Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Rikaaminen

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

Home / Forums / Masto / Rikaaminen

• Tapani Mylly

Kirjoitin tällaisen varsin yleisluonteisen artikkelin tonne Nettiveneeseen.

http://www.nettivene.com/en/artikkeli/perhepurjehtija_voi_hyvin_rikata_nappituntumalla

Mites te veneitänne rikaatte? Kuinka tarkkaa puuhaa ja millainen riki teillä on?

Meillä on Siestassa kahdet vantit ja yhdet saalingit sekä 8/10 osariki. Rikaaminen menee enempi näppituntumalla. Lopullisen kireyden tarkistan aina ekalla purjehduksella, harvoin tarttee siinä vaiheessa enää tosin kiristellä.

JuhaL

Tere,
    Luin vasta nyt tuota artikkeliasi trimmaamisesta. Itse trimmaan mastoni turhia hifistelemättä. Olen kuitenkin hieman eri mieltä tuosta vanttien kireydestä. Artikkelissasi kirjoitat, että suojan puolen vantti ei saa 6 m/s kryssillä roikkua, mutta ei saisi olla kireäkään. Dedekamin ”raamatussa” Mast & Rig Tuning korostetaan nimenomaan vanttien esijännityksen merkitystä seuraavasti: suojan puolen vantin esikiristys ei saa olla nolla (=0 N) tuulessa, joka on alhaisempi kuin suurin mahdollinen tuulennopeus johon voidaan purjein joutua. Tämä perustuu ihan fysiikan lakeihin. Liian löysät vantit aiheuttavat liian suuren mastonhuipun siirtymän ja sitä kautta noin 2x suuremman voiman/rasituksen tuulenpuoleiselle vantille!

Kannattaa perehtyä aiheeseen vaikkapa kirjastossa 😉

Joku rikaaja sanoi joskus, että päävantit voi huoleti kiristää jakoavaimella vaikka niin kireälle kuin käsivoimin saa – kunhan pitää avaimesta kiinni aivan varren tyvestä. Mikäli vene ei tätä kestä, se ei ole tarkoitettu purjehtimiseen. 😀

Tapani Mylly

Kiitos kommentista. Täytyypä käydä katsomassa jos ton kirjan jostain löytäis. Olen sitä joskus kyllä selannutkin.

Toi tais olla vähän huonosti ilmaistu tossa jutussa. Käytännössä tarkoitin sitä, että suojan puolen vantin kireys on jossain oikean rikauskireyden ja nollakireyden välissä. Eli ei siis missään nimessä nolla.

Täytyy korjata toi sanamuoto paremmaksi.

You must be logged in to reply to this topic.

X