Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Suurin suositeltu koneteho – Älä kokeile ”kotona”!

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

Home / Forums / Laituri / Suurin suositeltu koneteho – Älä kokeile ”kotona”!

  • pellis

    Vähän selitystä sille miten veneiden suurin koneteho nykyisin tulisi testata joko valmistajan tai tarkastuslaitoken toimesta huvivenedirektiivin mukaisesti.
    Vuodesta 1997 alkaen alle 8 metrin tuotantoveneiltä on Euroopassa vaadittu 90-asteen käännöskoetta suurimmalla sallitulla kääntösäteellä, joka on alle 30 solmun veneille 6 kertaa veneen pituus. Lisäksi jokaista yli kolmenkymmenen ylittävää solmua kohden koeajaja saa kaksi metriä ”armoa” lisää. Käännöksiä tehdään vähintään kolme onnistunutta kertaa molempiin suuntiin. Veneen tulee pysyä kuljettajan hyppysissä kaasu pohjassa koko käännöksen ajan. Kokeessa trimmitasojen on oltava yläasennossaan ja mahdollisen monimoottoriasennuksen trimmit samalla tasolla – muutoinhan olisi mahdotonta koetta suorittaa, veneen kammetessa jo suorallakin kyljelleen. Myös RIB-veneille, joiden pituus on yli 8 metriä on vaatimukset kääntösäteelle täydellä nopeudella 90-asteen käännöksessä. RIB-veneiden kohdalla armoa saa kaksi metriä per solmu jo 26 solmusta alkaen. Lähitulevaisuudessa nämä käännöskokeet koskevat EU-tasolla kaikkia veneitä pituudesta riippumatta.
    Koe pyrkii vastaamaan tilannetta, jossa täydellä nopeudella edessä väisteään kaasua vähentämättä yllättävää kohdetta, esimerkiksi uimaria tai merimerkkiä, myös kokematon, humalainen tai osaamaton kuski saattaa aiheuttaa edellä mainittuja tilanteita tahattomattaankin veneen elinkaaren aikana unohtamatta vikaa ohjausjärjestelmissä.
    Kiihtyvyydet sivusuunnassa voivat kokeessa olla merkittäviä ja pahimillaan vene voi leikata väkivaltaisesti pysähtyen tai jopa kaatuen, jolloin vene sellaisenaan hylätään ja sen runkoa tulee muuttaa tai konetehoa alentaa kunnes hyväksytty väistökoe on saatu suoritettua. Koeajoissa varmistetaan myös että vene on täydellä nopeudellaan ylipäätään ajettavissa ilman alituista kuolemanpelkoa. Kokeet suoritetaan käytännössä lähes tyynessä olosuhteessa, koska pienikin aalto voi aiheuttaa jyrkässä kaarroksessa vakavia seurauksia. Useimmat veneet ovat nykyisin suurimmalta koneteholtaan jo tasolla jonka yläpuolella tällaisia epätoivottavia ominaisuuksia esiintyy. Ei siis ole syytä haikailla ”ylitehoisista” veneistä. Suurin sallittu koneteho löytyy veneen CE-kilvestä tai veneen käsikirjasta.

    Itsekseen ei omalla venellä näitä jyrkkiä äkkikäännöksia todellakaan kannata alkaa tekemään, eikä veneet edelleenkän ole sellaisia että niillä voisi huoletta kurvailla aivan idioottina miten sattuu. Ajelkaa ihmisiksi.

    esa

    Ihan hyvä, että on kaikenlaisia kokeita. Aiemmin itse olin pienimmän mahdollisen konetehon kannattaja. Nykyisin koneessa on tehoja riittävästi, ei yli. Liukuunnosto käy huomaamatta, lastia voi olla reippaasti ja silloin ajokin on edullisempaa kuin pienellä koneella. Miten olisi autoille vastaavat väistökokeet?

    pellis

    Voihan autollakin ajaa Saksassa huoleti huippunopeuttaan ilman että kulkuneuvo lähtisi täysin lapasesta normaalisti ajettaessa. Veneiden kohdalla taas huippunopeudella ajaminen on pahimmillaan jatkuvaa ohjastamista, mikäli ei halua päätyä tilastoihin. Veneenhän voi suunnitella sitenkin, että se toimii sekä kuormattuna, että yhden henkilön kuormalla ja molemmissa tapauksissa ajo-ominaisuudet ovat edes tyydyttävät. Joskus vain on niin, että veneen paino itsessään on jo niin suuri, että täydellä kuormalla se ei numeroidenkaan valossa voi nousta kunnolla plaaniin. Kaksikuorisissa lujitemuoviveneissä sisäkuori on usein jopa painavampi kapine kuin itse runko. Kiiltävä ja huoliteltu pinta tuntuu olevan kuluttajille veneen ajo-ominaisuuksia tärkeämpi tekijä, josta maksetaan myös kasvanein polttoainekustannuksin kulkuneuvon vaatiessa enemmän tehoja.

    esa

    Näin se menee, mutta kaikki veneet eivät yksinkertaisesti toimi pienimmällä luvatulla koneteholla täydellä lastilla. Harva ajaa isommalla koneella kaasu pohjassa, joten ääriolosuhteiden testaus on pikkuisen hätävarjelun liioittelua. Itse ainakin käytän konetehoa varmistaakseni liukuunnousun. Se, että on isoja liukuveneitä, jotka vaativat satoja hevosvoimia ei liene järkevää, eli ainakaan taloudellista. Itse menen 5,33 pitkällä Castellolla ja nyt 75 hp Evinrudella ja yhdistelmä tuntuu toimivalta. Matkanopeus noin 20-25 solmua, kierrokset noin 3000 ja kulutus hieman yli 0.5 ltr/ meripeninkulma ideaaliolosuhteissa. Huiput noin 32 solmua ja siinä nopeudessa ei viitsi ainakaan kovin tiukasti kurvailla.

You must be logged in to reply to this topic.

X