Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Olitko intissä saarella / paatissa ?

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)

Home / Forums / Rantasauna / Olitko intissä saarella / paatissa ?

•  lyy

Olisi kiva kuulla,moniko veneilyä harrastavista on myös intin käynyt merellisessä / järvellisessä ympäristössä. Minä valitsin aselajini juuri sillä perusteella,että pääsen merelle. Olin ikäryhmää 2/-87 ja kysyttäessä,mihin haluan,halusin venemieheksi. Kapiaisissa oli isäni tuttuja,jotka tiesivät,että hän haluaisi minulle natsoja mahdollisimman paljon. Totesivat sitten,pannaan mies venemieheksi, katsotaan mitä isä sanoo 🙂 Alokasaika meni Säkylässä JK3:ssa,jota myös konnakomppaniaksi kutsuttiin,se aika ei ollut varsinaisesti mieleeni. Sieltä matka jatkui Russaröhön,jossa olimme hetken nakkikoneina ja sitten vihdoin määränpäähän,Hästö-Busön luodolle,jossa venekurssi pidettiin. Kurssi käytiin ja yllätyksekseni olin merenkulussa kurssin paras ja koneopissa toiseksi paras. Kurssin parhaat jäivät Hästö-Busöhön ja muut menivät sitten ajamaan lähinnä Hanko-Russarö väliä,eli minä jäin Hästikseen. Veneenä oli K-20,ei mikään varsinainen jahti,mutta nuorelle sällille unelmien täyttymys : pääsi ajamaan oikeaa paattia. Ja kyllä sillä sitten tulikin aika paljon sahattua Lappohjaan ja Jussaröhön pääasiassa. Toisena paattina oli Hankoniemi,joka oli hivenen isompi ja kaksimoottorinen kelirikkoalus,jota ajoimme kapiaisten valvonnassa,K:ta ajoimme keskenämme. Se onkin sitten tähän mennessä ainoaa aikaa,jolloin olen jäissä ajellut veneellä,mutta eipä se kovin monelle muullekaan ole jokapäiväistä. Venemiesaikani jäi mukavana muistona mieleeni,eikä tuntunut ajoittain intiltä ollenkaan. Asuinkin muuten siinä K-veneessä puolisen vuotta. Sain hyvää oppia merenkulkuun armeijasta,ja se oli alkuperäinen tarkoituksenikin.
    No,tämmöinen sepustus tästä tuli,kertokaa nyt muutkin jotain. Onko joku muukin teistä ollut joko Hästiksessä tai Hangossa ? Niin,ja se isäni toive niistä natsoista : kotiuduin ihan pelkkänä tykkimiehenä ankkurinkuva hihassa,ilman natsan natsaa,mutta 330 päivää takana 😉

gh34

Peesaan nimimerkkiä lyy: Minäkin valitsin aselajini ,että pääsen merelle. Tavoite oli mahdollisimman isolle laivalle ja päädyin sitten suoraan telakalle. Tykkivene oli tullessamme pari viikkoa telakalla. Muuten laiva oli Pansion sotasatamassa ja merellä , itse komentosillalla ja ohjaamossa merenkulkuhommissa. Ja tietenkin keittiössä ym. luontevissa varusmieshommissa. Aikamoinen laiva, varsinkin Rolls Roycen turbiinilla ajettaessa. Mukavinta oli usean vuorokauden yhtäjaksoiset avomeriajelut. Siinä rytmi meni sellaiseksi vahtien mukaisesti elämiseksi ja turha sotilasnipotus jäi kokonaan pois.

Ruorimiehellä ei ollut ollenkaan näkymää ulos. Laivaa ohjattiin komentosillalta annettujen ohjeiden (tyyliin: ’viisi oikealle’) mukaisesti. Siinä tunsi 18-vuotiaana olevansa melkoisessa paikassa, varsinkin silloin harvoin kun se (muistaakseni) 18000 hv työnsi ja ujelsi takana! Hans Groop oli muuten suunnittelutiimissä mukana kun tykkiveneitä suunniteltiin. Toinen niistä (Karjala) on nyt Aurajoessa museolaivana ja toinen (Turunmaa) meni naulatehtaalle.

