Tilaa

Forum Replies Created

  • in reply to: Kölin ruostuminen #4475
    Kari Viitala

    On se köli kestänyt rajun kivelle ajon, takaa vaan tuppasi nousemaan pulssiin.

    in reply to: Kölin ruostuminen #4473
    Kari Viitala

    No niin! Nyt on pohja puhallettu puhtaaksi soodalla ja hiekalla. Yllätys oli melkoinen kun paljastui ettei köli olekaan sisältä rautaa vaan betonia! Joku on siis pistänyt veistämöllä rautarahat taskuunsa. Vene on 1984 Ruotsissa rakennettu, kanadalaisten suunnittelema C & C 30 E. Toin sen Suomeen v. 2001 Ruotsista missä se oli ollut telakoituna, kuivilla siis ja käyttämättömänä siihen asti. Veneveistämön omistaja oli yrityksensä myynyt ja jättänyt viimeisen tuotoksen itselleen, vaikka ei ollut purjehtimisesta kiinnostunut. Muutti Espanjaan golfia pelaamaan. Kuoli vuosi pari sitten Ruotsissa. Olimme kavereita eli veneen hinnasta ei kannata keskustella.
    Pohjan puhalluksen perimmäinen syy oli primerin puuttuminen pohjasta. Rungon katsastaja totesi asian.
    Nyt rautabetoni köliin on vedetty ensimmäiset primerit. Pohja saa kuivua kevääseen.
    Mitä mieltä olette betonikölistä?
    Isälläni oli aikoinaan purjevene jossa oli lyijyköli joka vaihdettiin betoniin. Lyijy siirrettiin sittemmin enimmäkseen naapurin puolelle!!??

    in reply to: Salamat #2982
    Kari Viitala

    Kyseessä oli Plasebo-vaikutus. Jungmanni kuitenkin rauhoittui jo kahdella kaapelilla. Mastosta on maadoituskaapeli kölin kautta moottoriin. Tiedän kyllä, että kyseinen kaapeli on paperinarua kunnon salamalle. Tapana on sanoa että veneessä ollaan kuin Faradayn häkissä. Kunhan pitää näpit irti vanteista ym. Veneessäni oli aikoinaan radioamatööri joka piti mastoa/vantteja antennina. Kun lähettimen tangenttia painoi sai vanteista mukavia kiksejä. Nykyisin takastaagi on eristetty.

    in reply to: Salamat #2980
    Kari Viitala

    Purjeveneeni on mökin laiturissa ja akkulaturi yleensä päällä. Olin ukkosen tullessa ottanut johdon laiturin tolpasta irti, en veneestä. Ukkonen tuntui olevan ohi, kunnes joskus aamuyöstä iski ankara salama. Aamulla totesin että veneessä oleva akkulaturi oli senkin seitsemänä säpäleinä pitkin hyttiä. Samalla oli kookas petäjä rannassa haljennut ja venesuojan liikekatkaisin oli palanut. Veneessä ei muita elektroniikkavaurioita. Jos veneessä on purjehtiessa ukkosella pelkäävä miehistön jäsen, vedämme starttikaapelit vanteista mereen roikkumaan. Olen tänäkin kesänä ollut veneessä ukkosella mutta satamassa. Viimeksi Jungfruskärissä.

    Kari Viitala

    Minulla Tacktickin tuulimittari ainakin toimii hyvin ja asennus oli lasten leikkiä. Vaihdon syy sama kuin Teemulla.

X