Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Viranomaiset merellä

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

Home / Forums / Laituri / Viranomaiset merellä

•  lyy

Olen mietiskellyt tätä viranomaisten näkyvyyttä merellä. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä,että ei turhan usein nykyään näy. Onko tuo ihmekään,kun esim.Turun venepoliisin reviiri kasvatettiin Poriin asti, reviiri on nykyään 400 kilometriä. Valvo sitä sitten yhdellä veneellä,jonka luotettavuus on lukuisten käyttötuntien myötä muutenkin vähän kyseenalainen…Toki merivartiosto on valvomassa,mutta ei heitäkään usein näy. Kuvaavaa on,että omat tarkastukseni viranomaisten taholta ovat tapahtuneet neljästi:1.kerta -70 luvun lopulla Hangon Itäsataman satama-altaassa ollessamme vielä pojankoltiaisia ja liikkeellä muualla täällä saitilla mainitulla ruuhella jossa 5 heppainen Clinton. Emme olleet reilun 13 ikäisinä päissämme,sanomista ei tullut. 2 seuraavaa kohtaamista olivat 2011 ja 2012 Turun Latosaaren edustalla,missä venepoliisi pitää majaansa. Pysäyttivät ja tarkastivat,huomautuksetta. Kolmas oli 2013 Kustavissa lauttarannan edustalla, jossa merivartiosto pysäytti tarkastusta varten. Ei huomauttamista silloinkaan. Hassua oli,että annettuani veneen paperit he totesivat,että ”ai sulla on vhf” ja kysyivät vain,että onko käytössäkin. Kyllähän antenni erottuu. Ajattelin,että ei vhf-papereita varmaan liiemmin tarkasteta,vaikka pitää olla lupa ja vähintään src-radiotodistus.Summa summarum, -70 luvulla alkaneen ”veneilyuran” aikana on pysäytetty 4 kertaa. Viime vuonna ajelin 115 tuntia eikä pysäytetty kertaakaan. Mun puolesta sais olla vähän tiuhempaakin pysäyttelyä,mutta sehän ei ole viranomaisten vaan päättäjien vika,he niitä määrärahoja vähentävät.
    Tämä nyt ei suoraan liity aiheeseen,mutta sivuaa sitä. Kun ostin edellisen veneeni,mulla ei heti ollut papereita siihen. Lähdin kuitenkin koeajolle Pansiosta,ja ajattelin,ettei kukaan nyt mua pysäytä. En päässyt edes Naantalin jalostamolle asti,kun eteen tuli merivartioston partiovene stop-lätkä tanassa. ”Ei oo totta” ajattelin. Eivät kuitenkaan olleet kiinnostuneita meikäläisestä,vaan Putin nyt sattui olemaan Niinistön vieraana ja tulivat Kultaranta-paatilla juuri hollille ja merivartiosto pysäytti siksi liikenteen. Että tämmöistä tänään.

Jussi H.

Samansuuntainen kokemus: Parikymmentä vuotta laiskahkoa kesäveneilyä, eikä ainoatakaan pysäytystä. Voisivat minunkin mielestäni enemmän liikkua vesillä.

lyy

Mitenkäs ajattelette meripelastajista ? Minusta He ovat nykyään kolmas valtiomahti merivartioston ja poliisin jälkeen,tavallaan enemmänkin koska heitä näkee useammin. Kunnioitan suuresti heidän toimintaansa ja ihan kannatuspohjalta olen vuosia ollut jäsen Trossin kera. Toki se voi olla konkreettisesti avuksikin huonosti sattuessa.
    Nappulana asuessani Hangossa ikkunastamme näkyi suoraan Itäsatamaan,ja siinä päällimmäisenä näkyi silloinen 70-luvun pelastusristeilijä Russarö.Sain usein katsella ikkunastamme,kun kyseinen alus lähti ilmalla kuin ilmalla merelle,sen aikaisilla laitteilla. Muistan jotenkin esim.Viikinki-veneen haaverin 70-luvulla,jossa hukkui muistaakseni 11 nuorta ja jolloin kyseinen alus oli pitkään etsinnöissä mukana. Armeijan kaapelialus Putsaari sen hylyn sitten loppujen lopuksi nosti,ja muistan hyvin,kun olin Länsisatamassa seuraamassa kun vene nostettiin Putsaaren perästä merestä kuiville.
    Jokusen kerran siinä Itäsataman silloisella kalalaiturilla näkyi valkoisia myttyjä,meren uhreja. Silloin,kun Finn-Baltic kippasi saattoi olla,että vielä silloinkin tuotiin,mutta sitä en varmaksi muista.
    Muutenkin oli hienoa ja jännittävää seurata näköalapaikalta sellaisten paattien lähtöä merelle,jotka eivät tunteneet tuulirajoja. Armeijan laiturihan oli nimittäin ihan liki pelastusalus Russarön laituria. Ja kyllä pienenä poikana ihailin,kun äijät ajoivat Russarön väliä aluksi Y-veneillä,sittemmin K- ja H-veneillä ja myös esim.RN-”pikaveneillä. Pukkio oli isompi yhteysalus siihen aikaan,ja sehän onnistui törmäämään mm.Itäsataman aallonmurtajaan kapteeni L….äisen kipparoimana. Arvatkoon nimen se joka tietää,muuten kunnia hänen muistolleen.
    Näistä lapsuuden kokemuksista sain varmaankin kipinän käydä armeijan venemiehenä. Ja aika hyvin osui,ajoin K-venettä pääsääntöisesti,niitä näin ikkunastamme,mutta ne olivat peruskorjaamattomia,mutta kenties joku oli sama kuin jota ajoin korjattuna. H-2-paattia ajoin vain kerran koulutusmatkalla Kotkaan,mutta se makasi saaressamme Hästö-Busössä koko inttini ajan,ja se oli täsmälleen sama paatti,jonka menoa myrskyssä Russarö_Hanko välillä olin ihaillut jo nappulana. Uiskoa en päässyt koskaan ajamaan,ne olivat maissa koko venemiesaikani, ja ne RN:t oli myyty siviileille ajat sitten. Tämä kyseinen kapteeni L…äinen oli kouluttamassa meitä väliaikaisesti muutaman kerran. Jäi mieleeni kerta,kun olimme muistaakseni kelirikkoalus Hankoniemellä Koverharin satamassa,ja siihen oli samaan aikaan tulossa iso malmilaiva. Käänsin ruoria väistääkseni kyseistä liki 200 metristä laivaa, upseeri sanoi,ei vielä käännetä. Tottelin,ja olimme aivan laivan väylällä,ja sanoin,että nyt täytyy väistää. ”Ei väistetä” oli käsky. Sitten aivan viime tingassa väänsimme paattimme sivuun,siinä ei ollut mitään järkeä,koska me olimme joka tapauksessa väistämisvelvollisia. Kyse oli ilmeisesti meidän uskalluksemme kokeilemisesta. No,siinä hän onnistui..
    No joo,tämmöinen stoori tästä kehkeytyi. Olisko joku muukin,joka kirjoittais omista kokemuksistaan,mä olisin kiinnostunut niistä. En nimittäin ole narsisti,vaikka itsestäni kirjoitankin,vaan yritän herättää muidenkin muistoja kirjoitettavaksi…

You must be logged in to reply to this topic.

X