Forum Replies Created

  • Ajja

    Termari on kuluva osa ja melko halpa. Jos sen vaihtaa, siinä ei juurikaan häviä.

    Koneen kulutus nousee merkittävästi korkeimmilla kierroksilla, vaikka nopeus ei juuri muuttuisi. Polttoainetta palaa lisääntyneen vesivastuksen lisäksi koneen sisäisiin kitkoihin. Koneessa palaa enemmän polttoainetta ilman, että jäähdytys paranee kierrosten lisääntyessä.

    Ei se moottorin lämpö tule mistään muualta kuin palavasta polttoaineesta, sitä vain palaa enemmän kuin kone jäähdyttää.

    in reply to: Kulutus #5347
    Ajja

    Ensimmäisen kerran kuulen, että joku sanoo nopeiden veneiden menevän hitaasti 😉

    Käytännössä hitaasti ajo ei liukuvalla veneellä ole kovin taloudellista koska moottorit toimivat parhaan hyötysuhteen ulkopuolella. Polttoainetta kuluu matkaa kohden melkoisesti eikä moottorien voitelu tai jäähdytys toimi hyvin. Aina ei edes akut lataudu.

    Liukuva runko ei ole muutenkaan optimaalinen runkonopeudella. Ohjattavuus on huono ja keula liian alhaalla aaltoihin nähden – ainakin kovemmalla kelillä.

    Oma veneeni menee tyhjäkäynnillä n.13 km/h eli enemmän kuin yleinen 9 km/h rajoitus. Jos nopeutta laskee, ei runko juurikaan pidä sivutuulessa. Tämä siitä huolimatta, että painopiste on keskellä ja V-kulma jyrkkä.

    Perävetolaitteella varustettu flaikkarivene muuttuu vaaralliseksi hitaalla nopeudella ja kovalla sivutuulella. Se voi kääntyä perän ympäri nopeasti eikä ole mitään keinoa pitää sitä kurssissa – paitsi keulapotkurilla, jos se on riittävän tehokas (mitä ne eivät yleensä ole) ja vain niin kauan kuin akkua riittä – eli ei kauaakaan. Kaksimoottoriasennus voi hiukan helpottaa, mutta sekään ole sateen tekijä.

    Ajja

    Katsele niitä moottorin käyriä ensin. Veikkaan, että makoisin alue on jossain 70% maksimista alueella. Sen yli ei kannata ainakaan mennä, jos vene on liu’ussa. Jos ei ole, mottorit ovat alimitoitetut (oletan, että on diiselit).

    Toinen asia, mikä pitää ottaa huomioon, on moottorin tyyppi. Vaikka paras taloudellisuus saavutettaisiin matalilla kierroksilla, kuoirmittaminen voi tehdä hallaa koneille ja vaikuttaa myös jäähdytykseen. Joissain koneissa kaasujen pitää vaihtua riittävästi tai kone kuumenee liikaa.

    Eli koneet määrää nopeusalueen, jota voi käyttää.

    Omalla veneelläni sopiva nopeusalue on 22-25 kn eli selkeästi liu’ussa. Se on myös mukavin ajon kannalta. Polttoaineen kulutus l/km on tuolla alueella lähes vakio 130 l/h.
    Jos vauhtia nostaa lähelle 30kn, kulutus alkaa kasvaa selvästi. Silloin ollaa ulkona koneiden parhaan väännön alueelta ja tehoa kuluu sisäisiin kitkoihin. Myös veden vastus kasvaa.

    Käytännössä paras nopeus saadaan, kun vene on juuri ylitänyt liukukynnyksen, edellyttäen, että se on moottoreille sopivalla kierrosalueella. Käytännössä on kuitenkin mukavampi ajella sen verran yli, ettei tarvitse koskea kahvoihin aaltojen voimistuessa tai tuulen kääntyessä.

    Kun liikutaan koneiden makoisimmalla alueella, suurin merkitys on sillä, että niitä kuormitetaan tasaisesti. Kierroslukumittari on yleensä aika viitteellinen eikä kerro kuormituksesta. Kokemuksella pystyy kuulemaankin vetääkö koneet tasaisesti, mutta itse ajan turbopainemittareilla hienosäätäen.

    Lopuksi voit nähdä hiukan vaivaa ja ajaa koneita eri kierrosnopeuksilla ja ottaa ylös nopeuden ja piirtää käppyrän. Sen muodosta voi etsiä sopivan vauhdin.

    in reply to: Kulutus #5345
    Ajja

    Eniten säästää, kun ei aja lainkaan 😉

    Ajja

    Monessa navigaattorissa on Windows käyttis, jonka päälle jokainen on rustannut oman softansa. Joku onnistuu siinä paremmin ja joku huonommin. Hinta ei ole laadun tae, Simrad NSE12 toimi myös oikullisesta ja meni vaihtoon.

