Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Avance 24 ja 245 veneily

Viewing 15 posts - 31 through 45 (of 51 total)

Home / Forums / Masto / Avance 24 ja 245 veneily

  •  jullella

    Moi A24!

    Vanhasta veneestä alkaa tulla kyselyjä, joten olisin kiinnostunut tietämään vieläkö harkitset Tohatsuamme?

    Pauli

     A24

    JULLELLA = Moikka, koneen hankinta on edelleen harkintavaiheessa. Kahden vaiheella pyöritään:

    a) Selva, Piranha 9,9 – sähkökäynnistyksellä ja kaukosäädöllä.
    b) Tohatsu, sinun kappaleesi.

    Toki, jos Tohatsu menee Helmsmanin mukana niin ymmärrettävää sekin. Teemme päätöksen noin parin viikon sisällä ja laitan sulle heti sillon viestiä.

    ZIEGURA = Moikka, meilläkin on joskus vuosien saatossa toinen saalinki katkennut. On kyllä edellinen omistaja tehnyt hyvää jälkeä ja hitsannut kuntoon. Pakko kysyä, paljonko Selden veloittaa noista saalingeista? Ehdottomasti ostan sulta pois ne päätypalat, jos uudet tulee tilalle – infoa heti, kun tiedät enemmän.

    Lauantaina tuli käytyä paatilla ekaa kertaa Joulukuun jälkeen. Pienellä jännityksellä menin sisälle, kovasti on isot pojat pelotellu homeesta yms. talven aikana. Vaan olipa positiivinen yllätys, kuinka hyvin on Syksyn toimenpiteet tullut suoritettua sekä ensimmäinen talvisäilytys oman venhon kanssa. Sisällä ei yhtäkään homepilkkua, pilssissä ei tippaakaan vettä, kosteudenkerääjässä n. sentti vettä kolmen kuukauden ajalta ja ennen kaikkea, veneessä tuoksui jopa melkein ”raikkaalta”. Myös pressu viritys toimi moitteettomasti, muutama repeämä oli havaittavissa.

    Tuli istuskeltua auringonpaisteessa noin kolme tuntia kannella ja sisällä. Huoltolistaa yritin tehdä myös kevättä varten, nälkähän kasvo syödessä aikalailla… Nyt jos koskaan iski kyllä kuume vesille!

     jullella

    Ok, pidän mielessä. Katsotaan minkähintaista Helmsmania etsitään = kummalla moottorilla.

    Pauli

     Lotta

    Hei Pauli,

    ”Meidän veneeseen teetin juuri rustirautojen kiinnityksen korjauksen ja mennään perjantaina katsomaan venettä “sillä silmällä”, eli ensimmäistä kertaa hankinnan ja korjauksen jälkeen.”

    Saanko kysyä missä teetit rustirautojen korjauksen ja mitä hintaluokkaa korjaaminen maksoi?

     jullella

    Hei Lotta!

    Korjaus tehtiin Kotkassa pohjan kunnostuksen yhteydessä, hintaa oli hieman sovitettu sen mukaan. Kyselin myös helsinkiläisestä yrityksestä. Hintahaarukka lienee 600-700€ / puoli.

    Pauli

     Lotta

    Hei Pauli!

    Kiitos tiedosta! Täytyy pistää korjaus harkintaan.

    Lotta

     jullella

    Tervehdys Avance-purjehtijat!

    Herätelläänpä foorumia kevätkunnostusten aikaan. Meillä alkaa vene olemaan laskukunnossa, tarkoitus olisi siirtää vene Kotkasta kotisatamaan Porvoon seudulle kesäkuun alussa. Sattuukos muita Avanceja olemaan niillä seuduilla liikkeellä tuolloin?

     Lukija

    Tavallaan saatan tulla väärälle tontille tällä keskustelufoorumilla, mutta jos laajennetaan skaalaa Avance 245:sesta Avance 33:een niin olen oikeammalla asialla (niinsanotusti), koska olen juuri myymässä omaa Avance 33:ea ja vielä kohtuuhintaan (45 000 €) jos ottaa huomioon tämän yksilön (vm. 1985) erityisyyden. Sitä ei turhaan myyty minulle (toisen omistajan toimesta) lisänimellä ”special edition”: lisätty kölipaino (2500 kg), joka alentaa reivin tarvetta huomattavasti (uppouma 4200 kg) ja sen lisäksi koko myyntilitania, jos se tähän mahtuu:

