Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Veneessä olevat varaosat

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)

Home / Forums / Konehuone / Veneessä olevat varaosat

• jullella

Terve!

Minkälaista varaosavarastoa pidätte mukananne veneessä normireissuillanne? Oletteko joutuneet niitä käyttämään?

Terveisin Pauli

Tapani Mylly

Jaa-a, mitähän sieltä laatikosta löytyy? Ainakin impellerin propelli ja tiivisteet, laturin hihna ja vanttiruuveja, tappeja jne. Koskaan ei ole kesken kautta tarvittu muuta kuin vanttiruuvin tappia. Niinjuu ja on mulla sähköjohtojennliittimiä myös mukana.

jukka

Tuohon Tapsan listaan lisään vielä PA suodattimen, sulakkeita, sähköjohtoa, eristysnauhaa, ruuvia, muttereita, lämppärin korjaus sarjan (PA suodatin, hehkutulppa ja mahdollinen polttoaineen imeytysverkko), polttoainepumpun korjaus sarja, moottoriöljyä, pinnapilotin vetohihna.
    Olen kesäisin yleensä tehnyt vähän pidempiä purjehduksia ja siksi minulla on kaienlaista mahdollisten vikojen varalle. Ehkä joku teistä ei osaa tehdä kaikkea, mutta satamista varmaan aina löytyy joku, joka osaa auttaa, jos vain on palikka jonka vaihtaa.

pboat

Lisättäköön vielä varapotkuri ja akkulaturi.

Markus

Yksi olennainen on vielä mainitsematta: Pumpattavan vessan (Jabsco) tiivistesarja.

Mukana myös öljynsuodin, polttoainesuodin, laturin hihna, termostaatti, impelleri.

Mitään näistä ei ole tarvinnut matkalla käyttää. Jotain kontaktihäiriöitä valoissa tms.
    on joskus joutunut korjaamaan ja kerran ostamaan vesipumpun (merivettä tiskialtaaseen)
    Maarianhaminasta.

Markus

Tapani Mylly

[quote=pboat;121200]Lisättäköön vielä varapotkuri ja akkulaturi.

Varapotkuria meillä ei ole, mutta akkulaturi on ollut siitä asti, kun jouduttiin sellainen matkan päällä ostamaan. Onneksi oltiin mökkipoijussa.

Cattisailor

Hyviä varaosalistoja. Kun vielä vuosihuollossa käyttää mukana olleet suodattimet ja impellerit ym. huolto-osat, ne eivät vanhene (erityisesti impelleri kovettuu ajan saatossa, vaikka ei sitä tarvitse vuosittain vaihtaa).

Kun mietit mitkä näistä (tai näitten puutuminen) estävät matkan ja loman jatkumisen, saat tärkeitten varaosien listan. Ruuveja ja teippejä, myös itsevulkanoivaa, ynnä muita pientarvikkeita kannatta mukaan varata niin kuin tuolla aiemmin on neuvottu. Ei maksa paljon mitään.

Työkaluista ei ole ollut puhetta, mutta minimi on tietysti sellainen että mukana olevat varaosat pystyy vaihtamaan. Ruuvimeisseleitä, kiintoavaimia, pihtejä ainakin tarvitaan.

jukka

Letherman, kuinkahan oikeasti kirjoitetaan, on varmaan yksi huonoimmista työkaluista veneessä. Sen kun pudotat veteen, niin ”puoli pakkia” on mennyt sen siliän tien.
    En puhu kokemuksesta, minulla ei ole tuota L- mania, mutta venepaikkani kohdalla on jakareista aurinkolaseihin, enhän minä tietenkään niitä pudottanut, vaan vaimo ja koira.

-velmu-

Vara polttoainesuodattimet, laturin hihna, öljyä, työkaluja mm.1/4&1/2″räikkäsatsi, nippusiteitä, sähköteippiä, akkukaapelit, sulakkeita, sähköjohtoa, liittimiä ja vara polttimoja kulkuvaloihin. Siinä mitä näin äkkiseltään tulee mieleen. Osahan noista on ns. katsastusvarusteita(suodattimet, vara polttimot) Ja tietysti on Trossi =)

Hyvähän sitä kaikenlaista on olla mukana, mutta se näissä työkaluissakin on et niistä tulee myös äkkiä painoa.

lyy

No tää ei ole varsinainen varaosa,mutta akkuboosteri on mulla nykyään aina mukana. Antaa kummasti turvallisuudentunnetta akun tyhjenemisen varalta. Niitä nyt saa jopa 30 eurolla,mun versio maksoi jotain satasen pintaan. Mulla siis ei ole kaksiakkujärjestelmää,joka itsessään on jonkinlainen varajärjestelmä…

jullella

Trossi olikin hyvä vinkki, jäsenyys on nyt voimassa.

You must be logged in to reply to this topic.

X