Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Vanhan kakstahtikoneen käynnistysongelma

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)

Home / Forums / Konehuone / Vanhan kakstahtikoneen käynnistysongelma

  • tapsa12345

    Ongelma: Johnson 15hv kakstahtari n. 1990 -luvun puolivälistä, malli taitaa olla 15R, käsikäynnistys. Kone käynnistyy kylmänä erinomaisesti, lämpimänä ei sitten millään. Vasta jäähdyttyään n. puoli tuntia suostuu käyntiin. Kaasutin on purettu ja puhdistettu jo muutamaan kertaan, uusittu kaasarin tiivisteet ja kohon neula, tulpat vaihdettu vaan ei apua löydy. Mistäköhän vikaa seuraavaksi hakisi??

    Kag/ka

    Epäilen puolaa, tai jossakin sähkölaitteessa on kontaktihäiriö, joka tulee esiin kun kone on lämmin jäähdyttyään kontakti palaa takaisin.

    tapsa12345

    Mutta kun kone kuitenkin pysyy lämpimänä ihan hyvin käynnissä. Vasta sammuttamisen jälkeen alkaa ongelmat.

    aragorn

    Oletko varmistanut polttoainepumpun kunnon. Kokeile, ellet jo ole kokeillut sammuttamisen jälkeen just ennen uutta yritystä pumpata käsipumpulla kaasari täyteen.

    Vielä on yksi mahdollinen vika, kampikammion vuoto, joka suurenee koneen lämmetessä. Ei välttämättä vaikuta, kun kone käy, mutta nykiessä käyntiin et saa kovin suuria kierroksia koneeseen, jolloin paine ei kasva riittävästi.

    tapsa12345

    Käsipumppu on kyllä kokeiltu ensimmäisenä, ei vaikuta. Kampikammion vuotomahdollisuus vaikuttaakin hankalammalta… Tää ongelma pesiytyi koneeseen talvisäilytyksen aikana. Säilyttettiin irrallaan lämpimässä autotallissa niinkuin aina ennenkin.

    martti.villikka@outlook.com

    heippa
    tässä vuosien varrella olemassa oleva vian korjamiseen (ehdotus) tuohon lämpimänä käynnistymiseen. Tuolla aiemmin puututtiin sähköön, näin se taitaa olla sähköhäitiöstä taitaa olla kysymys. Näyttäisi siltä, että jo aikoinaan tehtaalla on rungon valussa kätetty väärää materiaalia ns.maanantiai kappale. Voisi yrittää korjata konetta asettamalla koneen molemmille puolille mangneetit, tasapainottamaan sähkön vaikutusta runkoon, itse onnistuin asiassa aika hyvin. Neuvon sain jostakin Englannista, nimenomaan tällaisiin vaivohin

You must be logged in to reply to this topic.

X