    Valmistaja: Öja-Båtar 1985 – muutos ja parannustyöt 1996-(Pertti Järvinen)- 2001-2012-2014 (toimeksiantajana Pasi Falk: ks. tarkemmin alla)
    Tiikkisisustus & istuinlaatikon tiikkirimoitus: Lasse Ristikankare, legendaarinen veneiden (tiikkivoittoisten)sisustusratkaisujen rakentaja.
    Veneen kokonaispituus: 10,30 m
    Vesilinja: 8,30 m
    Leveys 2,62 m
    Uppouma 4.200 kg
    Köli 2.500 kg
    Syväys 1,70 m
    Diesel moottori (Yanmar, 18 hv) – uusittu 2006 makeavesijäähdytteiseksi versioksi – aiempi oli merivesijäähdytteinen)
    Alkuperäinen Dacron-isopurje 26,5 m2 – uusittu 2001 läpilatoitetuksi versioksi, jolloin ”ahvenselkä” lisännyt pinta-alaa 2 m2 (nykystandardin mukaisesti kaksi reiviä). Uusi purje on contender/norlam laminaattia (North Sails), kuten myös uusi rullagenoa. Nämä uudet purjeet täyttävät vaativammat coastal-standardit. Alkuperäinen toimiva (ja kevyt) mylar-genoa on edelleen käyttökunnossa. Alkuperäinen, hyväkuntoinen dacron-fokka muutettu furlex-kelpoiseksi. Alkuperäinen dacron isopurje vaatii pientä korjausta ja on tarkoitettu lähinnä nykyisen isopurjeen varapurjeeksi (ei välttämättä mukana kuljetettavaksi) (Niinirannan+North Sailsin valmistamat)
    Rulla-genoa/fokka (Furlex- 1998), johon sisältyy em. laminaatti-genoa sekä dacron fokka (ks. ed.). Todettakoon myös, että fokka on kiinteällä raiderakenteella itseskuuttaava.
    Todettakoon myös että puomissa on asianmukainen rodkick, eli sisäkkäisten putkitukien, vaimentimen ja köysien yhdistelmä, eikä pelkkä köysiversio.
    74,2 m2 täysmittainen spinaakkeri (masto 7/8-osaa) sekä pienempi ”floater spinnu” astetta kovempaan tuuleen.
    Kabiinikorkeus 1.82 m
    Maston korkeus vedenpinnan tasosta 14,75 m (poislukien tuulimittarin mitta: 30 cm)- coyote antenni (joka toimii sekä gsm/jne. että vhf ja fm antennina, kajuutan kaapisssa sijaitsevan boxin avulla).
    Tämän veneen ”special edition” maininta koskee paitsi kölin lisäpainoa (400 kg) – joka tekee veneestä paremmin purjeita kantavan (reivikynnys ei tule liian nopeasti vastaan) myös istuinlaatikko/takapunkka-ratkaisua: päinvastoin kuin Avance 33:n normaaliversiossa, tässä versiossa moottori (suora akseli, scatra ja 2000-luvulla uusittu kolmilapainen taittopotkuri – myös alkuperäinen 2-lapainen on toimintakuntoinen varapotkuri) on sijoitettu takapunkan alle, eli istuinlaatikon pohjaa on nostettu niin, että tilaa on tarpeeksi takapunkalle. Näin veneessä voi yöpyä samaan aikaan yhteensä 6 ihmistä, neljän tai mahd. viiden sijasta.
    Veneen takaosassa on ylöstaitettavat uimatikkaat ja veneen keulaan saa irrotettavat maihinnousutikkaat.
    Veneen istuinlaatikkoon saa kiinnitetyksi teak-viilutetun ja listoitetun ulkopöydän, jonka saa kätevästi varastoiduksi vasemman istuinosan alla olevaan tilavaan säilytystilaan, jossa sijaitsee myös starttiakku, jääkaappikompressori ja muuta välineistöä.
    Veneen sisätilan kangasverhoilut on uusittu kahdessa vaiheessa vuonna 2006 ja 2013: materiaali on alcantara-tyyppistä laadukasta tummahkon sinistä kangasta

