Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Avance 24 ja 245 veneily

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 51)

Etusivu / Keskustelu / Masto / Avance 24 ja 245 veneily

  •  jullella

    Moi!

    Onko teidän Avanceissanne lazy jack? Minkälaisella mitoituksella ne on, ja tekisittekö niihin muutoksia jos nyt tekisitte tai hankkisitte uuden?

    Terveisin Pauli

     hampus

    Tässä yksi Avancen omistaja ilmoittautuu. Vene vuodelta -83 ja remonttia tehty ja tullaan tekemään taas keväällä. Nyt suunnittelu käynnissä.

     jullella

    Terve!

    Minkälaista remonttia suunnittelet? Meidän veneeseen teetin juuri rustirautojen kiinnityksen korjauksen ja mennään perjantaina katsomaan venettä ”sillä silmällä”, eli ensimmäistä kertaa hankinnan ja korjauksen jälkeen. Voidaan sitten rauhassa miettiä millainen vene tuli hankittua, ja olisiko joitakin juttuja kehitettävissä ensi kesää varten.

    Onko mahdollista, että remonttia tehdessäsi ottaisit ao. kohteista kuvia, ja pyrittäisiin saamaan aikaiseksi kuva- ja tietopankki veneestämme. Jos mahdollisimman moni sivustolainen tekisi saman voisimme saada aikaiseksi jotakin Fe83-porukan kaltaista harrastajia palvelevaa.

    Pauli

     jullella

    Terve!

    Meillä on marraskuussa hankittu 245 vm 1984, jonka runkonumero on 127. Vene on vielä Kotkassa, mutta tulemme purjehtimaan sen keväällä / alkukesästä Porvoon luonaispuolelle kotisatamaansa. Ensi kesänä tulemme varmaankin liikkumaan Sipoon ja Porvoon saaristossa ja siitä itäänpäin.

    Pauli

     jullella

    Missä kohtaan Avancessa ”kuuluu” olla tyyppikilpi? Saimme sen neitsellisenä kaupan mukana.

    Minkälainen akkujärjestelmä veneissänne on?

    Pauli

     hampus

    Tyyppikilpi on sitloodassa pilssipumpun alapuolella. Tässä kuva (sivun toinen kuva): http://purjeveneavance245.blogspot.fi/2011/05/2442011-kylkien-myllytys-ja-vahaus.html

    Meillä on kaksi akkua. Toinen on pelkästään käynnistystä varten ja toinen hupiakku. Hupiakkua ladataan aurinkopaneelilla, tarvittaessa koneella tai automaattilaturilla tolpasta.
    Meillä on akunvalintakytkin, joten pitää olla tarkkana missä asennossa se milloinkin on. (lämmitin ei voi syödä käynnistysakkua, koska se on suoraan 2-akussa kiinni).

     hampus

    [quote=jullella;121232]Terve!

    Minkälaista remonttia suunnittelet? Meidän veneeseen teetin juuri rustirautojen kiinnityksen korjauksen ja mennään perjantaina katsomaan venettä ”sillä silmällä”, eli ensimmäistä kertaa hankinnan ja korjauksen jälkeen. Voidaan sitten rauhassa miettiä millainen vene tuli hankittua, ja olisiko joitakin juttuja kehitettävissä ensi kesää varten.

    Onko mahdollista, että remonttia tehdessäsi ottaisit ao. kohteista kuvia, ja pyrittäisiin saamaan aikaiseksi kuva- ja tietopankki veneestämme. Jos mahdollisimman moni sivustolainen tekisi saman voisimme saada aikaiseksi jotakin Fe83-porukan kaltaista harrastajia palvelevaa.

    Pauli

    Voin toki ottaa kuvia jo tehdyistä ja tulevista rempoista. Pitää vaan ottaa kuvia kun seuraavaksi käy telakalla.

    Tähän mennessä tehtyä:
    – pohjan epoksikäsittely (eli vanhat myrkyt skrabaamalla pois, hionta, paklaus, hionta, paklaus, hionta, epoksia viisi kerrosta, 2 kerrosta myrkkyä)
    – uusi lämppäri, webasto
    – vesivessa septillä
    – uudet patjat
    – keulan seinäpaneelit uusiksi
    – sisätilan puuosien hionta ja lakkaus
    – otsonointi
    – aurinkopaneeli
    – vanhan lämppärin pakoputkeen uusi venttiili

    Viime vuonna tuli tehtyä hommat, jotka vaikuttaa oleellisesti viihtyvyyteen. Oltiin kesällä kuusi viikkoa yhteen putkeen merillä ja em. kohdat oli kyllä aika kriittisiä viihtyvyyden kannalta.