Tuollainen iso laiva on jossain määrin teollisen oloinen ympäristö enkä usko että siellä kellekään tuli veneilyintoa, jos sitä ei ollut jo ennestään. Suomen merivoimiin pitäisi ehdottomasti saada purjehdustoimintaa ja muuta veneilytoimintaa mukaan, nythän siellä ei purjeita ole missään eikä taidettu edes soutaa kertaakaan.

lyy

Mä olin siinä mielessä erikoinen armeijan paattien ajaja,että mulla oli harmaat pukineet koko ajan. Mehän emme olleet merivoimien palveluksessa,vaikka veneet itsessään varmaan olivatkin Upinniemen hallinnassa. Korjaajat ainakin tulivat aina sieltä. Siitä tulee mieleen yksi sattumus talviajalta. Olimme matkalla Koverharin satamaan,jota käytimme talviaikana,kun Lappohja oli jäässä. Olimme rännissä ajamassa,mutta se oli jo osittain jäätynyt ja siinä oli myös isoja lohkareita ja arvoisa K-vene ei oikein suoriutunut tehtävästään. Olin onnistunut sössimään sen poikittain väylälle ja paatti rupesi kummasti tärisemään. Yksi potkuriakselin laakeri oli sanonut sopimuksen irti,ja oli pakko yrittää varovasti saada sitä irti jäistä. Samaan aikaan havaitsimme,että iso puskuproomu oli tulossa malmilastia tuomaan satamaan. Oli aika pelottavan näköistä,kun se tulee vauhdilla väylää pitkin ja suoraan kohti ja oli myöhäinen ilta ja tietysti täysin pimeää. Kyllähän he meidät tutkasta näkivät ja koukkasivat sitten kiintojään kautta ohi,mutta oli se hurjan näköistä. Varmaan kirosivat meikäläiset… Saimme paatin irti pitkän yrityksen jälkeen,mutta saareen emme enää takaisin päässeet,vaan jouduimme jäämään Koverhariin. Meillä ei tietenkään ollut 16/32 ampeerin adapteria maasähköön vaan jouduimme olemaan ilman sähköä. Ja Webasto vei virtaa sen verran,että jouduimme ajoittain käynnistämään moottorin yöllä latausta varten,tai oletimme ainakin akkujen loppuvan. Ei siinä paljoa nukuttu.Seuraavana päivänä Upinniemestä tulivat korjaajat.
    Mikäli en ihan väärin muista,kyseinen puskuproomu yhdistelmä oli sama,mikä sitten muutama vuosi myöhemmin kippasi Hangon edustalla,eli Finn-Baltic…

Tapani Mylly

Minä olin armeijan toimistossa ja kuivalla maalla Porin Prikaatissa. Ajatuksena oli silloin selvitä mahdollisimman nopeasti ja helposti armeijasta opiskelemaan.
    Jälkikäteen ajatellen on joskus vähän harmittanut, ettei hakeutunut merelle tai vaikka sukeltajaksi, siihen aikaan kun olis varmaan rahkeet riittäneet vähän vaativampaankin hommiin.

Vaikka en kyllä sitten tiedä olisiko muunlaisesta palveluksesta ollut muistoja kummempaa hyötyä jälkikäteen. Vai oletteko kokeneet merellä palvelusta olleen hyötyä just esim veneilyharrastukselle?

lyy

Mun mielestä kyseisen palveluksen merenkulkuopista kyllä on ollut hyötyä veneilyharrastuksessa.Johtuen just siitä,että me ei seisottu ison paatin komentosillalla vaan ajettiin itse pienempää purkkia yöllä ja päivällä,tyynessä ja myrskyssä,auringossa ja lumisateessa,jäissä ja ilman jäitä. Mutta tää on ihan henkilökohtainen mielipide vaan. Ja opinhan mä siellä yhden muistisäännön : Ken EKSyy Merellä ERotkoon Tehtävästään. Moni tän tietääkin ja ne ketkä eivät,osannevat päätellä isoista kirjaimista minkä laskun avuksi tää on 🙂

You must be logged in to reply to this topic.

X