Tilaa

Forum Replies Created

  • in reply to: Vene-lehti #2850
    Matti Lappalainen

    Kyllä Venelehti aina ruotsalaiset voittaa. Hyvä lehti siiinä missä toinenkin.

    Matti Lappalainen

    Olen useinkin jättänyt joustimet pois 12 ton veneestä, koska silloin yksinpurjehtijan on helpompi vetää köysilenkki kannelta kannelle. Kerran kuitenkin aallon sysäys napsautti lyhyen 12 mm springin poikki. http://www.snoopy.fi

    Matti Lappalainen

    Joo, veneilykieli varsinkin purjevenekieli on salatiedettä, joka Suomessa periytyy lähinnä ruotsin- ja englanninkielestä ja edelleen löytöretkien merenkulun suurvaltojen kielistä. Olen kuitenkin löytänyt Googlesta monta kertaa selityksen. http://www.snoopy.fi

    PS. Mitä muuten tarkoittaa kommentin lopussa seisova ”Lainaa”. Pitäisikö kirjoittajalle lainata rahaa tai jotain muuta?

    Matti Lappalainen

    En ole itse ostanut, mutta tuttavani osti Floridasta charter yhtiön ranskalaisen 42 ft poistoveneen ja väitti säästäneensä 50.000 USD Euroopan hintoihin nähden. Edullinen hinta johtui halvasta dollarista euron suhteen. Olen nähnyt veneen sisältäkin ja se on erittäin siisti. Tuttavani on purjehtinut veneellä nyt 3 v, eikä pois vaihtais. http://www.snoopy.fi

    Matti Lappalainen

    Lisäys. Tarkoitan Naissaaren itärantaa.

    Matti Lappalainen

    En tiedä puhutaanko nyt samasta laiturista ja väylästä. 15 v sitten kävin entisessä venäläisen varuskunnan pienoisrautatien kiskoilla varustetussa betonilaiturissa, missä lähellä on nykyisin ravintola. Siellä oli syvyys vähintäin 2 m, luultavasti reilusti enemmän. http://www.snoopy.fi

    Matti Lappalainen
    Alkuperäinen kirjoittaja: pelti/rätti
    Hidaskulkuisilla huviveneillä pyritään lyhentämään matka aikaa ajamalla lyhintä reittiä.
    Lisäksi purjehtijat ovat luoviessaan tottuneet käyttämään kaikkia kulkukelpoisia alueita, joten eivät suhtaudu väylään kuten maantiehen.
    Joillakin ”peltipurjehtijoilla” on turhan ahdasmielinen käsitys merellä kukemisesta, sillä ei oikenpuoleista liikennettä vaadita merellä, kuin ahtaimmissa paikoissa. Ja silloinkin vain kun on muuta liikennettä. Eli jos on niin ahdaasta että täytyy ottaa kanssaveneilijät huomioon, väistetään oikealle ja jos taas tilaa on, ajetaan sieltä mistä mieli tekee 🙂

    Vastaan tuli kerran purkkari luovien väylän kapeahkolla kohdalla Porkkalanniemestä Helsinkiin päin. Tuli mieleen, että olisi voinut käynnistää perämoottorinsa ja antaa muillekin tilaa. http://www.snoopy.fi

    Matti Lappalainen

    Oliskohan se mun Örnvik ollut kuitenkin pienempi malli? Sen paino oli 400 kg ja pituus 6 m.

    in reply to: Tarkkuutta! #3482
    Matti Lappalainen
    Alkuperäinen kirjoittaja: Kippari
    Suoraan sanottuna Vene-lehteä en ole aikoihin enää ostanut puhumattakaan tilauksesta. Lehden taso-laskenut kuin lehmän häntä. Suosin ulkomaisia sekä Kipparia, se tosin on moottorivenelehti mutta asiaa satamista ja varusteista toki paljon.

    Katsokaas suomi24 keskustelupalsta. Sieltä löytyy keskustelu maailman venelehdistä. http://www.snoopy.fi

    in reply to: Yacht Pool Vakuutus #3488
    Matti Lappalainen
    Alkuperäinen kirjoittaja: möyly
    Kun kuulin tästä Yach Poolista ja luettuani vakuutusehdot, vaihdoin välittömästi yhtiöön vakuutukseni. Vakuutusehdoissa ei selitellä, että jos näin tapahtuu niin ei korvata.

    Vakuutusehdot olivat mielestäni asialliset ja ehkä yhtiökin on, mutta heidän tarjouksensa ei ollut juuri edullisempi kuin nykyinen vakuutukseni ja nykyisen yhtiön tunnen. http://www.snoopy.fi kertoo muutamia varoittavia esimerkkejä venevakuutuksista.

    in reply to: Dirkki #2794
    Matti Lappalainen

    Joo, ison varanostimena se voi tulla arvoon arvaamattomaan. Toisaalta, jos isossa on ahvenselkää dirkki hankaa purjeeseen ja molemmat kuluu aikaa myöten. Ongelmasta pääsee kun sen ottaa pois käytöstä ja sitoo maston sivuun.