    Ensi vuoden lista osapuilleen:
    – rullagenoan asennus
    – loki ja kaiku -yhdistelmä
    – luukun kunnostus
    – nostimien vaihto dyneemaan
    – köysiohjaimet kannelle (menee nyt aurinkopaneelin päältä)
    – muutama gelcoat-fiksaus
    + jotain pienempää jos ehtii/jaksaa

     Wanha Seilori

    Mukaan ketjuun.

    Olen seilaillut nyt 22 vuotta Avance 24 veneelläni ja kiinnostaa keskustella muiden Avance-veneilijöiden kanssa.

     Wanha Seilori

    [quote=hampus;121235]Tyyppikilpi on sitloodassa pilssipumpun alapuolella. Tässä kuva (sivun toinen kuva): http://purjeveneavance245.blogspot.fi/2011/05/2442011-kylkien-myllytys-ja-vahaus.html

    Meillä on kaksi akkua. Toinen on pelkästään käynnistystä varten ja toinen hupiakku. Hupiakkua ladataan aurinkopaneelilla, tarvittaessa koneella tai automaattilaturilla tolpasta.
    Meillä on akunvalintakytkin, joten pitää olla tarkkana missä asennossa se milloinkin on. (lämmitin ei voi syödä käynnistysakkua, koska se on suoraan 2-akussa kiinni).

    Kuulostaa lähes identtiseltä minun veneeni järjestelmän kanssa. Uusin viime kesänä jo yli 20 vuotta palvelleen aurinkopaneelin ja latausteho nousi huomattavasti. Muuten oli kyllä moitteetta toiminut se vanhakin.

    Lämmityslaite (Safire) on käytössä aika harvoin normaalikesänä, lähinnä ihan alkukaudesta touko-kesäkuussa ja syys-lokakuussa sen mitä merelle kerkeää. Waeco-jääkaappipakastin (olisiko 42 litrainen) vie sekin hyvin vähän sähköä, mutta on aina veneen ollessa liikkeellä käytössä ja akkuvirran päässä. Kotisatamassa ja joissakin vakiosaarissa saa verkkovirtaa, jolloin akuille ei paljoakaan tule virrantarvetta.

    Olen tosin harkinnut sähkömoottoria jo aikansa palvelleen dieselin tilalle, jolloin akkujen laatua ja kapasiteettia on ratkaisevasti nostettava. Tilaahan akuille kyllä löytyy siinäkin tapauksessa, eikä painokaan rasita, kun dieselin myötä katoaa 100 kg ja akkuja voi lisäksi sijoitella aika tasaisesti, jos katsoo tarpeelliseksi. Veljeni rakensi sähkömoottorin omaan Albin Expressiinsä jo vuosia sitten ja erinomaisesti ja luotettavasti on hänellä toiminut. Siksi kiinnostaa minuakin, kun moottori joka tapauksessa täytyy uusia. On vielä hiljainen ja ekologinenkin systeemi. Ainoa huono puoli on, että paketin joutuu itse kokoamaan ja palikat tilaamaan Saksasta, Britanniasta ja USA:sta. Toinen vaihtoehto on Kiina, mutta länsimainen laatu ehkä kiinnostaa enemmän. Kalliimmasta hinnasta huolimatta.

    No, katsotaan nyt. Joko laitan sen sähkömoottorin…tai sitten ostan uuden pikkudieselin.

     jullella

    Moi!

    Onko keskustelijoiden joukossa henkilöitä, joilla on oma Avance-aiheinen blogi tai joka tietää jonkun blogikirjoittajan?

    Olisi hyvä saada koottua tänne linkkiosio em blogeihin, joissa näkyy olevan meitä kaikkia hyödyttäviä asioita.

    Terveisin Pauli

     A24

    A24:kin ilmoittautuu joukkoon tuolta Suomi24:n puolelta, jossa oli puhetta tästä omasta osiosta!

    Loistavaa, että saatiin tämä aikaiseksi!

     Tapani Mylly

    Tervetuloa tänne ja tietysti myös muihin keskusteluihin!

    Ja kuten tossa jo olikin puhetta, niin tulevaisuudessa voidaan miettiä oman alifooruminkin perustamista myös venetyypeittäin.

     jullella

    Terve!

    Hyvää uutta vuotta!

