Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Vanhat mädät kumiletkut

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)

Home / Forums / Telakka / Vanhat mädät kumiletkut

  • repari

    Juttelin tuttujeni kanssa joilla on Veneessä sisämoottori toisella on 15 vuotta vanhat
    jäähdytys ja polttoainletkut, Toisella 17 vuotta vanhat.Onko tämä yleistä meillä
    Suomessa että ajetaan puolimädillä letkuilla.Huolto on huomattavasti helpompaa
    tehdä laiturilla ennakoivana toimenpiteenä, Kun merellä kovassa merenkäynissä.

    lyy

    Taitaa olla yleistä. Omasta paatistani,jonka ostin viime keväänä, irrotin tankin nyt yhden suven käytön jälkeen,ja kauhukseni / helpotuksekseni totesin,että onneksi irrotin. Letku oli todella ohutta,sekä läpimitaltaan että seinämältään,täysin lintassa ja halkeillut,klemmarit perusmetallia ja umpiruosteessa…Ja kyseessä on bensiinitankki. No nyt pistin kunnon ammattitason letkut sekä rosterit kiristimet ja on hieman turvallisempi olo…Olin intissä venemiehenä,ja siellä opin polttoainejärjestelmästä huolehtimisen tärkeyden. Mutta kun kävin omaksi ilokseni suorittamassa kuljettajakirjan Paraisten silloisessa Kalakoulussa muutama vuosi sitten,oli konepuolen opetuksen keskeinen sanoma polttoainepuolesta huolehtiminen,sekä kunnosta että nimenomaan puhtaudesta. Liian monista tankeista puuttuu puhdistusluukku,kuten myös oman veneenikin tankista. Menee puhdistaminen vaikeaksi ilman luukkua.

    Jareta

    Jos veneet katsastettaisiin säännöllisesti, kuten autotkin, niin nämäkin asiat hoituisivat itsestään.

    Ajja

    Katsastuksessa ei ole koskaan käyty eikä edes voi käydä asioita kovin perusteellisesti läpi. Ei se ole turha koska katsastajalta voi kysyä askarruttavia asioita, mutta aloite täytyy olla itsellä.

    Vuosittainen katsastus on turha riesa koska siinä vain katsotaan läpi pakolliset varusteet, jotka lainataan liiankin usein naapurilta vain katsastusta varten.

    Mielestäni täysin riittävä on runkokatsastus vaikka siten neljän vuoden välein nykyisen viiden sijaan.

    Jareta

    Kyllä vaan kun minun venettä on katsastettu, olen saanut huomautuksen letkuista, joissa oli pintakumissa halkeamia.

    On sitten täysin omaa typeryyttä jos mitätöi katsastuksen esim lainaamalla liivejä tai sammuttimia kaverilta. Nykyisin esim liiveissä pitäisi olla aluksen nimi.

    Ajja

    Letkujen kunto ja kiinnitykset, läpiviennit ym. ei muutu olennaisesti yhdessä vuodessa. Ne on hyvä käydä läpi runkokatsastuksessa. Sen sijaan joka vuotinen katsastus, jossa käydään varusteet läpi on turha.

    Jokainen voi käydä listan läpi ihan itsenäisesti ilman, että siihen tarvitaan ulkopuolista ”asiantuntijaa” lukemaan samaa paperia ääneen. Lista voidaan tarkastaa mainiosti runkokatsastuksen yhteydessä. On vaikea kuvitella, että joku varuste katoaisi tai kuluisi loppuun runkokatsastusten välillä niin, ettei veneen omistaja sitä ymmärrä.

    Kuten mainitsin, runkokatsastus voisi tapahtua useamminkin, mutta jokavuotinen listan lukeminen yhdessä ääneen on esikoululaisten puuhaa 😉

    lyy

    Tuo on kyllä totta,etteivät letkut vuodessa haperru. Saivarrellakseni totean,että voihan letku olla lähellä murtumispistettä tarkastettaessa ja sitten murtuukin vuoden sisällä…Mutta jos letku on vähänkään asiallinen alunperin on siinä kudosta sen verran,ettei se heti vuoda. Jos se tarkastetaan viiden vuoden kuluttua uudestaan,voi olla että vahinko ehtii tapahtua. En tiedä,tämä vain tällaisena oletuksena. Ei esim. asuntovaunukalustossa kaasujärjestelmän koeponnistus ole mikään lainvaatima toimenpide,ainoastaan suositus. Ja väittäisin,että maassamme on tuhansia vaunuja ja matkailuautoja,jotka ovat parikymppisiä eikä kertaakaan ole koeponnistettu tai edes letkuja kummemmin tarkastettu.Ja kaasu on kumminkin kohtuullisen vaarallinen elementti. Mistä tulikin mieleen,pitäis varmaan käydä koeponnistamassa oman matkailuauton kaasujärjestelmä B)

You must be logged in to reply to this topic.

X