Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Tamd41p

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

Home / Forums / Hytti / Tamd41p

  • Matkavene86

    Mitä olisi kerrottavaa tästä moottorista? Omassa veneessä on tälläinen ja tuntuu hyvälle koneelle. Mitä tulisi tietää tai ottaa huomioon?

    tikkaha

    Meillä on paatissa AD 41 DP, eli ilmisesti sama masiina tuplapotkuri-perävetolaitteella. Vuosimalli 2006, taitaa olla viimeinen valmistusvuosi. Tunteja nyt 440, kone toiminut moitteetta koko ajan. Kuusipyttyinen käy nätisti, eikä 3,6 litran tilavuudesta ole revitty hirmuisia litratehoja. D 3 oli jo tuolloin rinnalla, mutta minulle venemyyjä suositteli AD 41 hankintaa koska nuo paljon elektroniikkaa sisältävät uuden ajan masiinat olivat ainakin silloin todella vikaherkkiä. Bella Falconia vie max 33 solmua ja matkavauhdissa 21-24 kuluttaa n. 1 l/ nm.
    Sanovat konee kestävän >1000 tuntia ongelmitta ja jotkut jopa 3000 tuntia. Tietysti huollot hoidettava ”kirjan mukaan”.

    mipalmu

    Hei kiitos kommentista. Olin pitkään pois linjoilta, ja huomasin vastauksesi vasta nyt. Meillä kone on hs1:den kanssa akselivetoinen. Puolliukuvaa jurnuttaa hienosti eteenpäin. 20 solmua marssivauhtina. 650h on ajettu ja kaikki huollot tehty kirjan mukaan. Hieman mietityttää onko impelleein vaihto joka kauden jälkeen ihan tarpeellista, mutta näin on tullut tehtyä. Hs1n öljyt on vaihdettu vain joka toinen vuosi. Ei ole elektroniikkaa joka vikaantuisi, tämä laite kukkuu varmasti vielä pitkään. Eikä savuta. Onko muuten turbon perushuollolle tarvetta tiettyjen tuntimäärien täyttyessä? Maalaisjärjellä olen päätellyt että parempi on koneelle antaa happea riittävästi jotta pysyy kunnossa. Maltilliset lämmityskierrokset on syytä muistaa.

    jukka

    Impellerin vaihto ilman tarkistusta on tietenkin paikallaan, mutta jos tarkistat impellerin kääntämällä jokaisen ”siiven”laidasta laitaan, etkä näe siiven tyvessä mitään säröjä ja jos impellerin vaihto ei ole vaikea suorittaa en näe mitään syytä sen vaihtoon. Öljyt sitä vastoin suosittelen vaihtamaan kerran vuodessa, syksyllä. Autoissakin suositellaan vaihtamaan öljyt xxx kilometrien, tai kerran vuodessa välein. Miksi, öljyyn sitoutuu vettä ja palotilasta tulevia rikki ja muita palamismömmöjä. Vene turbon huollosta en osaa sanoa mitään, mutta autoissa turbo ”huolletaan” vaihtamalla se, kun se hajoaa. Voisin vielä lisätä, että tuollaiseen moottoriin kannattaisi laittaa pakokaasujen ylilämpövaroitin, se toimii nopeammin kuin moottorin vastaava.

You must be logged in to reply to this topic.

X