Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Moottoreiden kulutuksista mahd optimoinnin jälkeen

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

Home / Forums / Konehuone / Moottoreiden kulutuksista mahd optimoinnin jälkeen

  • pohtija 75

    http://www.chip-tuning.fi/boats

    paljonkohan toi 8-15% tekee Tunneissa tai meripeninkulmaa koden se jäi hieman mietityttään?

    ajja

    Herää kysymys miksi noinkin isot moottoreiden valmistajat eivät ole ohjelmoineet lastujaan niin, että teho on 30% suurempi ja vääntöäkin löytyy parikymmentä prosenttia lisää. Kysehän ei ole mistään muusta kuin parametrien muuttamisesta.

    Olisi mukava nähdä koneiden käyrien muoto. Esimerkiksi huipputeho saavutetaan jatkuvan käytön alueen ulkopuolella maksimikierroksilla, kun ajonopeus on koneesta riippuen 10% alle sen. Myös vääntökäyrän muoto kiinnostaa. Jos lastuttamalla saadaan huipputeho ja vääntö vain kapealle alueelle ja pahimmillaan käyttöalueen ulkopuolelle, ei ominaisuudet ainakaan parane.

    Teholastu voi kuitenkin antaa paremman suorituskyvyn ja kulutuksen, jos se tapahtuu päästöistä välittämättä. Moottorien päästönormit ovat tiukat ja tiukkenemassa. Se joshtaa joskus epätaloudellisuuteen polttoaineen kulutuksessa. Tosin lastuttamisen jälkeen kone ei ole enää laillinen, mutta en ole nähnyt kenenkään mittaavan veneiden päästöjä.

    Jareta

    [quote=”
    paljonkohan toi 8-15% tekee Tunneissa tai meripeninkulmaa koden se jäi hieman mietityttään?

    No sehän riippuu veneestä. Esim normaalisti 20-solmun nopeudella ajava 1l/mpk kuluttavalle veneelle se tarkoittaa 0,8-1,5 dl säästöä mpk:ta kohden tai 1,6-3 l kulutuksen pienenemistä tunnissa.

    Usein kannattaa kuitenkin suhtautua vähän skeptisesti noihin ilmoituksiin. Juu teho voi parantua ja usein parantuukin tai kulutus voi pienentyä. mutta sekä tehon parantuminen ja kulutuksen pienentyminen jo vaatii taitoa.

    Sinänsähän tuossa ei ole mitään ihmeellistä, kun valmistajat usein tekevät eritehoisia versioita samasta koneesta ja nykyään helpointa se on rajoittamalla koneen tehoja sähköisesti. laittamalla koneeseen siis tehokkaamman version ohjelma saadaan lisää tehoja.

    Täytyy myös muistaa, että vene ei ole pelkkä moottori. Kannattaa miettiä kestääkö esimerkiksi vetolaite/vaihteisto suurempia tehoja, entä mille tehoille runko ja ohjaus on suunniteltu.

You must be logged in to reply to this topic.

X