Forum Replies Created

• in reply to: Vakuutus #3813
    Jareta

Mitä jos laittaisit ihan oman nimesi mukaan, kun kerran mainitset muitakin asianosaisia nimeltä. Olisi reilumpaa ja tekisi asian vakuuttavammaksikin.

in reply to: Pienvenelehti? #3971
    Jareta

Kyllä minusta noita pieniä veneitäkin testataan, Viime venelehdessä taisi olla esim Faster 460. Erityisesti Kippari on minun mielestäni ollut enemmän ”pieniin päin”ja tuonne TSI väen suuntaan ehkä vastatakseen kilpailussa Venemestarille

Minusta mielenkiintoisia ovat olleet nuo vanhojen veneiden uudelleen testaukset, joita Kippari on ajoittain tehnyt. Ne tarjoavat hyvää tietoa ihmisille, joilla ei ole varaa / halua ostaa uusia veneitä. Tietysti vanhojakin testausartikkeleja saa arkistosta, mutta testaajat ovat vaihtuneet ja kun samoja veneitä verrataan nykyisen mittapuun mukaan, ovat arvostukset voineet muuttua.

Tekniikanmaailmahan kun testaa uuden auton, ottaa myös auton edellisen mallin mukaan vertailun vuoksi. Jos otetaan esimerkiksi tuo Fasterin 460 testi, olisi ollut hienoa kun olisi voitu koeajaa samalla esim Faster 445. Itse olen omistanut joskus tuon 445:n ja olisi mielenkiintoista tietää miten sen ominaisuudet peilautuvat uutuusveneeseen. Samalla myös voitaisiin ehkä arvioida miten aika ja käyttö tuntuvat veneessä.

Vanhojen veneiden kohdallahan vaihtelu voi olla suurtakin, käytön mukaan, mutta kuitenkin…

Koska aktiivisesti vedän traileria autollani, olisi mukava saada jonkin median toimesta enemmän tietoa noista autojen ominaisuuksista traileri perässä ja erityisesti rampilla. Arvelisin, että lukijat kiitollisuudella ottaisivat vastaan testin, jossa suosituimmat ns. citymaasturit laitettaisiin rinnakkain vetohommissa. Tai vaikkapa selvitettäisiin mikä (neli)vetotapa on paras rampilla.

Toimittajan ei kannata välittää katkerista kommenteista. Kateellisia ihmisiä on netti väärällään. Mutta monen ihmisen unelma-ammatissa työskentelet, olipa palkka pieni tai suuri 🙂

Jareta

[quote=”
    paljonkohan toi 8-15% tekee Tunneissa tai meripeninkulmaa koden se jäi hieman mietityttään?

No sehän riippuu veneestä. Esim normaalisti 20-solmun nopeudella ajava 1l/mpk kuluttavalle veneelle se tarkoittaa 0,8-1,5 dl säästöä mpk:ta kohden tai 1,6-3 l kulutuksen pienenemistä tunnissa.

Usein kannattaa kuitenkin suhtautua vähän skeptisesti noihin ilmoituksiin. Juu teho voi parantua ja usein parantuukin tai kulutus voi pienentyä. mutta sekä tehon parantuminen ja kulutuksen pienentyminen jo vaatii taitoa.

Sinänsähän tuossa ei ole mitään ihmeellistä, kun valmistajat usein tekevät eritehoisia versioita samasta koneesta ja nykyään helpointa se on rajoittamalla koneen tehoja sähköisesti. laittamalla koneeseen siis tehokkaamman version ohjelma saadaan lisää tehoja.

Täytyy myös muistaa, että vene ei ole pelkkä moottori. Kannattaa miettiä kestääkö esimerkiksi vetolaite/vaihteisto suurempia tehoja, entä mille tehoille runko ja ohjaus on suunniteltu.

Jareta

Mihis ne yhteystiedot jäi? Voisi kauppa käydä paremmin jos asiakkaat tietäisi mihin ja kenelle soittaa.

