Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Unelmien vene

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

Home / Forums / Laituri / Unelmien vene

  • Tapani Mylly

    Jos nyt saisitte sopivan summan rahaa, niin millaisen veneen hankkisitte, jos se pitäisi pitää loppuelämän. Ja siis realismin rajoissa.

    Mun seuraava vene ja samalla ainakin jonkinlainen unelmavene on HR 352. Eli siis suht vaatimaton ja käytännössäkin mahdollinen. Tossa yhdistyy moni sellainen ominaisuus, joita arvostan purjeveneessä: kaunis muotoilu, merikelpoisuus, vankka rakenne jne. Olis vielä just sopivan kokoinen, pääsee luonnonsatamiin, on helppo purjehtia kahdestaan, mutta on neljälle jo oikein sopivan tilava, ja mahtuu joku vieraskin. Maksaakin ”vain” noin 100 tonnia. Ostan siis mieluummin 1980-luvun veneen, kuin uuden halvemman veneen, vaikka oikeastaan kokemukset kehottais ostamaan uuden. Ei vaan voi itselleen mitään, pitää saada paatti, jossa on oikean näköinen keula…

    Finmar

    Pienen moottoriveneen pituus 11,5m tehty kovaan keliin. Sisusta itse suunnitelema.
    esim. tämä: http://www.safehavenmarine.com/2011%20SPORT,%20GENESIS%20Home%20page.htm

    Sophie

    Unelmaveneeni on purjeavusteinen aurinkovene.

    Veneilen nyt ensimmäistä kesää omalla veneellä (puoliliukuva Bella 702). Se on pieni, mutta siinä on kaikki olleelliset mukavuudet (vessa, liesi/lämmitin, jääkaappi). Aikaisemmin olin ollut lähinnä kavereiden purjeveneissä ja kokemukset moottoriveneistä vähäiset ihan mökkivenettä (pieni perämoottori soutuveneessä) lukuunottamatta. Purjeveneissä äänettömyys, purjeiden jatkuva trimmaaminen ja se, että ihmiset ovat matkan aikana peräkaukalossa luo yhteishenkeä. Purjeveneessä tuntee olevansa merellä. Bellani matkanopeus ei juuri ole purjevenettä parempi ja moottorimelu ei estä keskustelua, mutta lintujen äänet jäävät pois. Kuljettaja ja matkustajat istuvat hytissä eristettynä ympäristöstä. Paljon hauskempi olisi ainakin helteellä kuljettajallekin istua peräkaukalossa.

    Edellä kuvattu oli taustaksi ja tässä hieman vaatimuslistaa unelmieni aurinkoveneelle:
    – Purjevenerunkoinen vene, jossa noin 2 kW edestä aurinkokennopaneeleja. Tämä tarkoittaa, että kaikki kannet ovat peitetty aurinkokennoilla, joita tarvitaan tuohon määrään noin 20 m2. Kaukalon päälle tulee silloin myös aurinkokennoista katos.
    – Moottoreina esimerksi 2 x 4 kW sähköperämoottorit tai hieman tehokkaamat azipod-tyyppiset kääntyvät potkurit. Näillä saavutetaan hyvä ohjattavuus.
    – Suoralla aurinkokäytöllä päästään teoriassa noin 20% moottoritehoon, käytännössä ehkä 10%, kun kennot eivät voi olla optimiasennossa aurinkon suhteen. Tarvitaan siis akkuja. Jos mitoitetaan 5 h käyttö 50% teholla, tarvitaan noin 1000 Ah akkuja eli 10 isoa akkua. Luvut ovat pikaisia laskelmia kuululla ”pee ui” kaavalla.
    – Nostoköli ja kaadettava masto apupurjeelle. Maksimi syvyys noin 0.6 m ja korkeus 2 m. Näillä mitoilla päästään miltei minne tahansa, matalia vesiä ja siltoja tuntuu Suomessa riittävän. Euroopan kanavillakin taitaa olla sama tilanne.
    – Veneen maksimi pituus 9 m myös mastotaitettuna, jolloin se menee vielä kuorma-auton lavalle, ja leveys jotakin 2,5 metriä (lavaleveys, laiturien aisapaikkojen rajoitukset). Lyhyt masto tarkoittaisi sitä, että kyseessä on moottorivene apupurjeella.
    – Jos veneen paino pysyisi alle 3 tonnin ja sen runkonopeus olisi 8-10 solmua, niin 50% teholla ajettaisiin ehkä 5-6 solmua. Purjeavusteisena tuolla teholla voisi päästä jo runkonopeuteen.
    – Yksinpurjehtimisvalmius olisi sähköveneessä toteututettavissa pienellä vaivalla, ankkurit sähköisillä vinseillä, nostokölin ja kaadettavan maston liikuttelu saadaan myös toiminaan sähköisesti.
    – Aurinkoveneellä purjehditaan päivä ja ollaan seuraava päivä paikoillaan lataamassa akkuja, mikä matkustustapa sopisi ainakin minulle. Kotisatamassa vene seisoo viikon, joten akut ehtivät hyvin latautua ilman maasähköäkin.
    – turvallisuussyistä kyytiin mukaan vielä 2 kW aggregaatti.
    -Hinta max 100.000 euroa.

    Nyt aurinkoveneitä rakentavat keksijät, mutta kun veneillä on käyttöikää hyvinkin 30 vuotta, niin 30 vuoden päästä taitaa polttoaine olla aika kallista, joten minä näkisin näille jo laajempaakin markkinaa. Aurinkokennot ovat halventuneet ja litium-akuilla painokin jäisi vähäisemmäksi. Verkkoa selaamalla löytyy moottoriveneen ja purjeveneen kombinaatiota, esimerkiksi ”Sailjet” ja aurinkoveneet, mutta ihan unelmaani vastaavaa en ole löytänyt.

You must be logged in to reply to this topic.

X