    Mahtaako Avance-keskustelijoiden parissa olla kokemuksia sprayhoodeista? Tuolla sivustolla http://purjeveneavance245.blogspot.fi/2011/05/2442011-kylkien-myllytys-ja-vahaus.html on mielestäni veneen linjoihin hyvin istuva sellainen. Onko tuo aivan yksittäinen toteutus vai laajemminkin käytössä oleva? Kuinka sprayhoodit yleensä tuetaan ja toisaalta onko se helposti laskostettavissa kuomun tapaan alas?

    Pauli

     jullella

    [quote=Wanha Seilori;121237]Mukaan ketjuun.

    Olen seilaillut nyt 22 vuotta Avance 24 veneelläni ja kiinnostaa keskustella muiden Avance-veneilijöiden kanssa.

    Terve Wanha Seilori!

    Minkälaisia parannuksia olet toteuttanut veneeseesi pitkän Avance-omistajuutesi aikana?

    Pauli

     Wanha Seilori

    [quote=jullella;121260][quote=Wanha Seilori;121237]Mukaan ketjuun.

    Terve Wanha Seilori!

    Minkälaisia parannuksia olet toteuttanut veneeseesi pitkän Avance-omistajuutesi aikana?

    Pauli

    [/quote]

    Terve!

    Muutoksia on tullut tehtyä ja laitteita, purjeita yms. uusittua melkoisesti vuosien varrella. periaatteessa joka kaudelle on vähintään jotain tullut hankittua. Jos ei muuten, niin varustepuolelle.

    Kun ostin veneeni aikanaan, hän oli täysin purjehdittavassa kunnossa, mutta purjeet eivät kovin uusia, apukoneena perämoottori (6 hv Mariner), lämmityslaitteena Heatpal, patjat vanhat, jääkaappia ei ollenkaan jne. Aurinkopaneeli sentään oli ja se olikin erinomainen varuste. Paneelin uusin vasta 2 vuotta sitten.

    Suurin muutos lienee akselivetoisen dieselin hankkiminen ja asennus talven-kevään -96 aikana. Se kustansi kaikkineen nykyrahassa laskettuna n. 7000 €, vaikka tuolloin tietysti markoissa maksoinkin. Kone oli kaksipyttyinen, makeavesijäähdytteinen Sole 11 hv. Nyt kuitenkin viime kesänä moottori irtisanoi itsensä, ilmeisesti vettä päässyt jostain järjestelmään ja korjaaminen niin kallista, että lähes samaan hintaan saa uuden dieselin. Varsinkin, kun asennus tässä vaiheessa olisi paljon helpompi juttu, kuin silloin aikanaan, kun kaikki muu paitsi kone on jo paikallaan. Huvittavaa tässä Solen hankkimisessa oli, että myyjä sanoi silloin sekä hänen että minun työntävän koiranputkea ennen kuin kone simahtaa. Hänestä en tiedä, mutta minä ainakin olen vielä elävien kirjoissa:-) Nyt asensin taas perämoottoritelineen ja minulla on vanha (mutta luotettava) 6 hv pitkärikinen Johnson tilapäisesti käytössä, ehkä ensi kesänkin, ellen venemessuilla tee kauppoja uudesta dieselistä. Tai päätä asentaa sähkömoottoria.

    Mittaristot (kaiku, loki, tuulimittari, pääkompassi) olen uusinut kaikki. Hankkinut GPS;n (kaksikin jo), Safire diesellämmittimen, Waeco jääkaappi-pakastimen, rullagenoan laitteineen, uuden isopurjeen (kaipaisi jo uusimista sekin taas), uuden aurinkopaneelin, uudet patjat, pelastusliivejä, paukkuliivejä, hevosenkengän uusinut jo kahdesti heittoliinoineen, kansiheloja, köysiä ties miten paljon, yhden uuden Bruce-ankkurin, Sportjack-apujollan vaihdoin kumiveneeseen jne. Lista on melkein loputon. Osa on ollut vanhojen varusteiden uusimista, osa mukavuuden parantamista.

    Nyt ajattelin ehkä uusia tulevalle kaudelle pääkompassin, pari merikorttisarjaa, hankkia mahdollisesti elektronisen plotterin. Vaikka mitä sillä oikeastaan teen? 🙂 Uusi isopurje on listalla myös, mutta haluaisin jonkin kätevän rullareivisysteemin, kun aika paljon seilaan yksin ja ikää alkaa karttua.

    Sellaista.

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.