    Minulle Marinea oli hyvä kokemus, mutta olen huomannut, että liike jakaa mielipiteet. Sain hyviä neuvoja ja opastusta vian selvittämiseksi eikä loppupeleissä haitannut, vaikka vika oli vain ajoittain päällä eikä tietenkään soilloin, kun olisi pitänyt.

    Maahnatuoja ja myyjä on pitkälti valmistajan varassa huoltojen suhteen. Minulle on tullut sellainen käsitys, että Italialaisissa tuotteissa myyjä ja asiakas on samassa kusessa, jos vikaa ilmenee. Suomalaisen myyjän keinot hoputtaa valmistajaa on pienet, kun koko suomi on kooltaan pienempi kuin yksi Keski-Euroopan isoista kaupungeista.

    Valitettavasti kokemuksia huollosta saa vasta, ostamisen jälkeen…

    Ajja

    Yleensä veneet pysyvät pystyssä ja hörppäävät vettä ennen kuin kaatuvat.
    Onko alkuperäistä runkoa muutettu esimerkiksi laittamalla hyttiä, kattoa tai muuta rakennelmaa?

    in reply to: Pienvenelehti? #3965
    Ajja

    Jep, asiakas päättää, mutta harva kai ostaa lehteä, jota ei halua lukea. Pieneiä veneitä myydään lukumäärällisesti eniten, mutta esimerkiksi tätini, jolla on soutuvene, ei lue venelehtiä vaikka vesillä oloa harrastaakin.

    Ajja

    Omana kokemuksena johtohässäkän löystyminen aiheuttaa vikailmoituksia.
    Kannattaa tarkastaa liitokset ja mahdolliset hapettumiset.

    Ainakin aiemmissa koneissa oli suunnitteluvirhe koska vikatila ei jäänyt muistiin ja koneen virran katkaiseminen hävitti tiedot. Jos pystyt, lue vikakoodit ja lähde selvittämään ongelmaa sitä kautta.

    in reply to: Bella uimataso? #5358
    Ajja

    Katsele vaikka Meredinin tai Maritimin luetteloita. Löytyy joka lähtöön.

    in reply to: Kulutus #5343
    Ajja

    Jos kulutus näyttää ajossa 15 nurkilla, se on gallonaa tunnissa, jos 2,5 nurkilla se on mailia gallonalla.

    Ajja

    Veneeni ikkunat on tehty mitatilauksen Jukovalla, ovat lasien asiantuntijoita.
    Mitä, jos kyselisit heiltä?

    Ajja

    Talinauhapoksissa vettä saa ja on hyväkin tihkua hieman läpi. Se estää poksin kuumenemisen. Poksi ei saa olla käteen kuuma ajettaessa, lämmin kylläkin. Jos vettä tulee paljon, voi poksia kiristää varovaisesti, esimerkiksi 1/4 kierrosta kerrallaan ja katsoa mitä tapahtuu. Ylikiristäminen johtaa akselin kulumiseen.

    Jos kiristysvarat on loppu, pitää nauha vaihtaa. Sitä varten vene pitää nostaa ylös. Jos poksi on käynyt kuumana, akseliin on voinut tulla ura, jolloin akseli pitää kunnostaa.

    Talinauhapoksin hyvä puoli on ettei se lakkaa kokonaan toimimasta eli riski vuodon äkilliseen lisääntymiseen on pieni. Huono puoli on pieni tihkuminen.

    Keinumisen ei pitäisi vaikuttaa mitenkään veden tihkumiseen. Veden huomaa silloin helpommin. Jos vettä tulee enemmän keinunnan aikana, se tulee muualta. Läpiviennit, WC, moottori…?

    Ajja

    Vaikuttaa siltä, että kaasariin pääsee ylimääräistä ilmaa.
    Purkutalkoot voi olla edessä ja tuon ikäisellä koneella täytyy varmaan osiakin vaihtaa.

    Ajja

    Kokemukseni mukaan akselivetoinen on helpompi kuin perävetolaitteellinen. Vetolaitteessa on vaikeampi saada pitoa matalilla nopeuksilla.

    Ajja

    Letkujen kunto ja kiinnitykset, läpiviennit ym. ei muutu olennaisesti yhdessä vuodessa. Ne on hyvä käydä läpi runkokatsastuksessa. Sen sijaan joka vuotinen katsastus, jossa käydään varusteet läpi on turha.

    Jokainen voi käydä listan läpi ihan itsenäisesti ilman, että siihen tarvitaan ulkopuolista ”asiantuntijaa” lukemaan samaa paperia ääneen. Lista voidaan tarkastaa mainiosti runkokatsastuksen yhteydessä. On vaikea kuvitella, että joku varuste katoaisi tai kuluisi loppuun runkokatsastusten välillä niin, ettei veneen omistaja sitä ymmärrä.

    Kuten mainitsin, runkokatsastus voisi tapahtua useamminkin, mutta jokavuotinen listan lukeminen yhdessä ääneen on esikoululaisten puuhaa 😉

X