Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Kannattaako pohja maalata lasikuituveneestä?

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)

Home / Forums / Telakka / Kannattaako pohja maalata lasikuituveneestä?

• Esa H

Itselläni on ollut nyt noin vuoden verran käytössä lasikuituvene ja olen miettinyt kannattaisiko pohja maalata. Tällä hetkellä pohja ei ole maalissa ja olen pessyt sen syksyllä. Tarvitseeko pohja vielä maalauskäsittelyn ja jos tarvitsee niin miten se kannattaisi tehdä ja millä maalilla?

yamari

ei mun mielestä. itsekkin mietin ja kerran kesässä pohjan pesu harja trailelin päälle 20 euroo. Ja syksyllä kun trailerlle nostan niin paineella ja hyvä on.

Esa H

Niin maalissahan vene on tehtaan jäljiltä ja kai jo se suojaa lasikuitua vettymiseltä, jos siinä ei ole kolhuja. Onko lisämaalaus pelkästään sitä varten ettei kasvillisuutta ym. lietettä tartu pohjaan niin paljon eli maalaus on ns. myrkkymaalaus?

jareta

Et kertonut missä ja mitenkauan venettäsi pidät

Jos säilytät venettäsi laiturissa meressä, niin kannattaa primerilla ja eliönestomaalilla, jos pääset pesemään pohjan pari kertaa kesässä niin sitten ehkä ei tuota eliönestoa.

Jos säilytät vedessä järvessä, niin joku epoksiprimer tai vastaava ehkäisee lasikuituruton.

Jos säilytät venettäsi pääosin trailerilla, niin maalauksella ei niin väliä. vahaa vaan.

Esa H

Vene on järvessä. Jossakin vaiheessa kyselin tekijältä (Rönnqvist) kannattaisiko pohja maalata ja hän informoi ette lasikuituruttoa tule ja epoksimaalaus olisi turha?? Jos maalausta ei tarvitse niin maalaus on aikamoinen urakka. Miten se lasikuiturutto (vesi, joka sen aiheuttaa??) pääsee tehtaan maalin läpi jos pohja on ehjä??

jareta

Jos veneen valmistaja niin sanoo, niin hommahan on sillä selvä. Valmistajan ohjeitahan olisi syytä aina noudattaa.

Maalaaminen on tosissaan turhaa jos he ovat vetäneet vielä maalin Gelcoatin pintaan.

Gelcoat sinänsähän ei ole 100% vedenpitävää ja happamuuserojen takia vettä voi vuosien saatossa joutua lasikuituun tunnetuin seurauksin. Järvivedessä muuten Ruton riski on suurempi kuin merivedessä noin niinkuin kemiallisesti asiaa katsottuna. Toisaalta järvessä purjehduskausi on jäidentulon takia lyhyempi niin ero taitaa olla +-0.

Oma mielipiteeni on että tuota lasikuituruton todennäköisyyttä on suurenneltu. Vaikka et tekisikään mitään, niin ruttokaan ei hetkessä tuhoa pohjaa vaan etenee hyvin hitaasti, joten ajoissa reagoimalla korjaustyöt ovat vähäiset.

No teet niin tai näin, itse siitä veneestä joutuu loppupeleissä vastaamaan.

Näkki

Mihin perustuu venemyyjän väite, että uutta venettä ei ensimmäisenä kesänä kannata käsitellä, koska siinä on valmistajan muottivaha. Eikös tuo muottivaha ole nimenomaan tököttiä joka houkuttelee kaiken maailman levät ja näkit joukolla pohjaa kansoittamaan.

tomi314

juuri meriveden suolaisuus aiheuttaa osmoosi ilmiön, joka imee kosteutta rakenteisiin, ja aiheuttaa lopulta lasikuituruton.
    järvessä osmoosia ei käytännössä ilmene.

