Tilaa

Forum Replies Created

  • s432io

    Paikallaanolo on tietenkin varminta, mutta se vie pitkän päälle merkittävän osan lajin viehätyksestä. Mietin tuossa eilen venettä ehostaessa, mistä navigointivälineestä luopuisin ja tulin siihen tulokseen, etä se on magneettikompassi.

    Perusteluna on se, ettei sen läheisyyteen voi laittaa mitään laitetta ilman, että se ottaa siitä nokkiinsa. Etenkin pienemmässä veneessä on vaikea laittaa antenneja useiden metrien päähän ja viedä johtoja vähintään metrin päästä. Toisaalta nämä muut laitteet ovat paljon tärkeämpiä turvallisuuden kannalta kuten plotterit, tutka, kaiku jne…

    En toki pidä magneettikompassia ihan tarpeettomana, mutta kyllä se kuuluu niihin varajärjestelmiin.

    s432io

    Tämä on tietenkin trolli, muttei ole muutakaan tekemistä. Jos ajaa väylän ulkopuolella kiville, vakuutus ei käsittääkseni korvaa. Tolkuttomuudesta en tiedä, mutta tällainen käsitys minulla on, tietääkö joku muu asiasta enemmän?

    s432io

    Väistän kaikkia yhteentörmäyksen välttämiseksi suunnasta riippumatta.
    Väistäminen ei ole yleensä ongelma, kun sääntöjä noudatetaan. Joskus olen kuitenkin joutunut arpomaan, kummalle puolelle väistän purkkaria, mutta niihinkään en ole vielä osunut 😉

    s432io

    Sisävesi äännöt jäivät tästä pois.

    Pituudeltaan alle 7 metrin konealuksen jonka suurin nopeus on enintään 7 solmua, soutuveneen sekä pituudeltaan alle 7 metrin purjeveneen on merkityillä väylillä liikkuessaan pysyteltävä mikäli mahdollista poissa yli 12 metrin pituisten alusten tieltä.

    Lisäksi on vielä syväyksen rajoittamat alukset, jotka eivät voi väistää väylän ulkopuolelle. Se voi tulla helpostikin vastaan esim 1,2m väylillä.

    in reply to: Yacht Pool Vakuutus #3501
    s432io

    Vastuu siirtyy kuulijalle. Minun tuntosarvet nousivat pystyyn viestin epämääräisyydetä. Olin juuri lukenut vakuutuksen ehdot hyvin tarkkaan ja todennut ne selkeiksi. Vastuukysymyksetkin ratkaistaan muuallakin kuin laiturikäräjillä, vaikka jälkimmäiset jäävätkin elämään omaa elämäänsä.
    Korvauksen epäämisessä olisi pitänyt olla kyse törkeästä huolimattamuudesta tai laiminlyönnistä ehkä jopa tuottamuksellisuudesta, kuten humalatilasta tms. Mitään viitteitä näistä ei kirjoituksessa kuitenkaan ollut.
    Trollina pidä sitä itsekin.

    in reply to: Yacht Pool Vakuutus #3494
    s432io

    Markkinahinta? Mikähän se sitten oikein on?
    Sukeltamisessa siihen erikoistunut vakuutusjärjestö antaa halvimmat ja kattavimmat vakuutukset. Se johtuu käsittääkseni useammastakin syytä, mutta aivan varmasti myös siitä, että ovat erikoistuneet ja osaavat arvioida riskit.

    Markkinahinta, oli se mikä tahansa, ei voi olla yleisvakuutusyhtiön antama hinta erikoisvakuutukselle. Erikoistuneita yhtiöitä taas voi verrata keskenään eikä niissä ole tietääkseni paljoakaan eroja keskenään.

    in reply to: Yacht Pool Vakuutus #3492
    s432io

    hei,
    ymmärrän, jos olet haluton valaisemaan enemmän päätöstä, mutta väite siitä, että se ontuu on hiukan ”puskasta sohimista”. Minulla on saman yhtiön vakuutus ja olen erittäin kiinnostunut yhtiön harjoittamasta politiikasta. Vakuutusehdot ovat mielestäni selkeät, eikä vastuusta voi vetäytyä ilman syytä

    s432io

    Otsonointi poistaa varmasti hajuja koska happi on hyvin reaktiivinen aine. Hapettuminen ei ole kuitenkaan se kaikkein tovotuin ilmiö, raudalla sitä kutsutaan ruostumiseksi.

