Forum Replies Created

  • Conan

    Olen ajellut bensakoneilla n. 40 – ja dieselillä 13 vuotta enkä ole koskaan käyttänyt näitä ”mömmöjä” joista tosiaankin, testienkin mukaan, hyötyvät vain niiden myyjät.
    Tankkiin kertyy luonnollisesti joskus vähän sakkaa tai ”limaa” ja melkein aina vettä.
    Moottoreiden omat suodattimet/vedenerottimet ovat yleensä (etenkin dieseleissä) alimitoitettuja, ainakin meidän olosuhteisiimme, jote kunnon veneessä on oltava aina tarpeeksi kookas ja tehokas erillinen suodatin/vedenerotin, joka on sellaisessa paikassa että se helppo on puhdistaa/tyhjentää.
    Etenkin dieselissä, ”koolla on väliä” koska polttoainevirtaama on moninkymmenkertainen bensakoneeseen verrattuna, joten ainakaan liian pieni vedenerotin ei ”ehdi” kunnolla erottamaan vettä jä tätä limamaista kertymää polttoaineesta ja sitäpaitsi liian pieni suodatin/vedenerotin tulee tyhjennettyä valitettavan usein liian harvoin.
    Kuten edellä on tullut todettua, säilyvyyteen saattaa joillain lisäaineilla olla merkitystä.

    Conan

    Ne ovat vähän paremmin eristettyjä kylmälaukkuja ei jääkaappeja.
    Jos ladot sen täyteen jääpaloja, sisällä on vielä viiden vuorokauden kuluttua vähän sulaneita jääpalaloja ja vettä (jollet ole availlut laukkua).
    Mutta jos lataat sen täyteen jääkaappikylmää ruokaa ja vielä availet sitä silloin tällöin, ei viiden vuorokauden kuluttua ole saatavilla kuin ”lämpimiä annoksia”.
    Kolme vuorokautta kyllä pysyy suht´koht´kylmänä jos laitat joukkoon paljon jäädytettyjä n.s. kylmävaraajia, mitä enemmän, sen kauemmin ruoka ja juoma pysyy kylmänä.

    P.S. Myyjäthän mainostavatkin, että ”estää jään sulmisen jopa viisi päivää esim. 30 asteen lämpötilassa”

    Conan
    Alkuperäinen kirjoittaja: Drunkensailor
    Alkuperäinen kirjoittaja: aragorn
    Ankkurin painolla ei ole suurtakaan merkitystä, vert. iso tankkeri ja sen ankkurit. Kunhan ankkuri painaa sen verran, että painuu pohjaan oikeassa asennossa ja sen kauha on sellainen, että se vedossa kaivautuu pohjaan. Samaten ketjua on oltava riittävästi ottamaan vastaan nykäisyt niin ettei ne kohdistu ankuriin. Naarasta voisin sanoa, että sillä ei ole riittävää kokoa siinä sarvessa joka mahdollisesti painuu pohjaan, kaivautumiskykyä naarassa ei ole.

    Laivojen ankkureita ei vo verrata tähän. Laivoissa on ankkurit, kun laki määrää, muttei määrää sitä, että sen pitäisi pitää laiva paikoillaan myrskyssä. Sitten ne on vielä niitä litteitä malleja, että näyttää hyvältä ja ei haittaa menoa.

    Näin on. – Ja kyllä sillä koollakin on kai joskus ollut merkitystä ,vai miksi Titanicin ankkuri painoi ”vain vaivaiset” 16 tonnia.

    Conan
    Alkuperäinen kirjoittaja: aragorn
    Ankkurin painolla ei ole suurtakaan merkitystä, vert. iso tankkeri ja sen ankkurit. Kunhan ankkuri painaa sen verran, että painuu pohjaan oikeassa asennossa ja sen kauha on sellainen, että se vedossa kaivautuu pohjaan. Samaten ketjua on oltava riittävästi ottamaan vastaan nykäisyt niin ettei ne kohdistu ankuriin. Naarasta voisin sanoa, että sillä ei ole riittävää kokoa siinä sarvessa joka mahdollisesti painuu pohjaan, kaivautumiskykyä naarassa ei ole.

    ”Puhuin” naara-ankkurin painosta. – Tämä ohje on ollut aikoja sitten Vene-lehdessä.
    Ai, ei suurtakaan merkitystä. – kokeileppa 3 kg:n mitä tahansa ankkuria kolmen tonnin veneessä, olet fakiiri jos saat sen pitämään vähänkin vaativimmissa olosuhteissa. Harvassa paikassa, ainakaan Suomen Lahdella, ankkurin tarvitsee kaivautua pohjaan, koska 90% rannoista (pohjasta) on melko kivikkoisia.
    Myönnän, että naara-ankkuri on huono pelkässä savi- tai hiekka pohjassa.

