Forum Replies Created

  • anteeksi

    Vastasin vahingossa väärään viestiketjuun. Tähän ketjuun piti alunperin kirjoittaa seuraava vastaus.

    Tutkintaraportti D6/2010M on julkaistu viime kuussa.
    http://www.onnettomuustutkinta.fi/Etusivu/Tutkintaselostukset/Vesiliikenne/Vesiliikenne2010/13026729 84992

    Yamarin 650 -venettä kuvaillaan seuraavasti:

    ”Onnettumuuden tekninen syy oli vallinneeseen allokkoon nähden veneen riittämätön merikelposuus (vaikka vene täytti suuremmankin aallokon sallivan suunnitteluluokan vaatimuksen), alamittainen avotilan tyhjennysputkisto ja veneen rintalaipion epätiivis rakenne.”

    ”CE-suunnitteluluokan C vene on tarkoitettu toimivan turvallisesti aallokossa, jonka merkitsevä aallonkorkeus on einintään kaksi metriä. Onnettomuushetkellä merkitsevä aallonkorkeus oli puoli metriä. Vene ei kuitenkaan selviytynyt tästä aallokosta sen jälkeen, kun vauhtia oli hiljennetty alle liukukynnyksen.”

    Tutkinnan aikana toteutetuista toimenpiteistä mainitaan, että työryhmä valmistelee ISO 12217 -vakavuustandardin vaatimusten kiristämistä.

X