Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Mikä lämppäri?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)

Home / Forums / Laituri / Mikä lämppäri?

  • Tapani Mylly

    Jos nyt ostaisitten veneeseenne uuden lämppärin, niin minkä merkkisen hankkisitte? On ajankohtainen asia meidän veneessä, kun tän hetkinen on vanha, tehoton ja huonosti asennettu.

    Niinjuu, perustellakin saa…

    JariP

    Veneilyä on takana vasta vuosi mutta as vaunu asumista kymmeniä vuosia. Asuntovaunuissa on melko yleistä vesikiertoinen lämmitys joka on hiljainen verrattuna vaunuissakin käytettyyn ilmalämmitykseen. En tiedä onko ”kuluttaja” mallisissa purjeveneissä kuinka yleistä vesikiertoinen patterilämmitys ?
    Itse hankkisin sellaisen jos valita saisi. Samassa pannussa lämpenisi varmaan käyttölämminvesikin.

    S/Y Kiki

    Lämmittimen valinta on niitä juttuja, jossa tuskin koskaan onnistut, jos isolta joukolta ihmisiä siitä kysyt. Karavaanareiden palstalla väännetään lähinnä vesikeskus/ilmapuhallus lämmityksestä, venepuolella eri ilmapuhalluslämmittimien valmistajien paremmuudesta.

    Melkeinpä väittäisin että käyttötarkoituksesi ja asennusmahdollisuudet on ratkaisevimmat kriteerit. Jos veneessäsi on jo jokin lämmitin, millainen uusi siihen parhaiten sopii asennettavaksi. Millaiset vanhat ilmaputkitukset ovat, onko ne hyödynnettävissä uudelle lämmittimelle (putkien määrä, halkaisija, pituudet)? Tehon tarve? Yleisesti ottaen omassa käytössäni tehoa lämmittimessä on liikaa, eli pienin mahdollinen teho tuottaa liikaa lämpöä. Purjeveneessä sähkönkulutus saattaa nousta esiin, mutta se tuskin on kuitenkaan ykkös kriteeri. Itselleni hiljaisuus on merkittävä.

    Jos ennestään on ollut Webasto tai Eberi, laittaisin samanlaisen. Wallas -> Safire? Kunhan polttoaineen saat samasta tankista moottorin kanssa, sen eteen kannattaa nähdä vaikka vähän vaivaa. On se niin tylsää lotrata erillisen kanisterin kanssa.

    Tapani Mylly

    Näinhän se saattaa olla. Meillä ei voi käyttää vanhoja putkia, eli asennus pitää tehdä alusta asti. Vanha on Wallas, mutta ei mulla mitään merkkiuskollisuutta olemsiihen muodostunut. On siis todella vanha peli.

    Taitaapi käydä loppupeleissä niin, että tarjousten jälkeen asennuksen helppous ja hinta määräävät myös aika paljon, kun ei noissa merkeissä mitään radikaaleja eroja taida olla?

    S/Y Kiki

    [quote=Tapani Mylly;119381]
    Taitaapi käydä loppupeleissä niin, että tarjousten jälkeen asennuksen helppous ja hinta määräävät myös aika paljon, kun ei noissa merkeissä mitään radikaaleja eroja taida olla?

    Minusta aivan järkevä valintaperuste. Itseasiassa asennus tahtoo helposti unohtua, sillä on ”lämmittimen hyvyyteen” merkittävä vaikutus, todennäköisesti suurempi kuin lämmittimen merkillä. Sähköistyksen ongelmat kaikki varmasti tietävät, Wallas on varmasti saanut ansiotta huonoa mainosta heikkojen syöttökaapelien/liitosten muodossa. Itse lämmittimen sijainti veneessä vaikuttaa äänekkyyteen, lämmön jakautumiseen, pakokaasujen ulos ohjaukseen ja mahdolliseen veden ”hörppäykseen” pakoputken kautta. Yleensä kaikki lämmitettävä ilma otetaan (mahdollisimman) raittiista ilmasta, kevään ja syksyn kylmimmillä ilmoilla lämmitystehoa lisää paljon jos pystyy ottamaan osan ilmasta jo lämmitetystä tilasta. Itse olen purjehtinut -8 C lämpötilassa, ja silloin olisi toivonut lämmittimen puhaltavan hiukan lämpimämpää. Ilmaputkien lämpöeristys on uskomattoman merkityksellinen juttu.

