Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Täytyykö puuvene ns.turvottaa joka kesä jos sitä ei käytetä, vai säilyykö parempana jollei tee niin.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

Home / Forums / Telakka / Täytyykö puuvene ns.turvottaa joka kesä jos sitä ei käytetä, vai säilyykö parempana jollei tee niin.

• ari.kangaste@netti.fi

Olen käynnyt keskustelua timpurin kanssa,joka tuntee puun käyttäytymisen ja hänen
    mielestään ns.turvottaminen joka kesä aiheuttaa enemmän uusia vuotavia rakoja
    veneen pohjaan kuin se että veneen annettaisiin olla esim. tuuletetussa venevajassa
    vaikka vuodesta toiseen kunnes se jonakin vuonna otetaan käyttöön. Olen mös kuul-
    lut vastakkaisia mielipiteitä eli joka kesä veteen. Mikähän lienee totuus? Ehkä on niin,
    että vanhojen veneiden harvat korjaajat haluavat töitä ja sehän on luonnollista, mutta
    mkä lienee veneelle parasta. Pikku- Bambi vuodelta 1956 juuri sain tehtyä turvotuksen
    ja ajattelin nostaa taas talviteloille.

shakel

Venehän turpoaa itsekseen kun sen laskee keväällä veteen, eli ei sitä voi turvottamatta ottaa käyttöön.

Tapani Mylly

Haastattelin joskus mennä vuonna yhtä puuveneenrakentajaa. Hänen mielipiteensä oli, että kuivassa säilyttäminen on ok, mutta riittävän pitkään kun kuivuu (monta vuotta), niin voi mennä vene pilalle, tai tarvita sitten ainakin isompaa fiksausta. Eli jos ei ole käytössä, niin olis hyvä laskea kuitenkin veteen silloin tällöin turpoamaan.

tagatubos

Minun vanha puuvene oli ollut maissa useita vuosia ja se vaati lähes koko kesän liotuksen, ennen kuin alkoi olemaan jälleen tiivis.
    Vanha omistaja oli sen tervannut huolella sisäpuolelta parin vuoden välein ja näin puu itsessään ei ollut päässyt pahaan kuntoon.
    Tarkistin sen kovertamalla varovasti eri kohdista ja totesin tällä tavalla säilytetyn olleen puultaan edelleen iskussa.
    Vain hieman kuivuneen..
    Onko tämä oikea tapa toimia, ei minulla ole tietoa. Toimi kuitenkin.

You must be logged in to reply to this topic.

X