    Metallit on yleensä tehty vallitsevia olosuhteita varten. Jos hapen osuutta kasvatetaan, mennään pois normaalilta alueelta ja aineet, jotka toimivat hyvin normaalissa ilmassa voivat alkaa reagoida.

    Mieleen tuleen ihan ensimmäisenä sähköjohdot, elektroniikka, releiden kärjet sekä teitenkin voiteluaineet ja pehmeät muovit.

    Tietääkö kukaan tästä enempää?

    s432io

    Liian lähellä ajava ajaa liian lähellä, joten se ei ole sallittua. Kysymys on siinä mielessä johdatteleva. Asian kannalta on tärkeää pikemminkin se, mitä kukin pitää liian lähellä ajamisena. Jonkun mielestä se on meripeninkulma ja toiselle 50 cm – nopeudestakin riippuen.

    Aallontekokielto ei koske kauppaliikenteessä olevia aluksia, joten vuokraveneiden ei tarvitse siitä välittää – joskin muut säännöt voivat rajoitaa nopeutta.

    s432io

    kuivapuvun vetoketjuun auttaa parafiinivaha, tuskin siitä on haittaa muuallakaan.

    in reply to: Yacht Pool Vakuutus #3490
    s432io

    Vaihdoin minäkin Yach Pooliin. Hinta oli n.puolet Tapiolan hinnasta. Erikoisvakuutuksille saa helposti halvemman vakuutuksen yhtiöistä, jotka ovat perehtyneet asiaan. Tapiolalle se tuntuu olevan oheistuote.

    s432io

    Onkohan tässä mennyt väylä ja reitti sekaisin? Jos on itse tehnyt reitin, se ei paljoa väyliä kumartele. Toinen mahdolisuus on tietenkin se, että rannassa menee jotain, kaapeli, syvyysviiva, linja, karttaraja tms. jota voi luulla väyläksi. Muistan omasta Garministani, että jotkut viivat olivat erehdyttävästi väylien näköisiä.

    s432io

    Väistäminen ei ole yleensä moottoriveneellä ongelma, mutta aina silloin tällöin tulee tilanteita, joissa ei tiedä, minne pitäisi väistää. Olen silloin ottanut vauhdin pois ja antanut purkkarin päättää, mitä kautta menee, mutta sekään ei tietenkään vapauta väistämisvelvolisuudelta. Isoa venettä ei myöskään saa kovin ketterästi pois alta.
    Mitenkä kommunikointia vois parantaa, että vältyttäisiin keskisormilta?

    s432io

    Ymmärrän hyvin, että harmittaa, kun joutuu väistämään purjeveneellä. Meillä on valitettavasti paljon sellaisia paikkoja, joissa kaikkien pitää väistää koska muuten veneet eivät mahdu samalle väylälle.

    Purkkareilla on usein tietoa tai ainakin hyvää uskoa siihen, että joissakin paikoissa väylän sivussa ei ole kiviä. Väylien ulkopuolella syvyysmerkinnät eivät ole kuitenkaan absoluuttista totuutta eikä vakuutus korvaa, jos kolisee.

    s432io

    Kyllä 100AH:n akun pitäisi pystyä mainiosti latautumaan ajossa ainakin sen verran, että kone käynnistyy. Akku ottaa hyvin vastaan virtaa, joka siitä on hetkeä aikaisemmin otettu. Viimeiset ampeerit ovat vaikeammin pumpattavissa sisään.

    Trimmin käyttö koneen käydessä ei kuluta akkua vaan virta tulee laturilta.

    On mahdolista, etä akku on alun alkaen ollut viallinen tai vioittunut, kun se on mennyt kokonaan tyhjäksi. Ennen akun vaihtoa kannattaa varmistaa, että akkusta ei mene virtaa hukkaan seisomisen aikana, eli välissä on pääkatkaisija joka on ehjä ja jota myös käytetään.

X