    Matti Lappalainen

    Ankkuroinnista olisi montakin tarinaa. Yleensä jos on tyyni ankkuri pitää. Jos alkaa tuulla ankkuri joko pitää tai sitten ei pidä. Kerron vielä kome tapausta, joissa pienempikin ankkuri olisi pitänyt. Göteborgin saaristossa ukkospuuska tempaisi aura-ankkurin elefanttisaveen näkymättömiin. Sen iroittamisessa olikin sitten melkoinen homma. Yövyttin kerran Pakrin saaren kupeella Viron rannikolla ja ankkuriketju lukkiutui liuskekivilaattojen alle. Siinä manöveerattiin aika tovi ennen kuin ketju saatiin irti oikeasta suunnasta vetämällä. Kerran ”saarilla” ankkuri tarttui koralliin ja suostui irtoamaan vasta sukellusmanöveerauksen jälkeen. http://www.snoopy.fi

    Matti Lappalainen
    Alkuperäinen kirjoittaja: Jareta
    Alkuperäinen kirjoittaja: Matti Lappalainen
    Erinlaiset ankurit pitää erinlaisissa pohjissa. Pidän Danforttia aika hyvänä yleisankkurina ja se menee pieneen tilaan. 10 kg voisi riittää tavallisissa oloissa 8 mm ketjun kanssa. http://www.snoopy.fi

    10 kg on ihan liian iso tuon kokoiseen veneeseen.

    Joo, myönnän, että 10 kg on liikaa kahviankkuriksi, 5 kg olisi sopivampi, mutta jos on tapana yöpyä ankkurin varassa, niin laittaisin isomman. Ankkurin pitäminen on kiinni siitä tarttuuko se pohjaan ja pitääkö se. Tämä voi vaihdella paljon. Useinkaan ei viitsitä vetää ankkuria kiinni pohjaan vaan pelkästään lasketaan se ja perään lasketaan sopiva määrä ketjua/köyttä. Yövyin kerran Fehmarin saaren vesillä Saksan rannikolla, eikä 16 kg aura-ankkuri meinannut tarttua lainkaan pohjaan vaan luisteli paksun levän päällä. 50 m ketjua ulkona pysäytti lopulta veneen kun kölin alla oli vain 3 m vettä! http://www.snoopy.fi

    Matti Lappalainen

    Mulla oli 30 v vanha UPO kahden pisteen kaasuliesi ja vähitellen liekinlevittäjäkupit paloivat puhki. Niitä etsittiin Suomesta huoltofirmoista, ei löytynyt. Sitten niitä korjailtiin hitsaamalla tukipanta. Se auttoi 2-3 v, mutta Uudessa-Seelannissa ne hajosivat lopullisesti. Sattumalta löytyi pikkurahalla uudet melko samankokoiset, mutta ne savuttivat. Ensin minä viilasin niitä ja sitten ammattimies koneisti niitä pikkasen. Isompi liekki saatiin toimimaan melko hyvin, mutta ei pienempää. Joko se savutti tai sammui. Kaasuliesiexpertti kertoi, että hatun pitää olla aika tarkkaan oikeanlainen ja kaasun virtaus ja hattu tuunattu yhteen, että ilmaa saadaan oikea määrä. Hän olisi tullut tuunaamaan liettä, mutta kun kuulin tuntiveloituksen eikä takuuta ollut ollenkaan, että liesi saadaan toimimaan, menin ja ostin tarjouksesta uuden lieden ja nyt pelaa. Se UPO oli jo pahasti takaa ruosteessakin. Tuskin olisi enää mennyt katsastuksesta läpi. Ennen tehtiin kodinkoneita, jotka kestivät isältä pojalle. http://www.snoopy.fi

    Matti Lappalainen

    Vielä siitä ”merikäärmeestä” eli muoviputkesta. Siitä irroittautuminen olikin kinkkinen juttu. Oli voimakas vuorovesivirtaus ja putki oli noussut pohjasta kölin ja ankkuriketjun väliin. Vene veti putkea ja pelkäsin, että se saattaa irrota toisesta pästään ja arvokas makea vesi alkaa valua hukkaan. Toisaalta en halunnut nostaa ankkuria, kun olin lopulta löytänyt pitävän paikan. Apuakaan ei ilmestynyt näkyville. Lopulta onnistuin ajoankkurin ketjua painona käyttäen ujuttamaan putken kölin ja peräsimen ali veneen perän ohi. http://www.snoopy.fi

X