vaha tai epoksi ovat ainoita suojia ruttoa vastaan, sillä lujitteesta + polyesterihartsista valmistettu laminaatti on kovettumisreaktionsa vuoksi täynnä pieniä reikiä. vahattaessa vaha täyttää sitten nämä ”pinholet”, eikä vesi pääse laminaattiin. vahaaminen ei siis ole mikään imagokysymys, vaan olennainen ylläpitohoito.
    topcoat on värjättyä hartsia, jossa on seassa vahaa. se nousee kovettumisvaiheessa pinnalle tehden maalauksesta vedenpitävän.
    epoksi on tunnetuista hartseista vedenpitävin, ja estää siksi ruton mikäli riittävä paksuus maalataan. eli ainakin 3 kerrosta.

Tonton

Lasikuitu rutosta sen verran, meillä on lasikuituvene vm-79 käytetään merialueella, no ei vielä ole rutto iskenyt.

Jareta

Tomi ei kyllä tiedä yhtään mistä puhuu

”juuri meriveden suolaisuus aiheuttaa osmoosi ilmiön, joka imee kosteutta rakenteisiin, ja aiheuttaa lopulta lasikuituruton. järvessä osmoosia ei käytännössä ilmene. ”

Osmoosi on ilmiö, jossa väkevämpi neste imee vettä miedommasta nesteestä jonkin aineen lävitse. ”Suolapitoisuuden tasoittuminen” siis ei tapahdu niin, että suola pyrkisi ulos vaan vesi pyrkii sisään.

Veneestä kyseenollen siis vesi imeytyy lujitemuovin sisään ympäriltä. Tämä efekti on nimenomaan sitä vahvempi, mitä miedompaa on neste ulkopuolella, eli todennäköisemmin osmoosi iskee järvillä ajettuun epoksikäsittelemättömään veneeseen. Se nestettä väkevöittävä osa kun ei välttämättä ole merisuolaa, vaan yhtä hyvin jokseenkin mitä tahansa kemikaalia.

”topcoat on värjättyä hartsia, jossa on seassa vahaa. se nousee kovettumisvaiheessa pinnalle tehden maalauksesta vedenpitävän. ”

Ei mennyt tämäkään oikein: Topcoat on gelcoatia, johon on lisätty n. 5 % parafiiniliuosta. Parafiiniliuos muodostaa pintaan ilmaa läpäisemättömän kalvon, jonka alla gelcoat kovettuu.

aragorn

Maalaa veneesi pohjaan epoksia vähintään 400 myytä, niin saat olla rauhassa lopun aikaa mitä venettäsi pidät, mikäli et naarmuta pohjaa. 400 myytä saat kun lasket maalattavan pinta-alan ja kysyt maalin maahatuojalta montako litraa siihen menee tuolla kalvopaksuudella.

Itse olen veneeni korjannut ruton jäljiltä ja voin sanoa, että ennalta ehkäisy tulee tosi paljon halvemmaksi ja on huomattavasti helpompi tehdä kuin korjaus ja vielä, jos myyt veneesi saat varmasti maalirahat takaisin.

peter 84

eli mulla olisi kysymys minkä maalin vetäsen bilteman epoksipohjamaalin päälle
    http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemikaalit/Maalit-ja-lakat/Epoksipohjamaali-30623/

veneenä lasikuituinen ht vene meressä mennään

sopiiko esim tämä kiinnittymisen estoaine Biltema Low Fouling
    tuolla mainitaan että pitäis maalata sealer pohjamaalilla. mutta tuotteessa lukee että on suoja puulle ja metallille….

siksi kysyn kun tuossa mainitaan sopii metallille ja puulle. että voinko vetästä tuota edellä mainitun epoksin päälle

aragorn

Itse tein seuraavasti, kun olin maalannut viimeisen kerroksen epoksia, ja kun maali ei ollut vielä kuivunut maalasin tahmealle pinnalle ensimmäisen myrkkykerroksen. Tämä oli Hempelin asiantuntijan ehdotus.

piit

eli näistä joku vai
    http://www.motonet.fi/web/guest/muut

You must be logged in to reply to this topic.

X