Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Bilteman myrkkymaali ??

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)

Home / Forums / Telakka / Bilteman myrkkymaali ??

• kake74

Onkos kellään kokemuksia myrkkymaalista mitä Biltema myy nykyäänhttp://biltema.fi/fi/Veneily/Kemikaalit/Maalit-ja-lakat/Sinkkipohjainen-kiinnittymisenestomaali-30610/?

Vetolaitteeseen pitäisi kai jotain myrkkyä laittaa kun on ihan näkeissä aina kesän jälkeen vaikka kuinka yrittäisi kädet ruvella hinkata sitä vedestä.

Conan

Bilteman nykyään myymä myrkkymaali on ihan yes, aivan kuten se vanhakin.- Hakkaa mennen tulen monet poskettoman hintaiset ”merkkimaalit”.

Vetolaitteisiin oli saatavana vuosia sitten väritöntä myrkkymaalia mutta sitä ei ole enää markkinoilta löytynyt. – Jotkuthan vaittävät, ettei vetolaittetta saisi maalata myrkkymaallilla. – Itse olen käyttänyt sitä vuosikaudet juuri tämän näkkiongelman vuoksi.
    Myrkkymaali pitää sivellä EHJÄN alkuperäisen maalipinnan päälle niin, ettei se pääse kosketukseen sinkkianodien kanssa. Jos alkupreänen maalipinta on vaurioitunut, hio hapettumat huolellisesti pois ja paikkaa vetolaitteesen tarkoitetulla maalilla ennen myrkymaalausta.
    Itse sivelen myrkkymaalia vain vetolaitteen niihin pintoihin jotka ovat plaanissa veden alla, – näkeistä ei ole sinänsä haittaa muissa osissa muuta kuin niiden poistaminen veneilykauden jälkeen, mutta siihenkin löytyy kyllä nykyää tosi tehokkaita aineita.

kake74

Kiitti vastauksesta!

Ehkäpä tuota pitäisi koittaa. Se Biltema maalihan on nimenomaan sinkkipohjainen, eikä kuparipohjainen, joten ei sen pitäisi vetolaitetta millään tavalla syövyttää sen enempää kuin mikään muukaan maali. Toki alle pitää laittaa joku kunnon pohjamaali jotta saa tarttumaan yleensäkin alumiiniin (vetolaite).

Nuo ei-kupari maalit vaan tuppaa olemaan aika tehottomia, esim. Hempel Alu-safesta mulla kokemuksia eikä se juuri tuntunut auttavan yhtään verrattuna maalaamattomaan pintaan.

KS1030
    Alkuperäinen kirjoittaja: kake74
    Kiitti vastauksesta!

Ehkäpä tuota pitäisi koittaa. Se Biltema maalihan on nimenomaan sinkkipohjainen, eikä kuparipohjainen, joten ei sen pitäisi vetolaitetta millään tavalla syövyttää sen enempää kuin mikään muukaan maali. Toki alle pitää laittaa joku kunnon pohjamaali jotta saa tarttumaan yleensäkin alumiiniin (vetolaite).

Nuo ei-kupari maalit vaan tuppaa olemaan aika tehottomia, esim. Hempel Alu-safesta mulla kokemuksia eikä se juuri tuntunut auttavan yhtään verrattuna maalaamattomaan pintaan.

Minä olen käyttänyt vuosikaudet bilteman myrkkymaaleja…siis sitä ”vanhanliiton” ja netistä sain hamstrattua monta pönttöä ja vielä on yksi jäljellä. saan sillä paikkailtua ainakin vesirajan kuntoon (vene 10.5×3.1m).
    Alumiinisten vetolaitteidenkanssa täytyy vain katsoa ettei käytä hapettavia maaleja ja alkaleita..

