Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Forum Replies Created

  • jukka

    Äkkiseltään epäilen, että mittari on rikki. Kuivalla maalla olevan veneen kaiun ei pitäisi näytä mitään, pitää olla väliaine, vesi, jotta mittari saa vastakaiun. Kaiun anturi on hyvin yksinkertainen ja jos se nakuttaa lähettäessään pulssia se on melko varmasti kunnossa. Voit tietenkin tehdä pikku testin, irroita anturin johto mittarista ja katso mitä se sen jälkeen näyttää. Jos mittari edelleen näyttää jotain lukemia, niin mittari on varmasti rikki.
    Halvin tapa korjata vika on ostaa uusi samanlainen mittari ja kokeilla vanhaa mittaria uuteen anturiin, mieluummin näin päin, koska anturi on se ”tyhmempi” puoli eikä vaurioidu kovin herkästi.

    jukka

    Letherman, kuinkahan oikeasti kirjoitetaan, on varmaan yksi huonoimmista työkaluista veneessä. Sen kun pudotat veteen, niin ”puoli pakkia” on mennyt sen siliän tien.
    En puhu kokemuksesta, minulla ei ole tuota L- mania, mutta venepaikkani kohdalla on jakareista aurinkolaseihin, enhän minä tietenkään niitä pudottanut, vaan vaimo ja koira.

    jukka

    Tuohon Tapsan listaan lisään vielä PA suodattimen, sulakkeita, sähköjohtoa, eristysnauhaa, ruuvia, muttereita, lämppärin korjaus sarjan (PA suodatin, hehkutulppa ja mahdollinen polttoaineen imeytysverkko), polttoainepumpun korjaus sarja, moottoriöljyä, pinnapilotin vetohihna.
    Olen kesäisin yleensä tehnyt vähän pidempiä purjehduksia ja siksi minulla on kaienlaista mahdollisten vikojen varalle. Ehkä joku teistä ei osaa tehdä kaikkea, mutta satamista varmaan aina löytyy joku, joka osaa auttaa, jos vain on palikka jonka vaihtaa.

    jukka

    Harmi teille espoolaisille. Onneksi teille, Kirkkonmmi ja Helsinki ei ole kovin kaukana. Varmaan kummatkin ottavat mielellään uusia jäseniä ja Kirkkonummi varmasti voi tarjota paljon uusia laituripaikkoja ja myös talvisäilytystä. Ainoa vahinko Espoon herroille on, mistä he löytävät uusi kähminnän kohteita, kun satama kuolee.

    in reply to: Hylätyt veneet #4648
    jukka

    Onnea vaan Tapsa, toivottavasti saat siitä projektin. Omalle kohdalleni sattui melkein vastaavanlainen tilanne.
    Puotilassa about 30 vuotta sitten makasi H- vene syksyllä nostolaiturin kupeessa, vene oli siinä koko talven. Mieteskelin vähän samaa kuin sinä nyt, mutta se jäi vain mietiskelyn asteelle.
    Kevään korvassa näin jonkun kaverin tyhjentelevän siitä sulamisvesiä. Kysyin, oliko vene hänen, ei ollut, ”mutta jonkunhan on siitä vedet tyhjennettävä”. Hän oli saanut selville, että veneen omisti joku Nordean lainojen vakuustarkastaja…
    Suutarin lapset juoksee avojaloin.

    in reply to: Hylätyt veneet #4644
    jukka

    Raitisveden pumppu ja hanat ovat varmaan kovilla jos niissä on vettä, samoin wc järjestelmä. Moottori on varmaan ns. makeavesijäähdytteinen, silloin moottorissa on pakkasneste, mutta lämmönvaihdin ja merivesipumppu varmaan hajoavat. Kaikki rungon läpiviennit vesilinjan alapuolella ovat myös vaaravyöhykkeessä.

