Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Pleksi vai lasi-ikkunat

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

Home / Forums / Telakka / Pleksi vai lasi-ikkunat

  • 40 jalkainen

    Purjeveneemme kansi/ohjaussalongissa on lasiliikkeessä teetetyt lämpölasiset melko suuret ikkunat (lasien välissä 4 mm. ilmarako), joihin kaikkiin kahta lukuunottamatta on päässyt vettä sisään. Vesihöyry näyttää rumalta ja häiritsee pahasti näkyvyyttä, joten lasit pitää vaihtaa. Kaikki lasit ovat suoria (ei taivutettuja) eivätkä ne ole suorakulmaisia eivätkä samankokoisia.

    Olemme pohtineet erilaisia vaihtoehtoja ja niiden etuja ja haittoja:

    1. Uudet lämpölasit. Riski on, että nekin muutaman vuoden päästä kostuvat ja höyrystyvät sisältä? Toisaalta kokemuksesta tiedämme, että lämpölasit eivät kylmällä ilmalla venettä lämmitettäessä huurru veneen sisäpuolelta. Sisimmäinen lasi ei myöskään kuumene pahasti auringonpaisteessa. Kalliit.

    2. Laminoitu lasi. Kahden kirkkaan lasin välissä tummentava kalvo ulkonäkösyistä, kuten nykyisissä lämpölaseissakin. Johtaa lämpöä/kylmää ja hikoilee kylmällä ilmalla venettä lämmitettäessä. Lasi lämpenee auringonpaisteessa ja vene kuumenee helteellä.

    3. Selektiivilasi, joka heijastaisi auringonvaloa ja vähentäisi veneen lämpiämistä auringonpaisteessa. Olemme ajatellut purjehtia veneellä Välimerelle. Saattaa haitata mm. kännykän ja tietoverkkojen yhteyksiä. (Vene ja myös kansi on alumiinista.)

    4. Hieman tummennettu pleksi. Kuumenee auringossa, mutta ei hikoile niin paljon kuin laminoitu lasi. Naarmuuntuu ja himmenee vuosien mittaan. Halvin.

    Olisimme kiitollisia kommenteista ylläolevaan. Onko edellä olevassa pohdinnassa ja kriteereissä joku asia väärin tai puuttuuko joku oleellinen asia? Millaisia kokemuksia esim. selektiivilaseista tai muista vaihtoehdoista on?

    Jussi H.

    Kysypä lasiliikkeeltä myös, uusisivatko tiivisteet nykyisiin laseihin. Säästyisi mittojen otolta ja sovittamisen vaivalta ym.

    40 jalkainen

    Kiitos Jussi H. Valitettavasti kosteutta on ollut lasien välissä niin kauan, että lasien pintoihin on lasiliikkeen asiantuntijoiden mukaan lampölasin 4 mm levyisessä umpiossa muodostunut lasihometta, eikä pintoja millään kohtuulisen hintaisella keinolla (hionnalla tms.) saada käysin kirkkaiksi. Uusiksi siis menee, mutta mitä vaihtoehtoa sinä tai te muut Venenetin lukijat suosittelette?

    Jussi H.

    Omassa purjeveneessäni on perinteiset kohtalaisen pienet ikkunat yksinkertaisesta karkaistusta lasista. Edellisessä veneessä samanlaiset mutta plexistä.
    Olisi hyvä, että veneen ikkuna kestää päälle kaatuvan aallon ja myös pikkuisen tönimistä kyynärpäällä tai jollain muulla kovalla esineellä.
    Jos asialla on kiire, sopivan vahvuista pleksiä saa Etolasta ja se on helppo leikata muotoon vanhan mallin mukaan ja laittaa vanhan lasin tilalle. Keveimmällä himmennyksellä pleksi on ihan ok näköinen mielestäni. Etuna että saa ikkunat nopeasti paikalleen, ja vanhat lasit voi jättää malleiksi seuraavalle versiolle.
    Isommissa lasi-ikkunoissa itse valitsisin laminoidun lasin turvallisuussyistä. En osaa sanoa, tarviiko deck saloon eristyslasielementit.
    Viime talven (talo)rakennustyömaalla tehtiin kaiteet omiin mittoihin laminoidusta karkaistusta lasista; tehtiin kovalevystä mallit ja lasiliike teki niiden mukaan. Ei aivan ilmaisia mutta eivät tolkuttoman kalliitakaan, tosin varsin painavaa tavaraa.
    Yksinkertaiset ratkaisut antavat mahdollisuuden korjauksiin myös maailmalla, jos lasi sattuu rikkumaan.
    Kännykän ja paikallisverkon kuuluvuudelle en laittaisi paljon painoa: alu-veneessä niille olisi hyvä laittaa satamassa ollessa joka tapauksessa oma antenni hytin katolle.

    aragorn

    Jos päädyt pleksiin, niin kannattaisi otta yhteyttä Keraplast nimiseen firmaam Orimattilassa. Tämä firma tietää kaiken muovi-ikkunoista ja valokuvuista. Tiedän, että he ovat tehneet harrastelentokoneisiin ohjaamokupuja ja veneisiin tuulilaseja sekä pariin turistilaivaan pohjaikkunoita korallien katseluun.
    p. 03 544 3100

    Ajja

    Uusin ohjaushytin lasit teettämällä uudet ammatilaisella. Suora lasi ei mahdottomia maksa. Lasi on tummennettu venekäyttöön sopiva, muttei muuten mitenkään ihmeellisesti tehty. En näe mitään erityistä syytä käyttää lämpölasia. Se on kalliimpaa ja nostaa painopistettä turhaan. Toimitusajat on sopivat lukuun ottamatta tuulilasia, joka täytyy taivuttaa sopivalle kaarelle.

    Muovi voi olla vaihtoehto, mutta minulla on plexistä huonoja kokemuksia. Se naarmuuntuu helposti ja voi alkaa lohkemaan reunoista, jos siihen tulee jännitystä.

    Netistä löytyy ainakin Jukova, Lasi-kalle ja N&L Rintamäki.

    40 jalkainen

    Kiitoksia vinkeistä. Laminoitu lasi olisi muuten valintani, mutta deck-saloonin suurehkojen 30 cm korkeiden ja yhteensä 6 m pitkien lasi-ikkunoiden mahdollinen runsas hikoilu syksyllä venettä nollakeleissä lämmitettäessä pohdituttaa. Eli onko pleksin lämmönerityskyly niin paljon parempi, että se ei hikoile verrattuna laminoituun lasiin?

    Ajja

    Akryylin etu on keveys kohtuullisen hyvä lämmöneristys. Vastaavaan lämmöneristykseen tarvitaan 4 kertaa paksumpi laminoitu lasi.
    Minulla ei ole ollut ongelmia lasien hikoilun kanssa. Tosin aamulla niissä on laadusta riippumatta kastekerros.

    Käytän webastoa illalla kosteuden poistamiseen, mutta yöllä se on poissa päältä. Aamulla on hiukan kosteata ja viileätä, mutta se on mainio syy olla pitempään vuoteessa 😉

You must be logged in to reply to this topic.

X