Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Esittele veneesi

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)

Home / Forums / Laituri / Esittele veneesi

  • Tapani Mylly

    Olis hauska kuulla vähän tarkempia esittelyjä teidän veneistä. Eikä siis niinkään yksilöistä vaan merkeistä ja malleista. Kirjoitan omani kunhan lähipäivinä ehdin, ehkä joku muu voi aloittaa…

    jullella

    Terve!

    Veneemme on Avance 245, vm 1984.
    Olemme vasta toiset omistajat tällä kolmekymppisellä veneellä, ja se näkyy positiivisesti veneen kunnossa. Veneeseen on 2010-luvulla uusittu mm. 11 hv sisämoottori sekä purjeet.

    Peter Norlinin suunnittelema Avance 24 esiteltiin vuonna 1976, kansi ja sisätilat uudistettiin 80-luvun alussa jolloin vene nimettiin 245:ksi. Näitä tehtiin pienen tauon jälkeen pienehkö sarja vielä 90-luvun alussa, mutta laadukkaasti rakennetun 70/80-luvun veneen hintataso karkasi liian korkeaksi ja valmistus lopetettiin.Yhteensä 24 ja 245 on valmistettu yli 300 yksilöä.

    Avance 245 ja sen edeltäjää kehuttiin kovasti aikanaan, se oli muutamaan otteeseen Vene-lehden vertailuissa ( 1976, 1983 ja 1988 ) sekä koepurjehduksessa 1994 ja 2014, joissa se edelleen on arvossaan.

    Hyviä puolia olivat käsiteltävyys ja hallittavuus, suojainen avotila, tukeva rakenne ja kajuutan viihtyisyys.
    Moitittavaa löytyi aikanaan kulkuasennosta ( alkuperäinen sisämoottori oli varsin painava, meidän nykyinen taitaa olla painoltaan vajaa puolet siitä, eli tuo moite on jo taaksejäänyttä meidän veneemme osalta ) ja potkurin epämääräisestä värähtelystä ( senkin on muutokset poistaneet ). Veneessä on rullagenoa, isopurje sekä spinnuvarustus.

    Venettä on kehuttu myös klassiseksi, kokoaan suuremman oloiseksi, vaikka se ei nykypäivän mittapuun mukaan ole mikään tilaihme. Meillä vene on kahden aikuisen retkeilykäytössä, ja sen tarjoaa siihen riittävät tilat. Tilat on jaoteltu viihtyisiksi. Takaoikealla on pieni pentteri, sitten salonki, laipion edessä wc:lle tila ja seuraavan laipion takana ( siis veneen keulassa ) on kahden nukuttava kajuutta.

    Ensimmäisen Avance-kesän kokemuksien perusteella vene purjehtii hyvin. Moottorin teho riittää myös erinomaisesti isommassakin aallokossa. Lyhyt runko tietysti rajoittaa hetkittäin vauhdin pitoa nokan käydessä melko korkealla. Potkuri ei silloinkaan menetä pitoaan.

    Terveisin Pauli

    JariP

    Hei

    Laitetaas pieni esittely omasta veneestämme:

    Perustiedot:
    Malli: Elan 34
    Valmistusmaa: Slovenia
    Vuosimalli 1994
    P*L*S: 10,4*3,3*1,5
    Masto 14,5 m
    Lyijyköli 1450 kg
    Kokonaispaino 4100 kg
    Quantum Rulla iso ja rulla Genua
    Kahdella hytillä

    Elan 34 esiteltiin Dysseldorfissa 1992 Se kilpaili suoraan Elan 33:n kanssa joka oli
    tuolloin vielä myös markkinoilla. Suunnittelijaryhmänä on J&J

    Teakkki-kansi oli 34:ssa vakiona. Kannella on kaksoisrakenne jossa köydet jäävät piiloon
    ja minusta on ainakin mukava lisä ulkoasuun. Levanki on kajuutan katolla. Kaikki köydet tulevat
    istuinkaukaloon. Moottorivaihtoehtona on 19 tai 27 Hv Yanmarin, meillä tuo jälkimmäinen.

    Takana on koko veneen levyinen takakajuutta jonne mahtuu nukkumaan pituus tai poikittain suunnassa.
    Poikittain nukkuminen on kuitenkin käytännössä ainut järkevä vaihtoehto koska korkeutta on tällöin
    hiukan enemmän pään kohdassa. Keulaan mahtuu pari aikuista ja salongin sohvista saa parille hengelle nukkumatilat.

