Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Esittelyketju

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

Home / Forums / Laituri / Esittelyketju

•  Tapani Mylly

Tässä ketjussa voi jokainen esitellä itsensä lyhyesti ja haluamassaan laajuudessa.

Mun nimeni on Tapani Mylly. Ostettiin ensimmäinen purjevene vaimon kanssa kahdeksan vuotta sitten, sitä ennen veneily oli lähinnä satunnaista mökkiajelua ja lapsuudessa jollailun kokeilua. Veneily ns. puraisi heti, eikä merkkejä puraisun helpottamisesta ole. Oikeastaan päin vastoin.
    Me perheveneillään Siesta 32:lla, lapsia meillä on kaksi (4 ja 5v). Lähinnä on lasten kanssa kierretty Turun saaristoa ja Ahvenanmaata, mutta kovia suunnitelmia tietty on pidemmillekin reissuille. Purjehtijoina me ei olla missään mielessä erityisen hc, päin vastoin edelleen opetellaan ja suhtaudutaan nöyrästi mereen ja turvallisuusasioihin.

Olen ammatiltani toimittaja, kirjoitan freelancerina aika moneen paikkaan, tämä palsta huomioon ottaen nyt ainakin Vene-lehteen ja Nettivene.comiin. Työn kautta tulee asioitua veneasioiden kanssa kiihtyvällä tahdilla enemmän ja enemmän, mikä ei siis ole ollenkaan huono asia.

Beorn

Jaa että esittely. No, olen Jussi Pirnes, asun Raumalla. Työskentelen kasvatusalalla. Vapaa-ajat tulee vietettyä kesäisin aika tiiviisti merellä, seilaskelen piskuisella pirteän keltaisella Taigulla, malli on Amigo 23. Haimme sen poikieni kanssa Ruotsista parisen vuotta sitten. Olen kotoisin keskisestä suomesta, mutta tänne rannikolle 90-luvun lopulla jouduttuani jouduin oitis ankaran merisairauden valtaan, tautia on hoidettu siedätyshoidolla, mutta diagnoosi on huono. Toipumista ei ole toistaiseksi havaittu. Ostin ensiksi pienen avoimen kuttaperkaveneen, Huldan, jonka takiloin kahvelikutteriksi. Sillä opettelin purjehtimaan Rauman ja Luvian seuduilla. Seuraava vene oli raatokuntoinen pikku-Scylla, Skaldi. Tein siihen uuden kannen ja heitin jordaaniin epäluotettavan sisäkoneen (hankin tilalle peräprutkun, on-off-tyyppisen seagullin). Vakuutusyhtiöstä sain hyvän ohjeen koneetta tapahtuviin laiturimanöövereihin, kun homma menee pieleen, tähtää aina halvimman näköiseen veneeseen. Scyllasta pidin kovin, huolimatta siitä, että se vuosi koko ajan ja etenkin kovemmassa kelissä. Jouduin siitä luopumaan avioerohässäkän takia, mutta veneettä ei voi mies olla, sitä mieltä ovat pankitkin Raumalla. Nyt siis purjehditaan lasikuituveneellä, mutta kova palo olisi taas saada puuvene. Olen romantikko ja toiminnallinen mystikko, siitä se johtunee. Tulevista purjehduksista on suuriakin suunnitelmia, niitä pitää olla, mutta toistaiseksi opettelen asioita tässä itämeren piirissä.

Ja liittykää hyvät immeiset Selkämeren kansallispuiston ystäviin!

Tapani Mylly

Herätellääs tätä ketjua. Ne muutamat, jotka paltalle kirjoittelee, olis mukava saada jonkinlainen esittely teistä. Paljastakaa sen verran kun haluatte…

JariP
     Tapani Mylly

Nostetaanpa tätäkin ketjua, kun taitaa olla muutamia uusia postaajiakin nykyään. Omantunnon ja rohkeuden mukaan voi kertoa itsestään!

