Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

115 hepan perämoottorin vaihto 150 heppasen / Flipper 630 OC

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)

Home / Forums / Konehuone / 115 hepan perämoottorin vaihto 150 heppasen / Flipper 630 OC

  • Koeajo jäi tekemättä

    Ostin 2011 uuden Flipperin, joka oli ollu näyttelyvene ja jossa oli 115 heppanen Mercury. Ei tullut konetta sen kummin mietittyä.

    Pari vuotta on nyt ajeltu ja vähän on alkanut vaivata se, että vähän tuntuu ettei potku riittä. Trimmiä joutuu ajaessa pitämään niin alhaalla kuin menee jotta vene kulkee kunnolla plaanissa. Jos trimmiä vähänkään nostaa, vauhti alkaa hyytyä, vaikka vene on kuormattu oikein. Ja kierroksia joutuu jo 20 solmun vauhtia varten nostamaan viiteen tuhanteen, jolloin taas moottorimelu vähän kiusaa.

    Onko kellään kokemusta, kannattaisiko satsata siihen, että vaihtaisi 150 heppasen koneen? Eniten mua kiinnostais tietää, onko moottorimelu 20 solmun nopeudessa pienempi kun kone murisee matalammin.

    pilot
    Alkuperäinen kirjoittaja: Koeajo jäi tekemättä
    Ostin 2011 uuden Flipperin, joka oli ollu näyttelyvene ja jossa oli 115 heppanen Mercury. Ei tullut konetta sen kummin mietittyä.

    Pari vuotta on nyt ajeltu ja vähän on alkanut vaivata se, että vähän tuntuu ettei potku riittä. Trimmiä joutuu ajaessa pitämään niin alhaalla kuin menee jotta vene kulkee kunnolla plaanissa. Jos trimmiä vähänkään nostaa, vauhti alkaa hyytyä, vaikka vene on kuormattu oikein. Ja kierroksia joutuu jo 20 solmun vauhtia varten nostamaan viiteen tuhanteen, jolloin taas moottorimelu vähän kiusaa.

    Onko kellään kokemusta, kannattaisiko satsata siihen, että vaihtaisi 150 heppasen koneen? Eniten mua kiinnostais tietää, onko moottorimelu 20 solmun nopeudessa pienempi kun kone murisee matalammin.

    Tuossa lienee sama runko kuin Flipper 630 HT:ssä. Sille Flipperin hinnastossa v. 2012 luvattiin 135 hp Veradolla huipuksi 40,2 kn 5900 kierroksella. Kuorma oli 200 kg. Joten lienee halvempaa ensin selvittää:

    – Onhan pohja puhdas
    – Onhan hevosvoimat tallella (pitäisi kyllä olla kun kone on uusi)
    – Onko potkuri oikea: Mikä on huippunopeus ja onko se suositellulla kierrosalueella?
    – Pitääkö potkuri vai onko liikaa luistoa?
    – Uusia alumiinipotkureita saa alle 200 eur, voi kokeilla jyrkempää tai loivempaa potkuria. Netti on täynnä potkurilaskureita. Saan tällä http://www.vicprop.com/planing_size.php potkurilaskurilla suositelluksi nousuksi n. 19 tuumaa.

    Koeajo jäi tekemättä

    Pohja on puhdas ja ilmeisesti potkurikin on oikea eikä luista liikaa. Suositeltu kone tälle veneelle on 115-150 heppanen ja sikäli olis varmaan pitänyt tajuta, että just alarajalla oleva Mercury 115 ELPT EFI on sillä ja rajoilla että onko potkua tarpeeksi.

    Selvitin myös vaihtoehdon koneen softan päivittämiseen, mutta tästä mallista on jo otettu irti kaikki mitä lähtee.

    Paljonkohan pitäis maksaa välirahaa jos koneen vaihtais uuteen 150 heppaseen Mercuryyn? Meneekö samalla vaihtoon myös kaasun ja trimmin ohjaus veneen päässä?

    VODIA

    Turussa on Botski Huolto Oy:ssä myynnissä edullinen uusi Verado 150L hintaan 13000€.
    Siitä uusi mylly perään. Vanhalle löytyy varmasti ostaja.

You must be logged in to reply to this topic.

X