Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Vinssien huolto

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)

Home / Forums / Telakka / Vinssien huolto

  • Martti Vaahtoranta

    Taannoisessa Vene-lehdessä oli vinssien huolto-ohje, joka sai minut kauhun valtaan: joka vuosi pitäisi sen mukaan vinssit purkaa, huuhdella, puhdistaa ja rasvata.

    Ei siinä mitään. Hajalleen saisin vinssin varmasti. Mutta kootuksi jälleen ja oikeinkin vielä, kaikki osat kohdallaan ja toimien? Epäilen suuresti. Tunnen itseni liian hyvin.

    Nyt kyselenkin, kuinka moni purjehtija huoltaa tällä tavoin huolellisesti joka vuosi tai edes vaikka joka kolmas vuosi veneensä vinssit?

    Edellisen veneeni vinssejä huolsin ruiskuttamalla niihin runsaasti CRC:tä ja kiertämällä niitä samalla. Näin toimin kai parina vuonna, eikä ongelmia ilmaantunut.

    Nykyisen, viime kesänä ostetun veneeni vinssit olivat ilmeisesti osin hyvin vähän käytön tähden varsin jäykkiä. Tein niille saman tempun eli lykkäsin niiden läpi niin paljon CRC:tä, että sitä valui täkille. Ja käytös muuttui. Vinssit muuttuivat vilkkaammiksi, ja ulos tuli ruskeaa lientä.

    Ajattelin lorottaa vinssien sisään tämän puhditustyön jälkeen vielä aseöljyä samoista rakosista kuin CRC:tä.

    Vai voisiko se olla vaarallista? Menikö rattaista huuhtelun myötä voitelu? Palautuuko se öljyn avulla? Onko se ylipäätään tarpeen? Voiko öljyä vaaratta olla koko vinssin sisällä?

    Kertokaa, kokeneemmat! Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan ja vakavasti.

    JH

    Itse käytän venettä leppoisaan perhepurjehtimiseen ja olen arvioinut vinssien huoltotarpeen kevyeksi. Olen avannut vinssit muutaman (2..3) vuoden välein. Nyt veneessäni on Andersenin vinssit, joista on helppo ottaa rumpu ylös eikä ylös ottaessa irtoile enempiä osia pois.
    Kun rumpu on poissa, näkee (ainakin Andersenissa) pääosan sisäkaluista ja voi arvioida enemmän purkamisen tarvetta. Ainakin voi laittaa hieman rasvaa sinne, missä sitä tarvitaan, pyyhkiä liiat kovettuneet rasvapurseet pois ja tarkistaa rummun laakerikehät ja hieman rasvailla niitä.
    Tähdentäisin, että tämä on hyvä tehdä kun vene on maissa. Apuna käy muovipesuvati, jonka pohjaan tehty vinssin mentävä reikä, niin mahdollisesti irtoavat pikku osat löytyvät helposti eivätkä lentele mereen.

    Jos vinssi alkaa kuormitettaessa ’hyppimään hampaiden yli’ eli räikkä ei joka kerta pidäkään, on se syytä avata seuraavan talven aikana, pestä ja rasvata, mahdollisesti vaihtaa räikkälukkojen katkenneita jousia tms. Vinssityypin oma huolto-ohje auttaa tuossa.

    Tuo sininen CRC on mielestäni lähinnä pesupetrolia vastaava puhdistuslitku. Lienee huuhdellut vinsseistäsi pois osan liioista varastorasvoista, jotka tekevät vinssin toiminnan vallankin talven jälkeen tahmeaksi. CRC:nkin käyttö on helpompaa, kun on avannut vinssin ja näkee koneiston. CRC:llä pesun jälkeen olisi hyvä laittaa uutta vaseliinia tarpeellisiin kohtiin.

    JH

    Itse käytän venettä leppoisaan perhepurjehtimiseen ja olen arvioinut vinssien huoltotarpeen kevyeksi. Olen avannut vinssit muutaman (2..3) vuoden välein. Nyt veneessäni on Andersenin vinssit, joista on helppo ottaa rumpu ylös eikä ylös ottaessa irtoile enempiä osia pois.
    Kun rumpu on poissa, näkee (ainakin Andersenissa) pääosan sisäkaluista ja voi arvioida enemmän purkamisen tarvetta. Ainakin voi laittaa hieman rasvaa sinne, missä sitä tarvitaan, pyyhkiä liiat kovettuneet rasvapurseet pois ja tarkistaa rummun laakerikehät ja hieman rasvailla niitä.
    Tähdentäisin, että tämä on hyvä tehdä kun vene on maissa. Apuna käy muovipesuvati, jonka pohjaan tehty vinssin mentävä reikä, niin mahdollisesti irtoavat pikku osat löytyvät helposti eivätkä lentele mereen.

    Jos vinssi alkaa kuormitettaessa ’hyppimään hampaiden yli’ eli räikkä ei joka kerta pidäkään, on se syytä avata seuraavan talven aikana, pestä ja rasvata, mahdollisesti vaihtaa räikkälukkojen katkenneita jousia tms. Vinssityypin oma huolto-ohje auttaa tuossa.

    Tuo sininen CRC on mielestäni lähinnä pesupetrolia vastaava puhdistuslitku. Lienee huuhdellut vinsseistäsi pois osan liioista varastorasvoista, jotka tekevät vinssin toiminnan vallankin talven jälkeen tahmeaksi. CRC:nkin käyttö on helpompaa, kun on avannut vinssin ja näkee koneiston. CRC:llä pesun jälkeen olisi hyvä laittaa uutta vaseliinia tarpeellisiin kohtiin.

    JH.

    Aseöljy on vinssin voiteluun nähdäkseni liian ohutta. Se suojaa kyllä pintoja korroosiolta, mutta valuu helposti pois eikä voitele kovimmalle kuormalle joutuvia laakerikehiä ja hammasrattaita ym. tarpeeksi. Räikkäklipsujen voiteluun se on hyvää, hammasrattaille ja rummun laakerikehille ym laittaisin vedenkestävää eli ’marine grade’ vaseliinia. Sitä saa vinsiinvalmistajilta (kallista) tai venetarvikeliikkeistä (vähän halvempaa). Samaa tavaraa käytän rullafokan rullan laakereihin.

    Martti Vaahtoranta

    Suurkiitos näistä vinkeistä! Meidän paatissa on Harkenin 16-tuumaiset vinssit arvatenkin 90-luvun alusta. En tiedä, uskallanko lähteä purkamaan niitä ihan osiinsa, mutta rumpu näyttäisi olevan yhdellä isolla ruuvilla kiinni, ja ehkä sen alle voisi kurkistaa ja toimia hyvien neuvojen mukaan
    🙂 .

    Mutta jos vinssit joskus uusitaan, saavat luvan olla ”huoltovapaata mallia”!

You must be logged in to reply to this topic.

X