Jani

No laitetaan tähän nyt lyhyt esittely.

Päivisin aikani kuluu kiinteistötekniikka-alan töissä turun seudulla.
    Veneilyharrastus on alkanut jo junnuna soutuveneellä, pikku pulpparilla, kajakilla, optarilla, kumiveneellä, ja mitä kaikkia niitä olikaan. Ensimmäinen oma ihan oikea veneeni oli Fjord ”näkki”, jolla tehtiin päiväreissuja turun saaristossa. Fjordi vaihtui muutaman vuoden jälkeen nopeampaan Hurrican Cabiniin, jonka syysmyrsky upotti laiturissa ollessaan muistaakseni heti ensimmäisen kesän jälkeen. Siitä se varsinainen veneilyharrastus sitten vasta alkoi, kun Hurrican sai talven aikana kokonaan uuden elämän moottoria, sisustaa, ja sähköjä myöten.
    Jossain vaiheessa Hurrican vaihtui reilu kuusimetriseen Flipperiin. Flipperi oli jo varustettu liesi/lämppärillä ja jääkaapilla, joten sillä pystyi mukavasti tekemään yön yli retkiä. Pari vuotta sitten innostuimme testaamaan miltä tuntuisi reilu viikon kesälomareissu veneillen, ja siinä se matkavenekärpänen pääsi puremaan pahemma kerran. Vielä samana kesänä hommattiin Yamarin 750, ja sillä ollaan nyt reissattu saaristomerta ympäri parina kesänä melko ahkerasti.

-Jani

jullella

Tervehdys!

Olen Pauli Halme, asun Keravalla. Seuran kotisatamassa Nikuvikenissä Porvoon seudulla ( Emäsalon luoteispuolella ) on tällä hetkellä Helmsman 23 purjevene. Aloitin veneilyharrastuksen kahdeksankymmentäluvun puolivälissä astumalla H-veneeseen gastiksi luokkamestaruuskisaan. Innostus syttyi ja johti mahonkisen Viklan hankintaan. Sillä seilattiin Tuusulanjärvellä ja sittemmin Porvoon saaristossa.

Rannikko- ja saaristonavigaatiokurssien myötä vuokrasin 90-luvulla erilaisia matkamoottoriveneitä viikon, parin reissuille pääasiassa Päijänteen vesistössä, parina kesänä myös Etelä-Saimaalla. Ajatuksena oli hankkia osaomistusvene, mutta jäimme kymmeneksi vuodeksi koukkuun puusaunalla varustettuun vuokrateräsveneeseen. Olin välillä maakrapuna = karavaanarina, kunnes noin kuusi vuotta sitten hankin merelle Joe-17. Se vaihtui tuohon Helmsmaniin, ja nyt olisi aika vaihtaa hieman asuttavampaan purjeveneeseen.

Mukavaa syksyä!

Pauli

Kipparinen

Moikka, olen Henrik ja hoidan https://preeco.fi/59-kumiveneet kategoriaa työnipuolesta, joten kumivenekohtaisiin asioihin(9 vuoden kokemuksella) kysymyksiin osaan vastailla hyvin (jopa mielummin muiden valmistajien tuotteisiin, kun siinä itsekin yleensä kehittyy :)) . Tänne tulin kuitenkin hakemaan vinkkejä oman veneen ostoon. Tällä hetkellä hakusessa kalastusvene meriolosuhteisiin, minulle ja ystävälleni. Sillä pitäisi pystyä heittämään kaksi henkilöä, joten jonkun näköinen pulpettivene on tällä hetkellä kiikarissa, hintaluokassa alle 20 000€. Alun alumiiniveneinnosta ollaan siirtymässä muovisiin malleihin, erityisesti Bellan veneisiin, mutta näistä tarkemmin oikeassa keskustelussa.

You must be logged in to reply to this topic.

X