Tilaa

Forum Replies Created

  • s432io

    Joustimet säästävät veneen knaappeja, laiturin kiinnikkeitä ja köysiä. En ole koskaan jättänyt joustimia pois 18t veneestä koska paino on riittävä irrottamaan jonkun kiinnikkeistä, todennäköisesti ensimmäisenä laiturista.

    On valtava ero kuormassa siinä, venyykö köysi kaksi senttiä vai joustimen avulla 10-15cm. Kuten olet huomannut, köysi voi mennä poikki, kun ensin joustavuus vedetään pois liialla kuormalla ja kuoleutuneeseen köyteen tulee nykäisy. Silloin köysi ei enää kestä läheskään nimeliskuormaansa.

    in reply to: Kippari hakusessa #3607
    s432io

    Olen ihan samaa yrittänyt itsekin löytää. Viettäisin enemmänkin aikaa veneellä, mutta yksin käsiteltäbäksi hiukan kookas ainakin kovalla tuulella.

    s432io

    ”Tosiasia on, että hänen on väistettävä optariakin, jos ei pysty väistämään pysähdyttävä ja annettava optarin mennä.”

    Hei, hauskaa, että otit tämän henkilökohtaisesti, se piristää keskustelua. Muistaakseni siteerasin lakipykäliä, joten kohde ruikutukselle on väärä. Minä en säädä lakeja, noudatan niitä. Koska kyseessä on sisävesisäännöt, kannattaa valittaa eduskuntaan 😉

    On paljon sääntöjä, jotka harmittaa silloin, kuin ne koskevat itseään, mutta ne on kaikki tehty meidän parhaaksemme.

    On totta, että minun pitää väistää optaria ja toista optariakin koska päälleajooikeutta ei ole. Kaikkien pitää tehdä parhaansa törmäyksen välttämiseksi. Jos törmäys kuitenkin sattuu, syyllisyys katsotaan lain perusteella. Tuo kirjoitus oli suora siteeraus sisävesisäännöistä, suosittelen tutustumaan niihin ennen kuin menet seuraavan kerran vesille optarilla tai millä muulla vehkeellä tahansa.

    s432io

    Veneen huolto ja korjaus menee yleensä näin: korjauksista sovitaa ennen kuin vene nostetaan ylös. Jouluun asti työn suorittaja sanoo olevan kiireitä veneiden nostoissa. Siitä helmikuun venenäyttelyyn asti se jankuttaa, että on koko talvi aikaa. Venenäyttelyn jälkeen se tekee tovin hommia kunnes alkaa laskemaan veneitä ja sanoo, etei kaikkia töitä ehdi tekemään. Yhtään poikkeusta en ole näiden vuosien varrella tavannut, ainoastaan tekemättömien töiden määrä on vaihdellut.

    s432io

    En epäile etteikö tyhjällä tankilla pärjäisi mainiosti. Sen verran pitää kuitenkin kommentoida, että ilman kosteus ei ole sama asia kuin ilman vaihtuminen tankissa. Kosteus jakaantuu ilmassa tasaisesti vaikkei tankissa ilma vaihtuisikaan. Vesi on ilmassa omana kaasunaan, joka jakautuu tasisesti molekyylien liikkeen takia. Jos tankissa on aukko ulkoilmaan, tankin kosteus on sama kuin ulkoilman, joskin viiveellä.

    Kondensoituminen riippuu ilman lämpötilasta. Vesi tiivistyy silloin, kun lämpötila laskee. Se voi tulla sateena alas tai härmistyä kylmille pinnoille kuuraksi. Tankkiin muodostuu väistämättä pisaroita, mutta jos niitä ei ole paljon, ne myöskin haihtuvat.

    Loppupeleissä pidän kuitenkin järkevänä tankin tyhjentämistä, jos se on teknisesti mahdollista. Keväällä voi sitten laittaa tarvittaessa liäsainetta kosteuden poistamiseksi.

    s432io

    Nopeusrajoitus on ehdoton, sitä pitää noudattaa riippumatta siitä aiheuttaisiko ylinopeus pienempiä aaltoja. Rajoitus ei ole pelkästään alltojen takia vaan usein paikalla on laitureita ja risteävää liikennettä. Aallontekokielto antaa suuremman vapauden nopeuden valinnan suhteen.

    Vesikulkuneuvon on oltava rakenteeltaan, varusteiltaan, kunnoltaan ja muilta ominaisuuksiltaan turvallinen kaikilla niillä kulkuvesillä, joilla sitä käytetään. Tämä koskee myös melojia. Vedessä liikkuu veneitä, jotka aiheuttavat aaltoja.

    Harvemmin tunnettu lain kohta on : Pituudeltaan alle 7 metrin konealuksen jonka suurin nopeus on enintään 7 solmua, soutuveneen sekä pituudeltaan alle 7 metrin purjeveneen on merkityillä väylillä liikkuessaan pysyteltävä mikäli mahdollista poissa yli 12 metrin pituisten alusten tieltä. Jos tämä laki olisi paremmin tunnettu, paljolta pahalta vältyttäisiin.

    in reply to: Kauhunpaikat osa1 #3564
    s432io

    ”Mitä tuollaisessa tilanteessa kuuluu tehdä”.
    Ensinnäkin ei pidä lähteä vesille veneellä, joka ei ole merikelpoinen. Niin isoa venettä ei väylillämme liiku, etteikö tuuli nostaisi lyhyessä ajassa vielä isompia aaltoja. Toiseksi pitää varautua siihen, että muitakin on vesillä. Kolmanneksi ei pidä kuvitella, että itsellä sattuu olemaan juuri se kaikkein nopein ja isoin vene, mikä on järkevä hankkia ja muut ovat väärässä ostaessaan nopeamman tai isomman.

    Neljänneksi kaikkein tärkein: Älä valita, ketään ei kiinnosta. Isomoien ja nopeampien sättiminen on niin vanha juttu ettei sillä saa kuin säälipisteitä 😉

    s432io

    Lisäaine on välttämätön. Alumiini ja muovitankkeihin kondensoituu vähemmän kuin rosteriin koska ne sitoo vähemmän lämpöä. Kondenssi ei ole yhtä suuri ongelma kuin bensan koostumuksen muuttuminen. Pieniin säiliöihin voisi laittaa pienkonebensaa, joka säilyy paremmin, jos se muuten passaa moottorille.

X