Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Hölmöilyä veneen kanssa

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)

Home / Forums / Laituri / Hölmöilyä veneen kanssa

• lyy

Voisin kertoa taas erään taannoisen hölmöilyn veneen kanssa,ja on siinä varoituksen sanakin. Paattini,Yamarin 415 pulppari oli silloin Hangonkylän satamassa.Lähdin yksinäni merelle ja oli ollut myrsky,joka oli jo laantunut,mutta maininki oli melkoinen.Suuntasin kohti Russarötä,ja sen lounaispuolella iso aalto ja tuulenpuuska yllättivät nuoren ja kokemattoman veneilijän.Aalto nosti keulaa ja tuuli otti siihen nostaen keulan aivan pystyyn. Vene alkoi upota perä edellä ja silloin onneksi tuulenpuuska lakkasi ja vene alkoi laskea keulan suuntaan,moottorikaivo oli jo veden alla. Silloin voisin sanoa aika tavalla säikähtäneeni,koska muita veneitä ei ollut liikkeellä ja itse olin yksin. Voipi olla,että tuokin kokemus vaikutti siihen,että halusin inttiin venemieheksi,ihan vain oppiakseni oikeaa merenkulkua…

Tapani Mylly

Omasta hölmöilystä johtuva vaaratilanne tapahtui mulla viimeksi jokunen vuosi sitten. Oltiin kaveriporukalla purjehtimassa, ja viimeiseksi illaksi oltiin menossa Nauvoon. Tuulta oli silleen mukavasti, ehkä joku 6m/s. Kun tultiin siihen Nauvon pohjoispuolelle, niin siinä on parikin länsiviittaa peräkkäin. Tuuli oli lounaasta. Katselin jo hyvissä ajoin, että ekan viitan kiertäminen sillä halsilla on vähän tiukkaa. Ajattelin kuitenkin, että käännän ennen merkkiä keulan suoraan vastaiseen, ja annan veneen lipua rauhassa merkin ohi, sen jälkeen kun voi kääntää etelään. No vähän silleen keskustelun keskellä keula vastaiseen, jolloin tajuan, ettei linja viekään mua merkin ohi vaan suoraan päälle. Oltiin merkistä ehkä viiden metrin päässä, ja tuulen alapuolella on heti matalaa. Vauhtikin loppui melkein kokonaan. Ei muuta kuin jonkinlainen vastakäännös lähes nollavauhdilla, olisin varmaan voinut tönästä siitä reimarista vauhtia keulasta. Onneksi vauhti riitti juuri ja juuri kääntymään. Kaverit vaan ihmetteli, että mitäs tossa tapahtui, ja ohi ajanut moottoriveneilijä naureskeli todnäk partaansa, että hemmetin purjehtija.

Opetus: turha urheilla, jos ei urheile.

You must be logged in to reply to this topic.

X