Onko kellään kokemusta tai ajatuksia mikä allaolevan olisi aiheuttanut?
Volvo Penta KAMD43P kiinni 3,5tn puoliliukuvassa matkaveneessä
Päivä 1.
Suoritettu kausihuolto (merkkiliikkeen huoltomies), jossa vaihdettu ölyt ja suodattimet.
Moottoriöljyntaso ennen vaihtoa oli mittatikun puolenvälin kohdalla (lämmin kone)
Huollon jälkeenajettu n.10 min. Kaikki OK
Päivä 2.
Ajettu yhteensä 1t 5min. Ajokierrokset 1800r/min ja 3400r/min
Matkalla ei havaittu mitään erikoista moottorin suhteen.
Päivä 3.
Kone käynyt laiturissa n 3 min tyhjäkäyntikierroksilla ennen lähtöä.
Lähdetty. Ajettu tyhjäkäyntikierroksilla n. 10 min ja nostettu
senjälkeen ensin 1800r/min ja viimein täyteen vauhtiin 3400-3500 r/min.
Kun oli ajettu n.15min kone sammui täydessä vauhdissa. Ensin kuulosti muutaman sekunnin ajan, että kone käy epätasaisesti, jonka jälkeen kierrokset hurisivat alas ja kone sammui.
Mikään moottorin varoitusvaloista ei syttynyt häiriön aikana mutta välittömästi koneen sammuttua ainoastaan latausvaroitus syttyi. Koneen pysähtyminen tapahtui nopeasti,
arviolta vain 5 sekunnin kuluessa.
Sisällä hytissä tuoksui hieman jokin käry ja konehuoneen imutuulettimesta tuli jonkin verran usvaa.
Otin konehuoneen peittet pois ja huomasin pilssin täyttyneen öljystä. Savua/höyryä ei juuri ollut, mutta venttiilikopan huohotinputki ilmansuodattimeen oli irronnut ja öljytikku oli
noussut ylös. Koneen päällä oli verrattain vähän öljyä.
Vallinneen tuulen ja rantaan ajautumisen vaaran vuoksi yritin käynnistää konetta uudelleen,
se onnistuikin vaikeuksitta. Koneella ajettiin n. 5-10 min tyhjäkäyntikierroksilla tuulen suojaan, jossa lasketiin ankkuri. Kone käynnistyi normaalisti ja kävi tasaisesti ilman mitään
sivuääniä. Öljynpaineen varoitusvalo paloi ja öljynpainemittari näytti nollaa
Vene hinattiin satamaan.
2005 kone ostettu uutena
2006 kone asennettu
Koneella ajettu kuutena kesänä, yhden kesän vene ylhäällä
Koneen käyttötuntimäärä 560h
Määräaikaishuollot ja öljynvaihdot on suoritettu jokakerta ns. merkkiliikkeen toimesta.
Havaintoja:
Kone kuluttanut ajokesinä öljyä jopa 0,5L/12 ajotuntia kohti. Huolto kertoi sen olevan normaalia.
Ainakin yhden huollon yhteydessä havaitsin, että huoltomies oli täyttänyt öljyn 5-6 mm yli öljytikun ylärajan
Viime kesänä huomasin ilmiön, että kaasun vaste kierroksiin yli 3000r/min on alkanut tapahtua viiveellä tai sitten kaasua on lisättävä todella hitaasti.
Käynnistyksen jälkeen olen huomannut jo useamman vuoden vedessä pakoputken ympärillä öljynauhoja etenkin koneen ollessa kylmä. En ole saanut selville onko se moottoriöljyä vai dieseliä.
Moottorihuollon tuomio:
Moottori purettu osiin ja todettu 1 ja 6 sylinterien leikanneen kiinni.
Mittauksissa huolto todennut sylinterin kannen ehjäksi mutta suosittelee myös 2,3,4 ja 5 sylinterin mäntien vaihtoa koska niiden pinnoite on myös kulunut.
Moottori on käynyt jossain vaiheessa kuumana.
Öljypohjasta löytyi rikkoutunut merivesipumpun käyttökytkin.
Kaikesta spekuloinnista kiitollinen :ashamed: