Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Homeen poisto pari vuotta vanhasta pressusta

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)

Home / Forums / Telakka / Homeen poisto pari vuotta vanhasta pressusta

• Albatros 870

Teetin pari vuotta sitten Flying Albatrossin uuden pressun ,mutta parin kostean kesän (ilman ) jälkeen alkoi ilmestyä homepilkkuja pressun sisäpuolelle.Pressun valmistaja kertoi että asian voisi ratkaista ”piimävedellä”(mikrobit).Olen joskus kokeillut kiinteeseen pintaan (gelgoat / vinyyli) kloriittiä ja se pelitti.Mikä neuvoksi?

Home

Itse olen vuosittain pessyt pressun ihan normi veneenhoitotuotteiden shampoolla ja pilkut lähteny ihan hyvin pois. Sen jälkeen vielä pressukylläste päälle ja hyvin pelittää taas

Finella

Olen käyttänyt kloriittia, jolla lähtee suurin osa mutta tulee myös takaisin pian. Höyrypesurilla (imevä höyrypesuri) pesun jälkeen pysynyt toistaiseksi kokonaan pois ja pesun jälki parempi kuin kloriitilla. Tuleehan sitä hometta varmaan vielä uudestaankin, mutta höyrypesurilla tarvii käsitellä harvemmin eikä käsittelystä tule mitään hajuja eikä myrkkyjä.

AD41

Vaikka keskusteluaihe onkin jo viime keväältä niin home on toki pysyvä riesa… Siis senverran tuohon kloriittiin että värillisillä kankailla ilmeinen värinlähtövaara. Jos kankaana on käytetty vaaleaa amerikkalaista kangasta jossa muovin tapainen pinnoite (en muista kankaan tuotemerkkiä) niin klooripesu kovettaa pinnan vähitellen korpuksi. Eli oman kokemuksen mukaan en laittaisi klooria suhteelliseen uuteen ainakaan ko. kankaasta tehtyyn kuomuun. Sitten kun kuomu muutenkin alkaa olla jo elinkaarensa loppupäässä, kloriitilla voi taistella jonkin aikaa homepiulkkuja vastaan. Ei niistä kokonaan eroon pääse, mutta vaalenevat ainakin.

Eikös Kippari lehdessä (4/2010) ollut hiljan kuomunpuhdistusaineiden testi jossa mm. BioLuvil pärjäsi hyvin ja on edullista käyttää. Valkopesuun tarkoitettua suositeltiin vain vaaleille kankaille koska sisältää valkaisuaineita. BioLuvil color sopi värillisille, mutta se ei ollut aivan yhtä tehokasta kuin valkopesuun tarkoitettu. Molemmille korostettiin hyvän huuhtelun tärkeyttä. Ajattelin kokeilla nyt syksyllä uudehkoon tummansiniseen kuomuun. Vaikka homepilkkuja ei onneksi olekaan niin lintujen jätöksistä jäänteitä kuitenkin ulkopinnalla.

Marqo

Siis olisiko kenelläkään tiedossa mitään muita huokeita, mutta toimivia kotikonsteja näiden BioLuvil, kloriitti- ja piimämetodien lisäksi? Tuo kloriitin käyttö vähän arveluttaa värinlähdön vuoksi ja taitaa olla myös jonkinlainen riski, että pressu haperoituu pilalle. Näistä aiemmin mainituista kokeilisin mieluiten tuota höyrypesuria, mutta sen pitäisi olla sellainen imevä malli, joka on myös pirun arvokas hankkia. Tuollaiselle olisi kyllä veneen sisätilojen puhdistuksessa varmasti muutakin käyttöä, joten eipä olisi siinä mielessä varmaankaan ostos, joka jälkeenpäin kauhiammin kaduttaisi.

Marqo

No nyt on kokeiltu Starbriten homeenpoistoa, kloriittia ja BioLuvilin valkopyykille tarkoitettua pulveria, sekä painepesurin nestemäisellä yleispesuaineella. Ennen pesua homeen määrä ei ollut mitenkään valtaisa, mutta siellä täällä oli kuitenkin mustia pilkkuja ja parissa kohdassa oli n. kämmenen kokoinen homeläiskä. Suoritin pesun kaikilla aineilla peräjälkeen tuossa järjestyksessä, ilman pressun kuivattamista välillä. Välihuuhtelut suoritettiin toki huolellisesti / varovaisesti painepesurilla ja pienellä paineella, ettei ompeleet mene poikki. Puhtaammaksi lähti, mutta ei tullut uudenveroista ei. Homeen mustia aineenvaihduntajälkiäkin jäi, vaikka joka aineella suoritettiin myös huolellinen harjaus pesun yhteydessä. Lopputulema on: Pressu on nyt taatusti puhdas kun huuhteluvesikin alkoi pysymään kirkkaana. Täytynee ehkä kuitenkin vielä kertaalleen pestä ja harjata kunnolla, ennenkuin kyllästää ja ”sulkee” kankaan. Aion ottaa tästä sen verran opiksi, että jatkossa tuosta kuomun pesemisestä tulee kyllä jokavuotinen operaatio, mielummin kaksi kertaa kauden aikana eli keväällä, sekä syksyllä. Uusi kuomu on kohtalaisen kallis hankinta, joten miksi sitä ei huoltaisi sen arvon mukaisesti, kun sen niin helposti pilattuakin saa ja uutta siitä ei enää näytä saavan tekemälläkään.

Ressu

Jos hinkkaaminen alkaa kyllästyttää, niin voihan sen teettää muualla.

Itse käytin pressut Nummelassa RedGull-yrityksessä pestävänä. He pesevät ja impregnoivat purjeet ja pressut lähes uuden veroiseksi.

http://www.red-gull.com/sites/fi/kuomujen-pesu.html

Ongelmana on, että käännöksiin ja saumoihin pesiytynyttä hometta ei saa mekaanisesti pestyä, vaan se jää sinne ”kummittelemaan”. Työn jälki oli mielestäni ihan hyvä.

Conan

Melkein kaikkia ylämainittuja kenoja ole kokeillut mutta paras homeenpoistoaine mitä olen vuosikymmenien aikana käyttänyt on turkulaisen Lehtonen Stylen HOMEWEX. Vuosia sitten sitä sai vielä venetarvikeliikeistä mutta en ole sitä vuosiin enää ainakaan Helsingistä löytänyt, vaan olen tilannut sitä suoraan Turusta – p.02 2512700. Saman firman kuomunkylläste on myös yksi parhaista.

You must be logged in to reply to this topic.

X