    Kerrothan aikanaan minkä lämmittimen valitsit!

    Tapani Mylly

    Kerron joo, ja saattaapi asennuksesta saada lukea tuolta nettiveneen atikkeleistakin 🙂
    Tosin en ole ihan varma onko vielä tämän kesän ostoksia, tai ehkä loppukesän.

    AD41

    Valinta riippuu veneestä.

    Oma käsitykseni valintakriteereistä on likimain seuraava.

    1.) Tarvittava lämmitysteho. Tähän vaikuttaa veneen koko ja veneilykauden pituus
    2.) Sähkön kulutus, suhteessa käytettävissä olevaan akkukapasiteettiin.
    3.) Polttoaine. Diesel vai valopetrooli. Jos veneessä on dieselmoottori niin paras vaihtoehto on suoraan polttoainetankista imevä.
    4.) Hintakin ehkä jonkinlainen kriteeri, vaikkakin kyseessä monivuotinen perusinvestointi jossa hinnan ei kannata antaa liikaa ratkaista. Tarkoitukseen nähden liian pientä (= halvinta mahdollista) ei kannata hankkia.

    Itselläni alle 10m moottorivene, kausi Toukokuun alkupuolelta Lokakuun puoliväliin, akkukapasiteettia riittävästi.
    Oma valintani oli yli 5 v sitten Webasto 3500 D
    Toiminut ilman ainuttakaan häiriötä, käynnistyy aina kerralla, ei mitään vuosihuoltotarvetta, kohtalaisen hiljainen, riittävän pieni sähkönkulutus, vaikkakaan ei ehkä markkinoiden kaikkein pienin.
    Asennus on helppo tehdä itsekin ja teho riittää hyvin siihenkin että vedin yhden lämminilmasuuttimen kuomulla katettuun avotilaan eli aikaisin keväällä ja myöhemmin syksyllä sinne voi johtaa lämpöä. Tähän valintaani olen edelleen ehdottoman tyytyväinen. Ostin venemessuilta, sain hiukan alennustakin ohjehinnoista.

    Ymmärtääkseni hyviä vaihtoehtoja tähän luokkaan ovat Safire ja Eberi. Mutta niistä ei omakohtaista kokemusta.

    Jos kyseessä purjevene tai pienempi moottorivene joissa yleesä ei muutenkaan liikaa akkukapasiteettia käytettävissä niin voi olla että Safire olisi diesel vaihtoehdoista paras.
    Edellisessä veneessäni yli 10v sitten oli Wallaksen n. 2000W valopetrooli lämmitin. Ainakin silloisella tekniikalla oli jonkinverran murheita, vaati imetystyynyjen ja hehkukierukan vaihdon silloin tällöin ja ennenkaikkea säännöllisen vuosittaisen palotilan puhdistuksen. Oli myös tarkka akkujännitteelle, hehkulle piti olla riittävä jännite.