    Conan

    Peran kanssa samaa mieltä.
    Minullakin on 28 ft:n noin kolmetonnia painava vene ja 17 kg:n kokoontaitettava naara-ankkuri (on ollut myös kaikkien aikaisempienkin veneitteni ankurina – paino (kg)=6 x veneen paino (ton) – vaikka eihän ankkuri koskaan liian iso ole, jos tilaa on ja jaksaa sitä nostella).
    Yhtä hyvin tosiaan pitää kuin kansaveneiliöden Brucet yms.

    in reply to: Täysi satama #6075
    Conan

    jwi on täysin oikeassa.
    Mutta tässä keskustelussa on käsittääkseni ollut kysymys satamassa yöpymisestä/oleskelusta.
    Yli 50-vuotisen aktiivisen veneilyharrastukseni aikana olen aina saanut vesi-,pa-, ruoka-täydennyksen n.k. palvelusatamista, ehkä joskus muutaman minutin odottelun jälkeen,
    ja suurimmassa osassa kaikkista satamista on laituri mihin saa kiinnittyä vain kyseisiä toimenpiteitä varten.
    Ei muuta kuin vesille ja leppoisaa veneilykesää kaikille luonnon rauhaa rakastaville ja niillekin jotka haluavat ruuhkaisiin satamiin.
    B)

    in reply to: Täysi satama #6073
    Conan

    On naurettavaa lukea teidän ”satamahullujen” kinastelua.
    Suomessa on yksi maailman kauneimmista ja tiheimmistä saaristoista, ja kaiken lisäksi ainutlaatuinen jokamiehen oikeus. – Joten, ei kun sinne, sieltä löytyy varmuudella paikka jokaiselle, eikä tarvitse valitella paikkojen vähyyttä.

    Conan

    Melkein kaikkia ylämainittuja kenoja ole kokeillut mutta paras homeenpoistoaine mitä olen vuosikymmenien aikana käyttänyt on turkulaisen Lehtonen Stylen HOMEWEX. Vuosia sitten sitä sai vielä venetarvikeliikeistä mutta en ole sitä vuosiin enää ainakaan Helsingistä löytänyt, vaan olen tilannut sitä suoraan Turusta – p.02 2512700. Saman firman kuomunkylläste on myös yksi parhaista.

    Conan

    Poista (katkaise) kulkua haittaava kaiteen etuosa esim. katkaisulaikalla ja kiinnitä kaideputken päihin muovitulpat. – On siisti, eikä maksa paljon.

    Conan

    Bilteman nykyään myymä myrkkymaali on ihan yes, aivan kuten se vanhakin.- Hakkaa mennen tulen monet poskettoman hintaiset ”merkkimaalit”.

    Vetolaitteisiin oli saatavana vuosia sitten väritöntä myrkkymaalia mutta sitä ei ole enää markkinoilta löytynyt. – Jotkuthan vaittävät, ettei vetolaittetta saisi maalata myrkkymaallilla. – Itse olen käyttänyt sitä vuosikaudet juuri tämän näkkiongelman vuoksi.
    Myrkkymaali pitää sivellä EHJÄN alkuperäisen maalipinnan päälle niin, ettei se pääse kosketukseen sinkkianodien kanssa. Jos alkupreänen maalipinta on vaurioitunut, hio hapettumat huolellisesti pois ja paikkaa vetolaitteesen tarkoitetulla maalilla ennen myrkymaalausta.
    Itse sivelen myrkkymaalia vain vetolaitteen niihin pintoihin jotka ovat plaanissa veden alla, – näkeistä ei ole sinänsä haittaa muissa osissa muuta kuin niiden poistaminen veneilykauden jälkeen, mutta siihenkin löytyy kyllä nykyää tosi tehokkaita aineita.

    in reply to: Täysi satama #6063
    Conan

    Niin, tai sitten voi suunnitella matkansa niin, ettei ahnehdi liian pitkiä päivämatkoja ja on ajoissa siellä satamassa. Eikä tosi veneilijän tarvitse (etenkään Suomessa) aina kulkea satamasta toiseen koska niitä luonnon satamia meillä kyllä riittää.
    Hyvää ja leppoisaa tulevaa veneilykesää vaan kaikille;)

X