Jareta

Kannattaa tutustua siihen akselin läpivientiin, miten se on toteutettu. Siinä voi olla mahdollisuus esim kiristää tiivistettä tai pumpata lisää vaseliinia läpivientiin.

Vanhoissa ns taliboxseissa oli jopa toivottavaam, että vettä tuli vähän läpi (vesi vanhin voitehista). Sanottiin, että päivän ajon jälkeen normaali kertymä vettä oli juurikin tuo kahvikupillinen.

Paniikkiin ei ole aihetta. Uskon, että voit hyvin ajaa kauden loppuun ja tarkkailla tilannetta. Tosin vettä voi tulla muistakin läpivienneistä tai esim moottorin jäähdytysveden liitoksista ja niiden vuotaminen voikin olla sitten paljon vakavampi juttu.

Jareta

Todennäköisintä olisi, että sinne on jäänyt jotain kökköä vanhasta bensasta. Voi tosiaan yrittää pikaensiapuna häyttää jotain kaasarinputsausainetta. Jos ei tehoa, niin sitten kaasarin purku ja perusteellinen pesu/putsaus.

Toinen syy voisi olla, että kone saa ilmaa jostain kohtaa PA-linjaa.

Jareta

Kyllä vaan kun minun venettä on katsastettu, olen saanut huomautuksen letkuista, joissa oli pintakumissa halkeamia.

On sitten täysin omaa typeryyttä jos mitätöi katsastuksen esim lainaamalla liivejä tai sammuttimia kaverilta. Nykyisin esim liiveissä pitäisi olla aluksen nimi.

Jareta

Kyllä esim 3-5-vuotta voisi olla ihan hyvä tarkastus / vaihtoväli.

Olen kanssa lukenut täällä netissä noista trimmin kuorien syöpymisistä jossain Jammun malleissa. Kun tiedät siitä, niin osaat pitää silmällä.

Trimmimittarista voit katsoa, onko liuku jumissa ja yrittää sitä liikutella ja voidella.

Jareta

Jos veneet katsastettaisiin säännöllisesti, kuten autotkin, niin nämäkin asiat hoituisivat itsestään.

Jareta

. tunnin homma

Jareta

Kyllä noitakin käytetään uistellessa.

Tärkeää on, että uistelusession päätteeksi siirtymä kotiin ajetaan vähintään matkavauhtia ja mielummin reipasta sellaista, jolloin öljyt palavat pois.

Jotkut käyttävät myös jarrupusseja, jolloin moottorissa voidaan pitää isompia kierroksia uistellessa.

Jotkut myös käyttävät erilaisia polttoaine-öljyseoksia uistellessa ja siirtymäajossa, mutta sinun koneessa on tuo autolube systeemi, joten se ei onnistune.

in reply to: Vakuutus #3809
    Jareta

Itselläkin Yacht pool, edullisuutensa takia ja tietysti ehdotkin olivat vähintään yhtä hyvät kuin Ålandiassa. Ehtojen puolesta siis Yacht Pool ja Ålandia olivat parhaat.

Vene on 6,5 m /150 hv Silver

in reply to: Talvi tulee taas #5261
    Jareta

Olen käyttänyt samaa ainetta, suht edullista ja ilmeisesti toimivaa. Ilmeisesti sen takia, että minulla ei ole ollut murheita, vaikka aikanaan en ko aineita käyttänytkään.

Itse käytän ainetta myös kauden aikana, n. joka toisen tankkauksen yhteydessä.

Jareta

Kannattaa varmaan postata kysymys moottorivene.info sivulle

Jareta

Ei ole kokemusta, mutta sanoisin, että mikä ettei. Kannattaa tietysti huolehtia, että vakuutukset ovat kunnossa kaikin puolin. Hyvä merkki on, jos esim ko paikan huolto on jonkin/joidenkin merkkien valtuuttama ns merkkihuolto.

X