Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Mercruiser 4,3MPi vuotaa jäähdytysnestettä talvella?!?

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)

Home / Forums / Konehuone / Mercruiser 4,3MPi vuotaa jäähdytysnestettä talvella?!?

  • kake74

    Onko jollain vastaavaa kokemusta?

    Siis sisäperäkone, n. 10v vanha, hyväkuntoinen. Talvisäilytyksessä (kylmä) koneesta vuotaa useasta paikasta sitä punaista jäähdytysnestettä. Makeavesikone siis ja se suljettu jäähdytyspiiri vuotaa. Raakavesipuolella vesi-glykoli seos kuten kuuluukin, ei jäähdy.

    Se ei vuoda kesällä lainkaan. Talvella neste tulee ”väkisin” ulos letkuliitoksista yms, jotka vaikuttaa olevan ihan kunnossa.

    Tuntuu kun jäähdytyspuolelle syntyisi kauhea paine jostain syystä ja se painaa nestettä ulos. Jos vaihtimen korkin (jossa joku termostatti) avaa niin sisällä tuntuu välillä olevan painetta. Vaikka kone siis ei ole käynnistetty kuukausiin.

    Mistä moinen? Onko sisällä joku termostatti tai vastaava joka ei päästä painetta ulos, jäähdytysneste kai laajenee/ supistuu kun ulkolämpötila vaihtelee talvella. ELi että kun supistuu niin nestettä tulee lisää koneeseen paisuntasäiliöstä ja kun pitäisi taas laajentua niin neste ei palaudukaan paisariin vaan tulee jostain saumasta ulos?

    Koitin jättää vaihtimen päällä olevan korkin auki, että ei sen takia syntyisi painetta mutta ei tuntunut auttavan..

    Ajja

    Jutusta ei selviä paljonko sitä nestettä vuotaa eli kuinka paljon sitä pitää lisätä talven jälkeen.

    Jos kirjoittamasi pitää paikkansa, niin kyse taitaa olla ihan tavallisesta lämpölaajenemisesta. Osat kutistuvat ja laajenevat eri suhteessa. Lämpimällä tiukka liitos ei ole sitä kylmällä – siis todella kylmällä ilmalla. Letku ei ole enää yhtä tiivis vaan kovettuu ja metallinen yhde supistuu enemmän kuin letkunkiristin, jolloin se löystyy.

    10 vuotta alkaa olla sellainen ikä, jolloin letkutkin alkavat hapertua. Lisäksi moottorintekijät tuskin käyttävät letkuja, jotka sopivat parin kymmenen asteen pakkasiin. Voisit miettiä letkujen vaihtamista. Voisit myös kiristää klemmarit pakkasella, mutta letku voi kuoleutua entisestään ja ongelma pahenee seuraavana talvena.

    Ilmeisesti järjestelmä ei vuoda lämpimämmällä kelillä koska sinne kehittyy painetta nesteen laajetessa. Se on hyvä merkki. Jos homma häiritsee kovasti, vaihda letkut ja klemmarit. Se on joka tapauksessa edessä tulevaisuudessa.

    Ai niin, varmista että kyseessä on todellakin jäähdytysneste. Muitakin punaisia litkuja on olemassa. Tarksita myös litkun pakkaskestävyys siltä varalta, että johonkin kuitenkin kehittyy jää/hiletulppa, joka ei salli nesteen liikettä.

    kake74

    Vuotoa ei ole paljon, ei välttämättä tarvi edes lisätä nestettä keväällä.

    Selityksesi kuullostaa ihan järkeenkäypältä. Käytännössä kai asian kanssa pitää oppia elämään, ei kaikkia koneen jäähdytysvesiletkuja viitsi vaihtamaan. (vielä).

    Taneli

    Pakko kirjoittaa vaikka vanha viestiketju ku itellä sama havainto . Kone vain on Yanmar eli dieseli ja muutaman vuoden vanha. Glykoli on vihreää. Säikähdin eka kerralla et nyt on kansi halki tms kun koneen alta löytyi keväällä lammikko. Toisinaan talvella vuotaa, joskus taas ei. Talvet on niin erilaisia. Mut mitään vauriota ei oo tullu eikä missään oo mitään vikaa. Olenkin päätelly kuteä Äijä et jostain lämpölaajenemisesta on kyse. Kesällä ei tuu tippaakaan mistään. Eli ei kannata huolestua jos on tehnyt syystoimet hyvin eli jäätymisestä ei ole kyse. Hyviä veneilyjä!

    Vesa

    Samat sanat meikäläiseltä, eli Yamarinin dieseli sisäkone vm.2001 ja toistuvasti talven jälkeen n. desi, kaksi glykolia pilssissä joka muuten putipuhdas ja kuiva. Huolella olen useasti yrittänyt löytää vuodon aiheuttajaa / paikkaa mutta toistaiseksi tuloksetta. Ehkäpä -25 astetta aiheuttaa metalliin kutistumaa joka avaa pienen sauman vettäkin ohuemmalle glykolille. Kesällä tuota ilmiötä ei koskaan ole tullut vastaan.

You must be logged in to reply to this topic.

X