    Purjehdusominaisuuksista on vaikea sanoa parin vuoden veneilykokemuksen perusteella. Melko
    raskas genua heikentää kyllä heikossa tuulessa menemistä. Muutaman kertaan on menty seurueessa jossa
    muitakin veneitä ja todettu että jos tuulta >5-10 m/s niin hyvin pärjätään mutta heikommassa ei ole mitään
    asiaa kevyeampien veneiden kanssa. (Voi olla taidoistakin kiinni)

    s/y Quatro

    Jari

    Tapani Mylly

    Meidän vene on Siesta 32, suomalainen 1980-luvun purjevene. Suunnittelija on Håkan Södergren, valmistaja Artekno.
    Pituus 9,7m
    leveys 2,78m
    Syväys 1,6m
    Maston korkeus 16m
    Paino 3300kg

    Siestassa on painava lyijyköli ja sitä vastaamaan korkea masto ja paljon purjetta. Alun perin kai Siestoissa oli fokka, mutta meidän veneessä on genua. Genua on painava, joten kevyessä tuulessa vene ei kulje kovin kovaa. Kun tuulta on enemmän, vene kulkee todella kauniisti ja luovii hyvin. Avotuulilla jäädään isommista jälkeen, mutta luovilla ja sivutuulella usein mennään ohi. Pinnaohjaus on tuntumaltaan hyvä, tosin Siesta on aika herkkä nousemaan tuuleen. Aika useissa Siestoissa on peräsintä suurennettu, koska vene broachaa muuten herkästi. Meilläkin näin on tehty, ja silti täytyy olla tarkkana saariston puuskissa. Mukava reivauskynnys on jossain 7 m/s yläpuolella, riippuen tietysti miehistöstä. Siesta käyttäytyy rauhallisesti aallokossa ja istumalaatikko on melko suojainen. Köydet tulevat kannen kaksoisrakenteen ansiosta istumalaatikkoon, jonka halkaisee leveä levanki.
    Siestoilla on myös kilpailtu menestyksekkäästi, veneen lys on muistaakseni 1,14. Siesta kulkee nopeasti viisi solmua, ja 6-7 ei ole mitenkään kovin vaikea saavuttaa.

    Siesta on helppo purjehtia ja hallita myös satamissa, ainakin riittävän kokoisella moottorilla ja hyvällä potkurilla. Käytännössä moottorin on syytä olla reilusti yli 10 hv. Meillä on Volvo Penta 2030, jossa on 29 hv. Se on jo jopa vähän liikaa, tai ainakin vähemmänkin riittäis.

    Sisätiloiltaan Siesta on suht kälynen. Keulapiikkiin mahtuu ahtaasti kaksi aikuista, perän pistopunkkaan kaksi lasta. Kajuutan sohvat aukeaa oikeasti tilaviksi yhden hengen sängyiksi. Pentteri on sisäänkäynnin paaran puolella toisella puolen on hyvän kokoinen karttapöytä. Masto tulee kannesta läpi, ja se osuu kajuutan pöydän etupäähän. Tämän takia paaran puolen penkin päähän jää vähän orpo tila, jota ei voi mukavasti käyttää istumiseen.
    Ehkä hiukan hankala piirre Siestan sisällä on wc, joka on kajuutan yhteydessä keulapiikin edessä, eikä siis erillinen hytti.
    Veneen virallisissa papereissa annetaan nukkumapaikkojen lukumääräksi kuusi, mutta käytännössä veneessä nukkuu neljä aikuista tavaroineen mukavasti, viides on jo vähän ahdasta. Nelihenkiselle perheelle Siesta on oikein mukavan kokoinen.

    Finmar

    Nykyinen veneeni on Finmar Captain. Se on hankittu keväällä 2014 eli meille ”uusi”
    Se on valmistettu 1972 ja ihan ensimmäinen Captain. Moottoriksi on 90-luvulla vaihdettu Mercruiserin V-8 230hv
    Ko. vene on myyntiesitteen kannessa. Finmar saa viettää eläkepäivänsä sisävesillä….

