Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Avance 24 ja 245 veneily

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 51 total)

Home / Forums / Masto / Avance 24 ja 245 veneily

  •  Ava24

    Avance24 vm. -77 runkonumerolla 77 ilmoittautuu Varsinais-Suomesta. Hankittiin ensiveneeksi viisi vuotta sitten eikä vielä ole raaskittu vaihtaa. Kertakaikkisen hyvä vene, myös näin naisnäkökulmasta!

     jullella

    Moi!

    Onko teidän Avanceissanne lazy jack? Minkälaisella mitoituksella ne on, ja tekisittekö niihin muutoksia jos nyt tekisitte tai hankkisitte uuden?

    Terveisin Pauli

     A24

    Moikka, ostimme Avancen 2014 kesällä ja koneena oli vuoden -92 Yamaha 9.9 nelitahtituuppari. Nyt konetta avatessa ja syyshuoltoa tehdessä kävi ilmi, että jäähdytysjärjestelmä jos ei ole lopullisesti rikki niin ainakin vetelee viimesiään ja vesi ei kunnolla kierrä – ongelma oli havaittavissa jo kauden aikana, koska pidempään koneella ajettaessa tiputti kierroksia ikään kuin varotoimenpiteenä.

    Tämän talven aikana olisi tarkoitus hommata uutta apumoottoria veneeseen ja vaihtoehtoja on ollut muutamia. Jostakin syystä tuo Mercury Sail Power 5hp / Tohatsu Sail Pro 6hp ovat päälimmäisinä mielessä, lähinnä siitä syystä että omaavat jo valmiiksi isomman potkurin ja ennen kaikkea virran ulostulon. Pelko kuitenkin on, että jaksaako tuo kone pyörittää Avancea merten tuulissa? Osaako joku vanhempi Avance omistaja kertoa kokemuksia pienemmistä tuuppareista veneen perässä?

    Purjevenehän tuo on ja pääkäyttövoima onkin saatava tuulesta, mutta vasta uraa aloittelevana niin haluan että voin aina merellä ollessa luottaa siihen että viimeistään moottori minut vie satamaan, jos jotakin käy.

    Kiitos!

     Wanha Seilori

    Minulla on kokemusta sekä 11 hv dieselistä että useammasta perämoottorista Avancen apukoneena. Muutama asia tiivistettynä:

    – teho vähintään 5 hv
    – pitkä- tai erikoispitkärikinen (riippuu perämoottoritelineestä)
    – virran ulosotto ei välttämättä oleellinen, jos on esim. aurinkopaneli tai pystyy muuten lataamaan akkuja (laturit perätuuppareissa aika tehottomia)
    – perämoottori toimii muuten hyvin, mutta korkeassa vasta-aallokossa voi haukata ilmaa
    – perämoottoreita saa n. 5 kpl. dieselin hinnalla ja niitä on helpompi huoltaa
    – perämoottori kestää huollettuna apukoneena tuhansia tunteja (vuosi kymmeniä)
    – perämoottori painaa vähemmän kuin diesel

    On tietysti syitä myös harkita dieseliä, mutta niistä syistä joskus myöhemmin erikseen.

     A24

    Kiitos seilori!

    Kyllä tässä vaiheessa mennään vielä perämoottorilla… En tiedä miksi olen niin skeptinen noiden hevosvoimien kanssa, mutta onhan tuolla paljolti saman kokoluokan purkkareita jopa 4hp moottoreilla. Lähinnä tarkoituksena on kartoittaa tollaisen perämoottorin käyttö esim tilanteessa, jossa ajataan suoraan vasta-aaltoon esim kapealla väylällä – jotta jaksaahan kone painaa venettä eteenpäin? En tiedä missä asustelet, mutta hyvänä esimerkkinä painettiin viime kesänä Helsingin edustalla Harakan ja Uunisaaren välistä kapeikosta läpi ja etelästä puhalsi n. 12 m/s, joka tuossa kohtaa tarkoitti aikaa vapaasti liikkuvaa aaltoa. Yamaha jaksoi hyvin työntää veneen tuosta ulos, mutta miten tollanen 6 heppanen sen tekee?

