Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Kuinka tarkkaa purjehdusta

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)

Home / Forums / Masto / Kuinka tarkkaa purjehdusta

• Tapani Mylly

Kuinka pahasti teitä vaivaa ns. viritysvaiva? Eli voiko antaa veneen edetä puoli solmua hitaampaa, vai pitääkö purjeita olla koko ajan säätämässä?
    Tunnustan auliisti, että mulla on vinssit käytössä liiankin paljon. Syyllistyn usein esim siihen, että pienestäkin tuulen muutoksesta säädän purjeita uudestaan, vaikka kannattaisi usein odottaa hetki.
    Tietysti sellainen virittely onkin tarpeen, että vene kulkee turvallisesti.

jukka

Pakkohan sitä on säädellä, jos joku muu vene on näköpiirissä. Muuten en joka pientä puuskaa viitsi ottaa.

S/Y Kiki

[quote=aragorn;119545]Pakkohan sitä on säädellä, jos joku muu vene on näköpiirissä. Muuten en joka pientä puuskaa viitsi ottaa.

Just noin se menee! Ja jos se näköpiirissä menevä on nopeampi kuin me, se pitää yrittää pitää mahdollisimman vähän nopeampana. Jos se toinen taas on hitaampi, olkoon mahdollisimman paljon hitaampi. Samaa nopeutta etenevän kanssa ilo on täydellisesti tuplattu molempien osalta.

Tapani Mylly

Heh, vaimo aina kuittailee kun kilpailen muiden kanssa, mutta sitten itse kipparoidessaan kiroilee jos joku menee ohi.

jullella

Terve!

Meillä kauniimpi puolisko hoitaa pääasiassa ohjaamisen, ja minä virittelen purjeita. Onhan se mukava tunne kun vene kulkee ja nousee hyvin tuuleen, matkakin joutuu, tai jos ei ole mihinkään matkalla, niin ainakin ymmärrys säätömahdollisuuksista ja niiden vaikutuksista kasvaa pikkuhiljaa.

gh34

Jonkin verran vaivaa, mutta puolustaudun sillä, että se on kuntoliikuntaa, jota pitkillä purjehduksilla ei ole muuten liikaa tarjolla.

Sinänsä vauhti ei ole minulle tärkein kohta viritellä, en pidä esim. ykkösgenoaa koskaan keulilla, mutta kryssiessä mahdollisimman hyvä vastatuulietenemä (jota voi tarkkailla plotterin jäljestä) on tärkeä motivaattori.

JariP

Purjehduksen saloja opetellessa on ihan mukava kokeilla miten vaikuttaa mikäkin asia. Emäntä ruoriin ja virittämään. Saaristossa ei jaksa kovin paljoa säätää kun saaret pyörittävät tuulta suuntaan jos toiseen. Tänä kesänä on tullut oikein urakalla opeteltua ison/genuan suhdetta toisiinsa niin reivattuna kuin muutenkin. Välillä meikäläisittäin varsin kovassa tuulessa (12-15 m/s jatkuva) kun menty niin on ollut mukava kokeilla paljonko purjeita päästää ulos (iso tai genua) ilman että alkaa tuntua epämiellyttävältä. Rullaisossa kun reivaus on portaatonta.

Mutta totta on että jos saavuttaa jotain toista niin elämä loistaa ja jos itseä saavutetaan niin tuska valtaa mielen 😀

You must be logged in to reply to this topic.

X