Mitä tulee MYRKKYmaaleihin niin valistuneen veneilijäntulisi välttää kaikkia MYRKKYJÄ, minäkin ajattelin vaihtaa kun tuo viimeinenkin myrkkypurkki loppuu.
    Kuulin eräältä soodapuhaltajalta että suomalaiselta fineko:lta olisi tulossa markkinoille myrkytön venesarja pintahomeille sekä sumutettava/pyyhittävä ja väritön tuote levän ja näkkien ehkäisyyn. ilmeisesti käy myös vetolaitteille mutten ole varma.. alumiini-,puu- ja lasikuituveneille ainakin. 2010 ja 2011 kesä on sitä testattu ja ilmeisesti hyvin tuloksin ja voi olla että jonnekkin sitä tulee myyntiinkin tai sitten alkuvaiheessa soodapuheltajien kautta.

olisihan se fiiniä kun ei tarvitsisi enää telata ja sotkea jokapaikkaa vaan vain sumuttaa. olisi hienoa jos plaanaavassa veneessä olisi yhtä valkea pohja kuin kyljet ilman mitään myrkkymaaleja.

KS1030

niin se oleellinen unohtui siis mainita että se myrkkyjä ei tarvita siksi kun on jotain biologista nano settiä se aine jota sumutetaan ja samaa tehoainetta käytettäis homeiden ja sienien ehkäisyyn sairaaloissa ja levän estoon vedenpuhdistamoissa ja siksi ei saa olla myrkkyjä?? tai jotain sinneppäin ellei mulla menny muistissa vellit ja puurot sekasin kun oli viimekesänä näistä juttua

kake74

Hienoa se olisi juu, jos joku keksisi sen

myrkyttömän

ja

toimivan

antifouling maalin, sellaista ei vaan vielä ole kukaan keksinyt.

Aina luvataan ties mitä mutta sitten kun joku taho pääsee oikein testaamaan, esim. nämä suomalaiset venelehdet, niin eipä noissa juuri mitään tehoa ole.

Eli jos sitä jää odottamaan niin kannattaa kyllä myydä vene ja katsoa tilanne uudestaan 10 vuoden päästä.

Palle

Tuo Biltema:n myrkkymaali on äärimmäisen hyvää tavaraa, huomattavasti parempaa kuin Hempel:n vastaavat törkeällä venelisällä varustetut tuotteet. Suosittelen Biltema:n myrkkymaalia. Kokemusta on, ja paljon.

Suu messingillä

Vetolaite kannattaa maalata myrkyllä! Itse olen maalannut myös hidaskierroksisen purjeveneen potkurin myrkyllä. Myrkky pysyy potkurissa ja näkkejä ei esiinny. Potkurin teho pysyy hyvänä koko kauden. Nopeankin veneen potkurin voi maalata myrkyllä, mutta se ei välttämättä pysy siinä. Olisi kiva kuulla perustelu sille, miksi vetolaitetta ei saisi muka maalata myrkyllä. Taas jonkun Hempel-miehen oma sääntö, joka ei perustu mihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja: Conan
    Bilteman nykyään myymä myrkkymaali on ihan yes, aivan kuten se vanhakin.- Hakkaa mennen tulen monet poskettoman hintaiset ”merkkimaalit”.

Vetolaitteisiin oli saatavana vuosia sitten väritöntä myrkkymaalia mutta sitä ei ole enää markkinoilta löytynyt. – Jotkuthan vaittävät, ettei vetolaittetta saisi maalata myrkkymaallilla. – Itse olen käyttänyt sitä vuosikaudet juuri tämän näkkiongelman vuoksi.
    Myrkkymaali pitää sivellä EHJÄN alkuperäisen maalipinnan päälle niin, ettei se pääse kosketukseen sinkkianodien kanssa. Jos alkupreänen maalipinta on vaurioitunut, hio hapettumat huolellisesti pois ja paikkaa vetolaitteesen tarkoitetulla maalilla ennen myrkymaalausta.
    Itse sivelen myrkkymaalia vain vetolaitteen niihin pintoihin jotka ovat plaanissa veden alla, – näkeistä ei ole sinänsä haittaa muissa osissa muuta kuin niiden poistaminen veneilykauden jälkeen, mutta siihenkin löytyy kyllä nykyää tosi tehokkaita aineita.

Kohtuus

Hempel in kuraa

Alkuperäinen kirjoittaja: kake74
    Kiitti vastauksesta!

You must be logged in to reply to this topic.

X