    Joku voisi sanoa, että kokeile – mutta kuten sanoin, niin eka täysi kausi alkamassa purkkarilla ja mieluummin nautin veneilystä huoletta samalla, kun opettelen uutta harrastusta.

     Wanha Seilori

    [quote=A24;121297]Kiitos seilori!

    Kyllä tässä vaiheessa mennään vielä perämoottorilla… En tiedä miksi olen niin skeptinen noiden hevosvoimien kanssa, mutta onhan tuolla paljolti saman kokoluokan purkkareita jopa 4hp moottoreilla. Lähinnä tarkoituksena on kartoittaa tollaisen perämoottorin käyttö esim tilanteessa, jossa ajataan suoraan vasta-aaltoon esim kapealla väylällä – jotta jaksaahan kone painaa venettä eteenpäin? En tiedä missä asustelet, mutta hyvänä esimerkkinä painettiin viime kesänä Helsingin edustalla Harakan ja Uunisaaren välistä kapeikosta läpi ja etelästä puhalsi n. 12 m/s, joka tuossa kohtaa tarkoitti aikaa vapaasti liikkuvaa aaltoa. Yamaha jaksoi hyvin työntää veneen tuosta ulos, mutta miten tollanen 6 heppanen sen tekee?

    Joku voisi sanoa, että kokeile – mutta kuten sanoin, niin eka täysi kausi alkamassa purkkarilla ja mieluummin nautin veneilystä huoletta samalla, kun opettelen uutta harrastusta.

    Kyllä 6 hv riittää Avancea työntämään ihan kaikissa olosuhteissa. Minulla oli ensimmäiset 3-4 kautta Mariner 6 hv (pitkärikinen) apukoneena ja tulin seilanneeksi vähän kaikenlaisissa olosuhteissa tämä em. moottori apuna. Kyllä se kovassa kelissäkin (15 m/s) työnsi kapeikossa eteenpäin, mutta tasan vastaisessa haukkasi ilmaa tietyssä vaiheessa aaltoa, tosin sitten taas työnsi, kun potkuri osui veteen ja eteenpäin mentiin tasaista n. 1-1,5 kn vauhtia. Aluksi hiukan mietitytti, mutta lopulta alkoi luottamaan, että hoituu tämäkin. Ja hoituihan se. Tällaisessa tilanteessa tietysti diesel on erinomainen ja erikoispitkärikistä tuli ikävä, mutta pärjää em. tavallakin.

    Se erikoispitkärikinen on harkitsemisenarvoinen vaihtoehto, mutta pienessä Suomessa sellaisen joutuu tilaamaan ja tilausaika on yleensä pari kuukautta. Kyllä niitäkin kuitenkin myydään. Niistä tosin ei yleensä saa mitään huipputarjouksia, kuten pitkärikisistä voi saada..toki yleensä pl. purjevenemallit. Mutta pieni rahallinen lisäpanostus tässä kohdassa on paikallaan. Säästäminen (muutama satanen ehkä) saattaa kaduttaa.

    Olen Stadista käsin seilannut jo hamalta 50-luvulta, tosin silloin olin vain pienenä painolastina faijan paatissa. Vanhoissa puuveneissä (Hai, Folkkari jne.) oli usein tuuppari, tosin jotkut menivät ilman mitään konetta. Nykyisissä ahtaissa vierassatamissa kyllä apukonetta tarvitsee. Ja mielestäni moottoria SAA käyttää, kun haluaa. En tuomitse kenenkään ”peltifokan” käyttöä…vaikka itsekin aina seilit nostan, heti kun mahdollista ja moottorilla ajelen aika vähän. Pidemmällä reissulla en juuri lainkaan. Mutta silloin, kun tulee paikka, että apukonetta tarvitsee, voi olla vitsit vähissä, jos se ei toimikaan.

     jullella

    Moi!