    Kahta en vaihda, venettä enkä lämmitintä …

    -velmu-

    Safireahan Genius ohjauksella suosittelen. On toiminut tosi hyvin ja on vielä virta pihikin. Itsellä 6,6m hyttiveneessä malli 2100D ja hyvin on lämpö riittänyt. Wallakseen suhtaudun nuivasti kun sen valmistaman valopetrooli lieden kanssa oli niin paljon ongelmia.

    kala-kalle

    Webastosta olen ihan eri mieltä, mutta näinhän nämä lämppärikeskustelut tuntuu aina menevän 🙂
    Mulla on ollut nykyisessä veneessä sekä 3500 että 3900 Air Topit. Molemmat ovat välillä sammuneet itsekseen ilman mitään järjellistä syytä ja aamulla on saanut herätä viluisena. Aikaisemmassa veneessä oli kymmenen vuotta Safire, joka meni huoltoon ensimmäisen kerran vasta kun vene vaihtoi omistajaa.
    Toimivanakin Webaston ongelma on se, että se pienimmilläänkin puhaltaa ihan vimmatusti ja kuluttaa näin ihan turhaan sähköä (jota se muutenkin vie aika paljon esim. Safirea enemmän).
    Safiren säätöalue on huomattavasti laajempi tehoalueen alapäässä.

    Tapani Mylly

    Toi säätöalueen laajuus on muuten suht tärkeä juttu, erityisesti jos kova puhallus pitää hurinaa.

    Drunkensailor

    Safireen olen ollut tosi tyytyväinen. On hiljainen ilman erillistä äänenvaimenninta. Meilläkin se on kajuutan kaapissa ilman mitään äänieristeitä, eikä haittaa yhtään.
    Pakoputkea ei tarvitse eristää rungosta, kun siinä on jäähdyttävä paloilmanilman ottoputki pakoputken ympärillä. Geniussäädin olisi varmaan hyvä, vaikka perussäädin on toiminut meillä hyvin. Nimbus 2600 ja Safire 3200Di, eikä lämpö ole loppunut koskaan lähellekään kesken.

    Edelliseen veneeseen asensin Eberin ja ihan hyvä sekin oli, kun vain kuuman pakoputken eristi rungosta hyvin ja itse puhaltimen sai äänieristeiden taakse.

    Valopetroli-liesilämmitin on ihan onneton. Sellainenkin on tullut koettua. Äänekäs ja tehoton. Eikä voi viedä useampaan kajuuttaan lämpöä.

    Harri

    Jos Webasto puhaltaa koko ajan ”vimmatusti”, se on viallinen. Minulla on ollut 10 vuotta malli 2000, ja hyvin on hiljainen. Erikseen asennettava pumppu naputtaa käydessään ja kannattaa asentaa irti rungosta, vaikka kumityynyn päälle. Uudehkona laite vikaantui ja piti vaihdattaa ”palokärki”. Vene kannattaa varustaa häkävaroittimella.

    Jussi H.

    Kun veneeni 30 v. vanha Aga-nestekaasupannu alkoi oikkuilemaan, asensin tilalle pienimmän Glembring-öljykamiinan samaan vesikiertolämmitykseen.

    Etuja:
    – omavoimainen, ei tarvi sähköä toimiakseen
    – pienin osateho niin pieni, että käy katkoitta osateholla
    – sopi juuri ja juuri vanhan pannun tilaan keulapiikin välikössä
    – lämmitysvesikierukan sai lisävarusteena
    – istui jotenkuten kaasupannun ’suljetun kierron’ savupiippuun
    – polttoainetta aina mukana (syöttö koneen tankista)
    Haittoja:
    – sytyttäminen vaatii harrastusta
    – asennus vaati tuumiskelua

    Jos Refleksin laipioasennusmalliin olisi saanut lämmitysvesikierukan, olisin ottanut sen.

    Tapani Mylly

    Mites noi kamiinat suhtautuu lasikuituveneeseen?

    Teplostar

    Vaikka onkin vähän vanha ketju mutta aihe on aina syksyisin ajankohtainen, nettikaupasta http://www.teplostar.fi saa edulliset ja luotettavat diesel-lämmittemet veneasennussarjoilla. Asennussarjat ovat valmiita paketteja niin että itseasennuskin onnistuu, laitteilla 2 v.takuut. Hinnat todella edulliset, n. puolet webaston vastaavista asennustarvikkeilla.

You must be logged in to reply to this topic.

X