[quote=jullella;121260][quote=Wanha Seilori;121237]Mukaan ketjuun.
Terve Wanha Seilori!
Minkälaisia parannuksia olet toteuttanut veneeseesi pitkän Avance-omistajuutesi aikana?
Pauli
[/quote]
Terve!
Muutoksia on tullut tehtyä ja laitteita, purjeita yms. uusittua melkoisesti vuosien varrella. periaatteessa joka kaudelle on vähintään jotain tullut hankittua. Jos ei muuten, niin varustepuolelle.
Kun ostin veneeni aikanaan, hän oli täysin purjehdittavassa kunnossa, mutta purjeet eivät kovin uusia, apukoneena perämoottori (6 hv Mariner), lämmityslaitteena Heatpal, patjat vanhat, jääkaappia ei ollenkaan jne. Aurinkopaneeli sentään oli ja se olikin erinomainen varuste. Paneelin uusin vasta 2 vuotta sitten.
Suurin muutos lienee akselivetoisen dieselin hankkiminen ja asennus talven-kevään -96 aikana. Se kustansi kaikkineen nykyrahassa laskettuna n. 7000 , vaikka tuolloin tietysti markoissa maksoinkin. Kone oli kaksipyttyinen, makeavesijäähdytteinen Sole 11 hv. Nyt kuitenkin viime kesänä moottori irtisanoi itsensä, ilmeisesti vettä päässyt jostain järjestelmään ja korjaaminen niin kallista, että lähes samaan hintaan saa uuden dieselin. Varsinkin, kun asennus tässä vaiheessa olisi paljon helpompi juttu, kuin silloin aikanaan, kun kaikki muu paitsi kone on jo paikallaan. Huvittavaa tässä Solen hankkimisessa oli, että myyjä sanoi silloin sekä hänen että minun työntävän koiranputkea ennen kuin kone simahtaa. Hänestä en tiedä, mutta minä ainakin olen vielä elävien kirjoissa:-) Nyt asensin taas perämoottoritelineen ja minulla on vanha (mutta luotettava) 6 hv pitkärikinen Johnson tilapäisesti käytössä, ehkä ensi kesänkin, ellen venemessuilla tee kauppoja uudesta dieselistä. Tai päätä asentaa sähkömoottoria.
Mittaristot (kaiku, loki, tuulimittari, pääkompassi) olen uusinut kaikki. Hankkinut GPS;n (kaksikin jo), Safire diesellämmittimen, Waeco jääkaappi-pakastimen, rullagenoan laitteineen, uuden isopurjeen (kaipaisi jo uusimista sekin taas), uuden aurinkopaneelin, uudet patjat, pelastusliivejä, paukkuliivejä, hevosenkengän uusinut jo kahdesti heittoliinoineen, kansiheloja, köysiä ties miten paljon, yhden uuden Bruce-ankkurin, Sportjack-apujollan vaihdoin kumiveneeseen jne. Lista on melkein loputon. Osa on ollut vanhojen varusteiden uusimista, osa mukavuuden parantamista.
Nyt ajattelin ehkä uusia tulevalle kaudelle pääkompassin, pari merikorttisarjaa, hankkia mahdollisesti elektronisen plotterin. Vaikka mitä sillä oikeastaan teen? 🙂 Uusi isopurje on listalla myös, mutta haluaisin jonkin kätevän rullareivisysteemin, kun aika paljon seilaan yksin ja ikää alkaa karttua.
Sellaista.