    Me ostimme Avance 245 sisämoottorilla 2014 marraskuussa 😉 Syksy ja alkutalvi menivät ohi kaamosta huomaamatta kun oli mielenkiintoista puuhaa.

    Liikuimme 2013 ja 2014 kesät Helmsman 23:lla, joka painaa noin 1500kg, siis hieman vähemmän kuin Avance ja perässä puski juuri tuollainen 6 hv ylipitkärikinen Tohatsu SailPro. Moottori / potkuriyhdistelmä on optimoitu purkkarikäyttöön ( = nopeudelle ja työntövoimalle ) ja voimaa tuntuu riittävän. Helmsman on nyt myynnissä kahdella moottorivaihtoehdolla, siinä olisi sinulle tarjolla 2012 vm, juuri sisäänajettu, 15 tuntia käynyt Tohatsu. Siinä on olemassa myös virransyöttö akun lataamiseksi. Tohatsusta pyydän 1000e. Moottori on Keravalla.

    Terveisin Pauli

     Wanha Seilori

    Minulla oli ensimmäiset muutaman kauden 6 hv pitkärikinen Mariner apumoottorina, ennenkuin asensin 11 hv dieselin akselivedolla veneeseeni. Marinerin teho riitti hyvin, vaikka joskus kapeassa rännissä suorassa vastaisessa jossain 15 m/s kelissä haukkasikin ilmaa aina tietyssä osassa aaltoa, mutta työnsi kuitenkin 1-1,5 kn vauhdilla eteenpäin väsymättä. Jos kone olisi ollut erikoispitkärikinen, olisi ilman haukkaaminen mahdollisesti jäänyt tapahtumatta, ainakin pääosin. Se ei sinällään ole vaarallista, kun potkuri ei ollut ilmassa kuin vähän aikaa kerrallaan, eikä siipipyörä näin ollen ehtinyt kuivua. Ja tällaiset olosuhteet sattuivat vain aniharvoin kohdalle. Sivutuulessa esim. ei tätä esiintynyt.

    Sanoisin, toki perämoottoritelineen asennuksesta hiukan riippuen, että paras perämoottorivaihtoehto Avanceen on juuri erikoispitkärikinen (635 mm, eli 25 ”), koska se toimii käytännössä kaikissa olosuhteissa. Eikä siis ideaalisesti asennettuna haukkaa ilmaa jyrkässä vastaisessakaan. Diesel toimii tietysti hyvin myös aallokossakin, siinä on vääntöä, hallinta on helppoa rantautuessa ja se lataa ihan oikeastikin akkuja, mutta painaa paljon ja maksaa törkeän paljon.

    Toki liikun enimmäkseen purjeilla, varsinkin pidemmillä reissuilla lähes pelkästään, mutta minusta moottoriakin SAA käyttää silloin, kun haluaa. Mutta, ennenkaikkea, moottorin täytyy toimia silloin, kun sitä tarvitsee.

    Tulevan kesän ajattelin pärjätä pitkärikisellä 2-tahtisella 6 hv Johnsonilla ja syksymmällä ehkä asennan uuden dieselin ja perämoottori saa jäädä varalle, kun minulla sellainen kuitenkin jo on olemassa. Sähkömoottorin asennuskin on asia, jota mietin tulevaisuudessa. Sekin tosin kaikkineen maksaa lähes saman kuin diesel. Se Johnson on kone, jonka ostin yhdeltä seilorikaverilta, kun jäi hänellä tarpeettomaksi veneen myynnin yhteydessä. Aivan viimeisen päälle luotettava peli muuten. Niitä jenkeissä tehtyjä malleja 90-luvun alussa, ei siis Kaukoidässä, missä viimeiset mallit tehtiin. Erityisesti olen havainnut, että aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä kylmissä olosuhteissa kaksitahtinen pelittää luotettavasti. Se on niin simppeli laite, ettei siihen isoja vikoja mahdu.