    VENEEN ERIKOISUUKSIA
    Edellä maintun takapunkan lisäksi: ruostumattomat tiskialtaat, jääkaapiksi (kompressori) muunnettu kylmäkaappi, joka toimii jääpaloja myöten, 3 liekkinen uunlla varustettu ruostumaton nestekaasu-hella, sähköiset vesipumput niin makealle vedelle kuin myös merivedelle ja koskien myös wc:n tyhjennystä (septi-tankkiin ja sieltä jäteimureihin). Samat toiminnot toimivat myös manuaalisesti jos sähköisessä systeemissä ilmenee ongelmia – minun aikanani ei ole ilmennyt. Toisaalta jos septi-tankki täyttyy purjehduksen aikana aluevesien ulkopuolella, saa tankin tyhjennetyksi myös silloin mereen, joka toki on epä-ekologinen vaihtoehto ja siksi mahdollisuuksien mukaan vältettävä.
    Lisäksi veneessä on edelleen Wallas-Marinin lämmitin (valopetrolilla), joka toimii edelleen asianmukaisten huoltojen ansiosta. Ja edelleen, veneessä on toimiva Raytheon (nyk. Raymarine) tutka kaikkine hienouksineen sekä normaalien sähkö- ja polttoainemittareiden lisäksi istuin-laatikkoon suuntautuvat laitteet: kompassi, kaiku (syvyys), tuulimittari sekä loki (nopeus ja kuljettu matka) – kaikki Raytheon/Raymarinen luotettavia tuotteita.(ja tietenkin windex maston huipulla).
    Lisäksi veneessä on kaksi 10 kg ankkuria – edessä ja takana – kiilloitetusta haponkestävästä teräksestä ja molemmat ovat kytketty/kytkettävissä ankaroliina-keriin – niin takaosassa että keulassa sijaitsevan tavaratilan (mm. nestekaasupullo jne.) kannen alapinnassa, toisin sanoen” poissa jaloista”. Selvää on toki sekin, että perälipulle on oma telineensä sekä valmiudet ”vieras”lippujen vetoon saalinkeihin.
    Oman lukunsa muodostaa (a) navigaatiolaitteisto ja – (b) tarpeisto: edelliseen sisältyy purjevene-läppäri, joka on laajalla elektronisella merikorttiaineistolla ladattu – niin kattava, että sillä helposti purjehtii ympäri itämerta, pohjoisinta pohjanmerta lukuun ottamatta. Ja sama koskee myös paperisia merikortteja sekä vieras-satama kirjoja n. 10 kilon mitassa. Eli tällä tavaralla voi huoletta purjehtia ainakin itämerta ristiin rastiin, jos huvittaa. Tämä navigointielektroniikka on rakennettu seuraavasti: karttapöydällä on teline läppärille, josta saa esiin kartat ja oman sjainnin siinä (Garmin-GPS x 2). Toisaalta yhdellä sormenpainalluksella saa saman karttatiedon (sijainteineen) erilliseen 7-tuuman näyttöön, joka osoittaa istuinlaatikon suuntaan. Kolmas vaihtoehto on sekä sisäisen että ulkoisen näytön samanaikaisuus, joka sellaisenaan ei ole kovinkaan tarpeellinen – mutta mahdollinen kuitenkin. Itse olen seilannut – myös yksinpurjehtijana (ns. single handed) käyttäen lähinnä ulkoista näyttöä (jonka valoisuutta voi säätää tilanteen mukaan – himmeästä kirkkaaksi ja päinvastoin. Homma toimii hyvin. Mutta toki tässä vaiheessa on aina hyvä evästää mahdollista tämän purjeveneen tulevaa käyttäjää/käyttäjiä siitä, että viime kädessä on aina oltava paperiset merikortit käden ulottuvilla, ettei turhia vahinkoja tapahtuisi.
    Vielä joitakin mieleen tulevia seikkoja, jotka voivat vaikuttaa ostopäätökseen: a) Wallaksen lämppäri toimii siten että lämpöä voi kanavoida niin takaosaan, etuosaan kuin myös keskiosaan, joten säätövaraa on. Toinen seikka on veneen sähköjärjestelmä ja se miten se liittyy veneen akkujen toimintaan – joita akkuja veneessä on peräti 4 kpl – kolme normaalia ”maintanance free”-excide akkua sekä starttiakkuna syväpurkava excide, jonka arvo on n. 5-kertainen em. akkuihin verrattuna. Kokemukseni mukaan koko tämä akku-paketti pitää poikkeuksetta navigaatio-elektroniikan sekä jääkaapin täydessä toiminnassa. Näin on ensisijaisesti siksi, että veneen takaosan ”pulpettiin” on kiinnitetty 70W aurinkopaneeli, joka huolehtii näistä perustoiminnoista kiitettävästi. Toisaalta on toki niin, että kun venettä ajetaan koneella niin laturi vielä lisää akkujen latausta – mutta se on enemmänkin ylimääräistä plussaa. Veneen akkujärjestelmä on seuraavanlainen: a) (arvokas) starttiakku sijaitsee istuinlaatikon avattavan kannen alla, b) kaksi ns. hupiakkua (80w) sijaitsee takapunkan vasemmanpuoleisen punkan kannen alla – ja täällä sijaitsevat myös akkujen katkaisijat (vaihtoehtoina eri akkujen tai niiden yhdistelmien samanaikainen lataus) ; c) neljäs (vastaava hupi) akku (80w) sijaitsee etupunkan kannen alla ja siihen on johdoilla ja diodeilla rakennettu seuraavat kaksi vaihtoehtoa: 1) kyseinen akku latautuu (varsinkin maasähkön tapauksessa, joka siis myös sisältyy tähän venepakettiin – ts. lataus 240 voltin laituripistokkeesta) ja toisaalta mahdollisessa poikkeustapauksessa, jossa veneen sähköjärjestelmä lakkaa jostakin syystä toimimasta (itse en ole sellaiseen tilanteeseen joutunut), kyseinen ”vara-akku” voidaan katkaisimella (wc-tilassa) muuttaa virran lähteeksi navigaatio-laitteisiin tai jopa starttiakuksi. Tämän selvityksen päätteeksi en voi todeta muuta kuin, että veneen sähköjärjestelmän toimivuus on useampaan kertaan varmistettu.
    Ja lopuksi: onnea tämän ainutlaatuisen veneen – Peter Norlinin suunnitteleman kaunottaren – uudelle omistajalle ja nautinnollisia purjehduksia, missä sitten tuletkin/tulettekin purjehtimaan. Kuten totesin, kartat kattavat suurimman osan Itämerta, mutta onhan toki juuri tällä venetyypillä tehty jopa maailmanympäripurjehdus – jos sille halajaa niin ylimääräiset onnentoivotuksen siihenkin. Todettakoon myös, että merikorttiaineiston lisäksi kaupan mukana tulee suuri määrä venesatamakirjallisuutta joka kattaa laajalti koko Itämeren aluetta – Suomen ja Ruotsin rannikkoalueista Saksaan ja Puolaan asti.
    Vielä viimeinen lisäys viime syksyn (2014) uudistuksista ko. veneeseen: uusi sprayhood sekä uusi puomipeite. Myös muutama vahingoittunut makuupatja (sohva-patjat on uusittu 2014-15, joten kaiken pitäisi olla kunnossa nautinnollisia purjehduksia varten.
    Veneen varustukseen kuuluu myös 3 paukkuliiviä, 6 normaaliliiviä sekä runsas määrä kapokkialusia ja muita tyynyjä & peitteitä sekä työkalustoa, puosutuoli ym. Myös kiinteä + liikuteltava akkulaturi kuuluu varustukseen.
    Veneeseen voi tutustua tarkemmin Särkällä, jossa vene on nyt telakoituna ja myöhemmin – kausikunnostuksen jälkeen – vesille laskettuna (Merenkävijät ry:n alueen laituripaikassa).
    Veneen telakointivarustukseen kuuluu teräksinen vahvarakenteinen pukki, joka on mitoitettu veneen mittoihin sekä alumiinirakenteinen (NOA) kannen peiteteline sekä itse peite.