    Veneestä saa varmaan kohtuuvaivalla käyttökelpoisen aluksen, onnea yritykseen.

    jukka

    Ehkä Bilteman ja Motonetin eristeet kannattaa unohtaa. Mainitsemasi eriste, ainakin paperilla vaikuttaa hyvältä. Se painaa aika paljon, mikä on hyvän eristeen ominaisuus. Jos haluat varmasti oikeaa tietoa, niin soita Nautorille ja kysy heidän mielipidettään hyvästä eristeestä. Olen kerran soittanut sinne kysyäkseni rod vanttien huollosta, sain ystävällisen ja perusteellisen vastauksen kysymykseeni. He jos kukaan tietää hyvän laadun päälle.

    in reply to: Septi #4642
    jukka

    Tämä taipuisan, muoviputkea muistuttavan putken lämmittäminen on sikäli tärkeää, että putki pehmenee jolloin putki mukautuu paremmin liittimeen. Toinen vaihtoehto on tietenkin jokin tiivistemassa. P.putki on sen verran kovaa, että se ei kovin herkästi tiivisty, vertaa putken sisäpinnan epätasaisuus.

    in reply to: Septi #4640
    jukka

    Luin esitteen, minulla ei ole kokemusta kyseisestä tuotteesta, mutta äkkiseltään se vaikuttaa samalta kuin ne polttoaineletkuun asennettavat pensan säästäjät. Oletan, että sinulla on oikea septitankiksi tehty säiliö. Vaihda kaikki p.putket hyvälaatuisiin tuotteisiin ja kun asennat putket, niin lämmitä putken pää kuumaksi, niin, että se polttaa käteen ja vasta sitten nopeasti kiristät sen paikoilleen. Näin olen menetellyt ja ilman mitään mömmöjä on menty ilman hajuja.

    jukka

    Varmaan sen voi maalata jollain lateksimaalilla. En usko, että se halpa vaahtomuovi kestää mitään liuotinpohjaisia maalia. Itse korvasin vanhat samanlaiset eristeet uusilla, painavammalla, paremmin ääntä eristävällä materiaalilla, vaihto ei ollut, olettaisin, maalaamista kummemmpi homma.

    jukka

    Jos pääksyt istuu kaidevaiereiden päällä, niin siihen ei taida olla muuta apua, kuin lähettää vaimo/ tyttöystävä vahtiin. Mikäli veneessäsi on rullakeulapurje, niin päästä suutit löysälle, kannelle. Mikäli linnut istuu saalingin päällä, niin viritä saalingin yläpuolelle nailonlanka, se saattaa auttaa onelmaan.

    in reply to: Sumu #4011
    jukka

    Et voi olla tosissas.
    Tutkaa, eikä AIS,ää ei varmaa ole kuin häviävän pienessä osassa veneistä.
    Viranomaiset ei varmaan ole sen tähden, että kädestä pitäen veisivät sinut tuollaisessa tilanteessa kotiisi, kun voit turvallisesti odotella sumun hälvenemistä.

    in reply to: Sumu #4009
    jukka

    Hu hu

    Karvat nousi pystyyn, ei vihasta, vaan asenteestasi. Jos sinulla oli vain gps, tai siihen liittyvä karttaohjelma, eikä tutkaa tai karttaohjelmaan liitettyä ais näyttöä, niin Helsingin edustalla ainoa viisas teko on hakeutua sivuun muusta liikenteestä ja odotella sään paranemista, esim. Hsk, Pihlis, Kaivari, mm.

    Turvallista kesän jatkoa.

    jukka

    Itsekkin kuulun seuraan, mutta ainakaan pääkaupunkiseudulla ei kysellä kuuluvatko vanhemmat johonkin seuraan viedessään lapsensa jollakouluun. Mikäli lapset innostuvat purjehduksesta kyseisessä seurassa vain lapsien pitää liittyä juniorijäseneksi.

    in reply to: Pohjan korjaus #4615
    jukka

    Tuohon edelliseen lisäisin pikku korjauksena, että epoksia pitää maalata vähintään 400 myytä. Tämän maalimäärän saat kertomalla maalattavan alueen neliöt 0.4 llä näin saat oikean litramäärän. Telalla maalattaessa yksi kerros voi olla paljon ohuempi kuin luulet. Kun kuitenkin teet aika isoa remppaa, niin ei kannata pihistellä viimeistelyssä. Maalatessa käytä kahta eri väriä vuorotellen, niin saat varmemman lopputuloksen.

X