    Ajotunneista ja moottorin kestosta sen verran, että dieselin lasketaan kestävän hyvinkin sellaiset 3000-4000 h, vanhat kaksitahtiset perämoottorit ehkä 1000-1500 h (hyvin huollettuna kauemminkin), sen sijaan uusista nelitahtisista perätuuppareista en lähde arvioimaan tätä puolta, kun kokemusta niistä ei vielä kovin paljoa ole tällaisesta käytöstä pitkältä ajalta. Oletettavasti nekin kestävät. Jos ajatellaan, että apukoneen käyttötunnit ovat jotain luokkaa 15-30 h/kesä, niin eivät moottorit ajamalla hajoa. Dieselilläni esim. oli 18 vuoden aikana ehtinyt kertyä n. 360 h ja se toimisi varmaan seuraavat 20 vuotta vielä, jos ei olisi jostain päässyt vettä järjestelmään. Perämoottorille ei tällaista tapahdu ja muutenkin sen korjaaminen on aika edullista, eikä uudetkaan ihan maltaita maksa.

     A24

    Kiitos Seilori ja Pauli,

    juuri tälläistä kannustusta tarvitsinkin. Vaikuttaa vahvimmalta noi Tohatsun ja Mercuryn 6hp ja 5hp versiot, mutta ajattelin Venemessuilla vielä perehtyä Selvan vastaavaan 8hp koneeseen, olikohan nimeltään ”Black Bass Big Foot Sail” tms. Hintaa tulee n. 600e noiden yllä mainittujen hintaan lisää. Kyllä tämä tästä vielä ja toukokuussa voidaan uudella moottorilla saatella Avance mastokraanan kautta kotisatamaan.

    Pauli = ehdottomasti pidän mielessä tuon sinun Tohatsusi, jos noihin pienempiin päädyn! Ollaan yhteyksissä täällä.

    Nöyrästi kiittäen!

     A24

    Taas on A24:llä ongelma. Syksyllä mastoa purettaessa saalingin päässä oleva metalliosa, jonka läpi vaijerikulkee murtui. Eli selvennykseksi vielä, saalingin ulkopäässä on se metallinen nipukka joka kiinnitetään ruuvilla itse saalinkiin ja jonka läpi vaijeri pääsee kulkemaan alas ruuveille on murtunut.

    Mistäköhän voisi alkaa tiedustelemaan kyseistä osaa? Onko Baltic Riggins esimerkiksi sellainen taho?

     jullella

    Moi!

    En osaa antaa vastausta kysymykseesi, mutta kannattaa varmaankin tutkia kenen tekemä mastosi on. Voitko laittaa kuvan tänne, jospa vaikka joku toinen tunnistaisi sen?

    Pauli

     A24

    Moikka,

    käyn tarkastamassa selviäisikö jostakin maston merkkiä tms. voisin samalla räpsästä kuvaa. Harmillinen juttu, kun kyseessä on varmaan veneen pienin sekä hinnaltaankin uskoisin olevan pienin osa… Vaikuttaa kuitenkin aika keskeisesti itse purjehtimiseen 😀

    Loppuviikosta luvassa!

     jullella

    Terve!

    Loppuvuodesta 1984 oli Avancen valmistajalla lisävarusteena sprayhood. Mahtaako kellään olla tietoa / kuvia tuosta alkuperäisestä mallista?

    Pauli

     jullella

    A24 morjens!

    Kuinka moottorin hankinta edistyy?

    Pauli

     ziegura

    Tervehdys Avance purjehtijat, mulla 245 runko no 1203.
    a 24 :lle mulla katkesi saalinki maston laskussa
    joten joudun hommaamaan uudet, Seldenin maahantuoja on luvannut hommata,
    joten jos mukaan tulee uudet ”päät” niin siitä saisit vanhan.
    Mulla on pari kesää sitten hommattu spayhood. josta tekivät liian korkean, muuten ok. Onko kellään puomitelttaa 245:saan. Laitoin omaan
    keulatason viime vuonna, jos oppisin laittaan kuvia tänne niin…
    terv ziegura.

You must be logged in to reply to this topic.

X