    Veneen myyntihinta on kaikkien parannusten ja päivitysten jälkeen
    40 000 €

     Lukija

    Tuohon edellisen tekstin loppuun pääsi painovirhe-paholainen, mutta kun tehtyä ei saa tekemättömäksi, sanotaan, että hinta on 40 000 ja 45 000 € haarukassa.

    Ja yhteystiedot:

    Pasi Benno Falk, emeritus professori
    s-posti_ pasi.falk@helsinki.fi tai pasi.falk@kolumbus.fi
    kännykkä: 0505379555

     jukka

    Mielestäni tämä foorumi on tarkoitettu keskusteluun, ei veneen myyntipalstaksi.

     jullella

    Moi A24!

    Laitoin nettiveneeseen Tohatsumme myyntiin.

    Pauli

     jullella

    Terve!

    Kausi alkaa olla lopuillaan, veneen nosto tapahtuu 30.9. Vaan uusi kesä lähestyy koko ajan. Purjehduspäiviä tuli parin viikon edestä, enemmänkin olisi voinut olla, mutta hyvä näinkin. Avance 245 on yllättänyt positiivisesti monessakin suhteessa.

    Nyt sitten kysymykseni: Onko kenelläkään Avance 24 tai 245 polaareja?

     jullella

    Tervehdys!

    Onko kukaan teistä perehtynyt Avancen varvaslistan alaiseen rakenteeseen? Kansi ja runko lienee kiinnitetty toisiinsa noilla varvaslistan ruuveilla. Muutaman ruuvi pyörii tyhjää, ja ajattelin keväällä avartaa reikää ja lorauttaa epoksia ja kiertää ruuvin takaisin, jolloin sen saa taas kireäksi.

     jukka

    Itselläni ei ole Avancea, mutta aikoinaan oli Inferno 29. Siinäkin varvaslista on ruuveilla kiinni kannessa, mutta sisäpuolella on mutterit,elikä lista on pultattu kanteen ja myös runkoon. Oletan, että Avancessa on samanlainen kiinnitys. Mikäli varvaslista on kiinnitetty ”peltiruuveilla” tunge epoksin lisäksi myös lasikuitu suikaleita sekaan näin saat vahvemman kiinnityksen ruuville.

     jullella

    Ok, kiitos tiedosta.

    Sitten seuraava kysymys: Tiedättekö onko Avancen peräsimen sisällä ruostumattomasta teräksestä oleva ”tukiranka”?

You must be logged in to reply to this topic.

X