    Finmarin vaiheita voi seurata sille tehdyiltä sivuilta
    [img]http://captain.finmar-pemar.fi/wp-content/uploads/2014/09/20140614_200352.jpg[/img]

    Tekniset tiedot:

    Pituus: 6,60 m
    Leveys: 2,60 m
    Syväys: 0,75 m
    Uppouma 1,5 tonnia
    Etuhytin korkeus: 1,43 m
    Ohjaamo – salonki korkeus 1,90 m
    Kantavuus: 8 henkilöä
    Makuupaikkoja: 5
    Laitakorkeus keulassa: 1,00 m
    Laitakorkeus perässä: 0,75 m
    Korkeus vesilinjasta katolle: 1,80 m
    Kokonaiskorkeus kölistä katolle: 2,55 m
    Polttoainetankki: 155 l

    tagatubos

    Meillä on nyt tuollainen Meteor Sheikki vene, volvo pentan koneella.
    [url=http://aijaa.com/8WgdiV][img]http://i4.aijaa.com/t/00815/13588850.t.jpg[/img][/url]
    Hieman tietoa ja enemmän kuvia löytyy tuolta blogistani.
    Vene on jo kohtuu vanha ja hieman puuhasteltavaa tuossa on, jotta siitä saadaan taas kelvollinen vene kunnolliseen reissailuun ja oleiluun.
    Ajan kanssa tuota sitten parantelen mieleisekseni, kunhan ensin saan sen vesillelasku kuntoon.

    Pohja on hierottu jo kuntoon, seuraavaksi olisi kylkien vuoro ja sitten sisustan kimppuun.

    Tehtävälista on aika pitkä, mutta tehdään sen mukaan miten aika ja lompakko antaa myöden.

    Louhivaara

    Keväällä ostettiin kuvan mukainen vene, Maxum 2700 SCR ja siihen vaihdettiin Hyundain SeasAll S250 dieseli. Tässä perustietoja:

    Vuosimalli 2002
    Pituus 8,9 m
    Leveys 2,9 m
    Syväys 1,0 m
    Paino 3 300 kg kuivana
    Seisomakorkeus hytissä 192 cm
    Polttoainetankki 330 l
    Vesitankki 120 l
    Moottori Hyundai SeasAll S250 3.0l V6 250 hp + Bravo III

    [img]http://avtomarket.ru/stuff/gallery/7014/b_156627.jpg[/img]

    Vene on jenkkiveneeksi aika leveä, tyypillisesti nuo tapaavat olla 260 cm leveitä.
    Veneessa on 140 cm leveä keskihytti joten aika hyvin on tilaa kahdelle aikuiselle. Keulaan saa toisen täysikokoisen parisängyn.
    Huippuja ottaa noin 31 solmua koneen kiertäessä 3900 rpm.
    Matkanopeus on 24 solmua jolloin kone kiertää noin 3300 rpm. Tällöin kulutus on 34 l/h eli noin 1.4 l/kn.

    Hyvä peli meidän käyttöön. Koppivenettä en ole ikinä halunnut koska kausi päättyy meillä kuitenkin syyskuun loppuun mennessä.
    Kausi alkaa toukokuun alussa mutta enimmät ajot tapahtuvat juhannuksesta elokuun puoleenväliin.

    Tapani Mylly

    Missäs päin Louhivaara kierrätte veneen kanssa? Noita ei taida olla kovin paljon liikenteessä, ja jotenkin näyttää kovin tutulta veneeltä. Ehkä ollaan oltu samassa satamassa Saaristomerellä?

    Louhivaara

    [quote=Tapani Mylly;121176]Missäs päin Louhivaara kierrätte veneen kanssa? Noita ei taida olla kovin paljon liikenteessä, ja jotenkin näyttää kovin tutulta veneeltä. Ehkä ollaan oltu samassa satamassa Saaristomerellä?

    Kyllähän me saaristomerellä kierreltiin aika paljon. Heinäkuussa tehtiin parin viikon reissu jolloin käytiin ainakin seuraavissa paikoissa:
    – Teersalo
    – Vuosnainen
    – Bärö
    – Bomarsund
    – Kastelholm
    – Maarianhamina
    – Degerby
    – Hellsö
    – Karlby
    – Jurmo
    – Berghamn
    – Verkan
    – Velkua
    – Turku
    – Airisto
    – Stenskär/Birsskär
    – Helsingholm
    – Kasnäs
    – Hanko

    Juhannuksena lisäksi Korpoströmissä ja Vaihelassa. Kotisatama on Inkoossa ja Raaseporin saaristossa ollaankin pääosin aikaa vietetty.
    Ehdittiin me kuitenkin käydä myös Kotkan ja Haminan suunnassa. Sieltä palatessa käytiin Pyhtään Kaunissaaressa ja Porvoossa.
    Veneemme nimi on muuten ”aurelia” peräpeiliin kirjoitettuna. En usko että samanlaisia kovinkaan montaa on. Yhden samanlaisen olen nähnyt, mutta ilman targakaarta.

