Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Navionicsin karttaongelmat

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)

Home / Forums / Laituri / Navionicsin karttaongelmat

• Tapani Mylly

Oletteko törmänneet itse näihin ongelmiin? Asiastahan oli juttua Vene-lehdessä (nro3) keväällä, ja Suomi24:n puolella aiheesta on pitkähkö keskustelu. Lyhykäisesti kyse on siitä, että kartoista häviää ylöspäin zoomatessa osa tiedoista pois, ja nimen omaan siis sellainen tärkeä tieto.

Itse törmäsin asiaan, kun ajoin kesällä Kökarista Maarianhaminaan Föglön eteläpuolista epävirallista reittiä. Yhdessä kohtaa ( en enää tosin muista missä) ulospäin zoomaaminen hävitti matalikon päältä karimerkin. Eikä siis tarvinnut zoomailla mitenkään kovin isolle alueelle. Ilmeisesti Navionics on lupaillut asiaan korjausta, mutta en tiedä mikä tilanne on tällä hetkellä.

Me käytetään plotteria sen verran vähän, että toi ominaisuus ei ole juuri mua haitannut. Käytännössä navigoin kuitenkin aina enemmän paperikartan avulla. Mutta kyllähän toi vähän ihmetytti, kun asian huomasin, noin olennaisen tiedon pitäis ilman muuta pysyä viimeiseksi näkyvissä.

pellis

Olen törmännyt kyseiseen ilmiöön. Mukanani kesällä (noin 500 nm retkellä Pohjois-Pohjanmaalta Uudellemaalle)oli uusimmat paperikartat ja nyt keväällä ostettu Navionics Gold kortti Lowrancen 5″ plotterissa. Löytyi jopa lähellä väyliä ainakin kolme sellaista pintakiveä tai jopa luoto!, jotka eivät näy Navionicsissa kuin alle 1,5 metrin syvyysalueena, vaikka zuumaisi aivan kiinni asti. Luonnossa ja kartalla kyseiset kivet näkyvät silti. Ajankin plotterilla vain 5 metrin syvyyskäyrän syvemmällä puolella jos teen omia reittejä. Ilman paperikarttaa en suosittele väylien ulkopuolista seikkailua alle viiden metrin matalilla. Väylät Navionics on näyttänyt sentään kuten pitää. Silti ihan käypänen peli jos tekee väylät paperikartan avustuksella tai viiden metrin syvyyskäyrien paremmalla puolella… Helpotti huomattavasti ajelua verrattuna pelkkään paperikarttaan, mutta en silti ajaisi vierailla vesillä ilman oikeaa karttaa kokemuksieni perusteella väylien ulkopuolella. Tuli tehtyä melkoisia oikoreittejä;)

You must be logged in to reply to this topic.

X