Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Salamat

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)

Home / Forums / Masto / Salamat

•  Tapani Mylly

Onkos teillä kokemusta ukkosesta merellä, tai onko salama joskus iskenyt? Miten kävi?

Mulla ei ole onneksi osunut salamanisku kohdalle, kerran tosin kuuro iski päälle just satamaan tultua syksyllä. Olin saanut perän kiinni poijuun, kun ukkoskuuro iski, tuuli käänsi veneen 180 astetta ympäri kaverin odotellessa keulassa laiturille hyppäämistä. Ei voinut oikein muuta kuin pidellä kiinni, onneksi oli satama muuten tyhjänä.

Kari Viitala

Purjeveneeni on mökin laiturissa ja akkulaturi yleensä päällä. Olin ukkosen tullessa ottanut johdon laiturin tolpasta irti, en veneestä. Ukkonen tuntui olevan ohi, kunnes joskus aamuyöstä iski ankara salama. Aamulla totesin että veneessä oleva akkulaturi oli senkin seitsemänä säpäleinä pitkin hyttiä. Samalla oli kookas petäjä rannassa haljennut ja venesuojan liikekatkaisin oli palanut. Veneessä ei muita elektroniikkavaurioita. Jos veneessä on purjehtiessa ukkosella pelkäävä miehistön jäsen, vedämme starttikaapelit vanteista mereen roikkumaan. Olen tänäkin kesänä ollut veneessä ukkosella mutta satamassa. Viimeksi Jungfruskärissä.

JariP

[quote=Kari Viitala;120897]…..
    Jos veneessä on purjehtiessa ukkosella pelkäävä miehistön jäsen, vedämme starttikaapelit vanteista mereen roikkumaan. Olen tänäkin kesänä ollut veneessä ukkosella mutta satamassa. Viimeksi Jungfruskärissä.

Tarkoitatko että sulla on 4-6 kpl starttikaapeleita roikkumassa vai yksi jostain vantista ?

Kari Viitala

Kyseessä oli Plasebo-vaikutus. Jungmanni kuitenkin rauhoittui jo kahdella kaapelilla. Mastosta on maadoituskaapeli kölin kautta moottoriin. Tiedän kyllä, että kyseinen kaapeli on paperinarua kunnon salamalle. Tapana on sanoa että veneessä ollaan kuin Faradayn häkissä. Kunhan pitää näpit irti vanteista ym. Veneessäni oli aikoinaan radioamatööri joka piti mastoa/vantteja antennina. Kun lähettimen tangenttia painoi sai vanteista mukavia kiksejä. Nykyisin takastaagi on eristetty.

Tapani Mylly

Olin viime viikolla käymässä Nauticatin telakalla. Siellä laittavat kaapelin mastosta kölipultteihin kaikkiin veneisiin. Kuulemma toimii hyvin veneissä, joissa ei ole sandwitch-rakennetta, eikä niin ollen kosteutta rakenteissa.

lippe

[quote=Kari Viitala;120902]Kyseessä oli Plasebo-vaikutus. Jungmanni kuitenkin rauhoittui jo kahdella kaapelilla. Mastosta on maadoituskaapeli kölin kautta moottoriin. Tiedän kyllä, että kyseinen kaapeli on paperinarua kunnon salamalle. Tapana on sanoa että veneessä ollaan kuin Faradayn häkissä. Kunhan pitää näpit irti vanteista ym. Veneessäni oli aikoinaan radioamatööri joka piti mastoa/vantteja antennina. Kun lähettimen tangenttia painoi sai vanteista mukavia kiksejä. Nykyisin takastaagi on eristetty.

Stukin mukaan 25mm2 kuparikaapeli riittää salamalle. Virta on pienehkö vaikka jännite on korkea. Katso heidän veneilijöille tekemästään oppaasta.

Tapani Mylly

Osaatko sanoa tarkemmin mistä ohje löytyy? Yritin STUKin sivuilta katsella, mutta ei tullut vastaan.

lippe

[quote=Tapani Mylly;120972]Osaatko sanoa tarkemmin mistä ohje löytyy? Yritin STUKin sivuilta katsella, mutta ei tullut vastaan.

Hei. Se olikin STEKin julkaisu ”Sähkö ja Vene”.

Tapani Mylly

Hiukan kyllä ihmettelinkin mitä STUKilla on asian kanssa tekemistä 🙂
    Kiits.

You must be logged in to reply to this topic.

X