Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Yamaha vm 89 sähkö startti ongelma

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)

Home / Forums / Telakka / Yamaha vm 89 sähkö startti ongelma

• Fisumies

Voitteko auttaa pienessä ongelmassa…..

Yamahan vm89 20 heppanen nelitahtikoneen startti piruilee, kun aloittaa käynnistämisen niin ensimmäiset muutamat starttaukset vaan naksuu ja sitten kerran luppaa seuraavalla starttauksella jää käyntiin.
    Itse näistä en tiedä mitään vaan laitoin tänne kyssärin ystävän puolesta, toivottavasti joku tietää mikä tuossa on vikana vai onko ominaisuus.

fisumies
    Alkuperäinen kirjoittaja: Fisumies
    Voitteko auttaa pienessä ongelmassa…..

Yamahan vm89 20 heppanen nelitahtikoneen startti piruilee, kun aloittaa käynnistämisen niin ensimmäiset muutamat starttaukset vaan naksuu ja sitten kerran luppaa seuraavalla starttauksella jää käyntiin.
    Itse näistä en tiedä mitään vaan laitoin tänne kyssärin ystävän puolesta, toivottavasti joku tietää mikä tuossa on vikana vai onko ominaisuus.

Drunkensailor

Ajan kuluessa ja starttausten aikaan saama solenoidien kärkien kuluminen. Solenoidi vetää, kun naksahdus kuuluu, mutta sen liikuttamat kärjet ei johda sähköä itse moottorille.

Kätevä tee-se-itse-henkilö voi sitä korjata, eli purkaa solenoidin auki ja hioo tai vaihtaa kärjet, mutta useimmat vaihtaa solenoidin. Jos solenoidia ei voi yksinään vaihtaa, niin silloin menee koko startti uusiksi. Hinnoista en tiedä, mutta voisi kysyä mitä kärkien vaihdattaminen maksaa vs. koko paketti.

Vai onko näissä sittenkin vain starttirele, eikä solenoidi? Löytyy varmaan varaosalikkeestä.

Missä miehet ratsastaa

Ostin aikoinanani parikymmentä vuotta vanhan Johnssonin ja siinäkin startti napsutteli välillä omiaan. Vaihdoin starttireleen , muistaakseni n. 50€ ja startti toimi sen jälkeen moitteettomasti. Purin huvikseni vanhan releen, se oli jo USA:ssa kasausvaiheessa kasattu väärin, kontaktipinnat oli väännetty vinoon ennen kasausta ( koskaan se ei ollut toiminut täysin oikein). Irrotin liuskat ja hioin ne suoriksi, kiinnitin uudestaan ja siinä minulla uudenveroinen varaosa 🙂

ARAGORN

Ennen uusien palikoiden ostoa, tai suurempia remontteja mittaisin jännitehäviöt akun ja solenoidin/ startterin välillä +ja -puolelta. Siihen tarvitset herkän volttimittarin ja kaverin joka on jyvällä asiasta. Epäilisin tapauksessasi, että jokin tai jotkut liitttimet tai pääkatkaisija on alkanut hapettumaan. Huomioi, että CRC tai muut mömmöt eivät tässä tilanteessa auta.

You must be logged in to reply to this topic.

X