Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Turhaa hysteriaa kosteudesta

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

Home / Forums / Telakka / Turhaa hysteriaa kosteudesta

• Rafu

Olen jo pidemmän aikaa ihmetellyt tätä höpinää luijtemuoviveneen arkuudesta kovassa käytössä. Jos geeliin tulee pienikin naarmu niin on kuin rutto olisi iskenyt ja heti on aloitettava paikkailu sillä ”muuten vesi imeytyy laminaattiin”. No voi hyvät hyssykät! Taitaa olla lujitemuovikorjaajien ja aluhihhuleiden liikkeelle pistämää tuubaa. Teoriat ja käytäntö ovat tässä kaukana toisistaan. Näkisittepä kaikki kymmeniäkin vuosia vanhat kalstajien ja saaristolaisten käytössä olleet veneet, joita ei juuri paikkalla ennen kuin vesi oikein toden teolla rupeaa puskemaan sisälle niin että varpaat kastuu. Jos kaikkeen hysteriaan olisi uskominen olisi nämä veneet olleet käyttökelvottomiksi vettyneitä jo vuosia sitten. Kölissä ei geeliä ole monessa ollut enää vuosiin kaikien toistuvien maihin-nousujen seurauksena. Yöpakkasilla tulleet jäätkään eivät ole menoa haitannueet. Kuusi kerrosta epoksia ja kaikkea muuta hienostelua ja lääppimistä. Höpön löpön sanoo Rafu! Mattoa ja hartsia päälle kun rupeaa paikat käymään ohuiksi. Ja kun nämä kovemmassa käytössä olleet muoviveneet lopulta ovat loppu, niin se ei todellakaan johdu mistään vettymisestä. Ja mielnkiintoinen juttu sekin, ettei meilläpäin ainakaan paljon näy alumiiniveneitä kuin hysteerisillä hienohelma-mökkiläisillä. Kalastajat ja paikallisasukit ovat sanoneet syyn: heidän käytössä olisivat peltiveneet jo kuan sitten väsyneet sököksi hitsisaumoista ja niitit löystyneet. Kaikista isoista lommoista puhumattakaan.

erkki

Mä olen ihan samaa mieltä, mun vene olis varmaan pitäny jo viedä kaatopaikalle ,jos uskois noita höpinöitä ,mitä kirjotetaan lasikuituveneiden herkkyydestä kosteudelle. Vuosikaudet ollu ulkona täynnä kolhuja ,ja hyvin toimii,vaikka en ole edes aina paikkaillut kolhuja. Ei oo mitään ruttoja tullu, gelgoatti vaan halkee kovassa pakkasessa jos on imeny kosteutta. Itse lasikuitu ja hartsi kyllä pitää pintansa,ainakin mulla. Maalaisjärkeä saa ja pitää käyttää!!

viktor

Samoilla linjoilla kans. Nykyään myydään alumiini veneitä paljon juuri sen takia koska monet pelkää lasikuituveneen herkkyydestä. Meillä ollut kans monta lasikuituvenettä eikä mitään ongelmia ollut ikään, vaikka pieniä kolhuja lasikuituun on tullutki. Ainoa syy miksi ite hankkisin alumiiniveneen olisi se jos koko ajan koluaisin jotain karikkoja läpi uistellessa. Mutta taas verkkoveneenä lasikuitu on alansa aatelia.

You must be logged in to reply to this topic.

X