    JariP

    Laitetaas päivitystä. Parin kesän jälkeen käsitys tarpeista veneen suhteen vahvistui ja päätimme myydä hyvin palvelleen, Hollannista tuodun Elanin. Kaupat tuli vuodenvaihteessa ja uuden veneen metsästus
    alkoi välittömästi. Malli oli jo selvä joten vaihtoehtoja oli jokunen suomessa ja yksi Saksassa, itämeren puolella.

    Kaupat tuli suomessa ja kesäkuussa purjehdimme uuden paatin Porvoosta kotisatamaan Vaasaan.

    Uusi vene:

    Jeanneau Sun Odyssey 36.2
    Kaksi kajuuttaa
    Moottori: Yanmarin 3GM30F
    Vm: 1996
    Mitat: 11*3,75*1,5
    Rulla iso ja genua sekä genaakkeri.

    Skinny Minny

    lyy

    En tiedä,onko tässä kipossa mitään esittelemistä,mutta teen sen kuitenkin. Eli mulla oli se Drago Sunday, johon toivoin parannusta. Ja nyt syksyllä sain sitten aikaiseksi Marino Roccan vm.1996 Evarin 2001 mallisella 150 hv perämoottorilla. Tää on harvinaisuus,ei paljoa tule perämoottoriversioita vastaan,ja veistämöltä saamani tiedon mukaan kyseessä on tosiaan harvinaisuus. Olivat aikaansa edellä,nykyisinhän näitä perämoottoriversioita on alkanut tulla Nord Star-tyyppisiinkin veneisiin.

    Paatti on erittäin valoisa ja näkyvyys ulos on loistava. Kokemusta ei ehtinyt kertyä syksyllä,ennen kuin vene täytyi nostaa ylös. Siinä ilmeni vika poikineen,jotka toivoisin veneen myyneen liikkeen hoitavan. Ikävin oli veneen taipumus kallistua vauhdin noustessa. Mun nähdäkseni kyse on trimmilevyistä,joista toinen toimii nopeudella, jonka oletan olevan oikea. Toinen sitä vastoin on todella hidas, eikä mun näkemyksen mukaan ehdi korjaamaan ajoasentoa,ennen kuin luonto loppuu äijältä. Myönnän myös sen,että kokemukseni hydraulitrimmeistä ennen tätä venettä on pyöreät 0 minuuttia. Vanhassa oli trimmit, mutta ne olivat kaasujousella ilman säätömahdollisuutta olevat. Onko jollakulla vinkkiä mulle, syytänkö itseäni vai sitä hidasta trimmiä ?

    Varusteet ovat ihan kohdallaan : Wallaksen keraaminen 2-levyinen liesi, joka yllättäen toimii. Ebersprächerin lämmitin,joka taas ei toimi. Vanhat plotteri ja luotain, uusi plotteri on hommattu mutta luotain saa jäädä kojelautaan. Wc-koppi on,muttei pyttyä. Hommasin sellaisen Thetfordin kemssan,jossa on sähköinen huuhtelu. Katotaan mikä on miehiään,sekin on vielä asentamatta. Jääkaappikin oli, ilmeisesti toimii. Eihän tässä nyt ihmeitä ole,mutta vanhaan verrattuna tää on loistelias…Ja sitten tässä on veneen kokoon nähden valtava ruuma,jolle en keksi käyttöä tähän hätään. Se on sen normaalivarusteisen veneen sisäperämoottorin paikka.

    Tässähän tämä, kehumiseksi tätä vikalistaa tuskin voi sanoa,mutta veneen valoisuus ja läpikuljettavuus sekä muutenkin helppo liikkuminen ovat positiivista. Kunhan nyt saa nämä viat korjattua, tulee siitä varmaan ihan kelpo kulkine.

You must be logged in to reply to this topic.

X