin veneilystä huoletta samalla, kun opettelen uutta harrastusta.

    A24

    Moikka, ostimme Avancen 2014 kesällä ja koneena oli vuoden -92 Yamaha 9.9 nelitahtituuppari. Nyt konetta avatessa ja syyshuoltoa tehdessä kävi ilmi, että jäähdytysjärjestelmä jos ei ole lopullisesti rikki niin ainakin vetelee viimesiään ja vesi ei kunnolla kierrä – ongelma oli havaittavissa jo kauden aikana, koska pidempään koneella ajettaessa tiputti kierroksia ikään kuin varotoimenpiteenä.

    Tämän talven aikana olisi tarkoitus hommata uutta apumoottoria veneeseen ja vaihtoehtoja on ollut muutamia. Jostakin syystä tuo Mercury Sail Power 5hp / Tohatsu Sail Pro 6hp ovat päälimmäisinä mielessä, lähinnä siitä syystä että omaavat jo valmiiksi isomman potkurin ja ennen kaikkea virran ulostulon. Pelko kuitenkin on, että jaksaako tuo kone pyörittää Avancea merten tuulissa? Osaako joku vanhempi Avance omistaja kertoa kokemuksia pienemmistä tuuppareista veneen perässä?

    Purjevenehän tuo on ja pääkäyttövoima onkin saatava tuulesta, mutta vasta uraa aloittelevana niin haluan että voin aina merellä ollessa luottaa siihen että viimeistään moottori minut vie satamaan, jos jotakin käy.

    Kiitos!

    A24

    A24:kin ilmoittautuu joukkoon tuolta Suomi24:n puolelta, jossa oli puhetta tästä omasta osiosta!

    Loistavaa, että saatiin tämä aikaiseksi!

X