Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Volvo Penta Moottoririkko pohdintaa talvi-iltojen ratoksi

Esillä 15 viestiä, 1 - 15 (kaikkiaan 18)

Etusivu / Keskustelu / Konehuone / Volvo Penta Moottoririkko pohdintaa talvi-iltojen ratoksi

  •  99Poijat

    Onko kellään kokemusta tai ajatuksia mikä allaolevan olisi aiheuttanut?

    Volvo Penta KAMD43P kiinni 3,5tn puoliliukuvassa matkaveneessä
    Päivä 1.
    Suoritettu kausihuolto (merkkiliikkeen huoltomies), jossa vaihdettu ölyt ja suodattimet.
    Moottoriöljyntaso ennen vaihtoa oli mittatikun puolenvälin kohdalla (lämmin kone)
    Huollon jälkeenajettu n.10 min. Kaikki OK

    Päivä 2.
    Ajettu yhteensä 1t 5min. Ajokierrokset 1800r/min ja 3400r/min
    Matkalla ei havaittu mitään erikoista moottorin suhteen.

    Päivä 3.
    Kone käynyt laiturissa n 3 min tyhjäkäyntikierroksilla ennen lähtöä.
    Lähdetty. Ajettu tyhjäkäyntikierroksilla n. 10 min ja nostettu
    senjälkeen ensin 1800r/min ja viimein täyteen vauhtiin 3400-3500 r/min.
    Kun oli ajettu n.15min kone sammui täydessä vauhdissa. Ensin kuulosti muutaman sekunnin ajan, että kone käy epätasaisesti, jonka jälkeen kierrokset ”hurisivat” alas ja kone sammui.
    Mikään moottorin varoitusvaloista ei syttynyt häiriön aikana mutta välittömästi koneen sammuttua ainoastaan latausvaroitus syttyi. Koneen pysähtyminen tapahtui nopeasti,
    arviolta vain 5 sekunnin kuluessa.
    Sisällä hytissä tuoksui hieman jokin käry ja konehuoneen imutuulettimesta tuli jonkin verran ”usvaa”.
    Otin konehuoneen peittet pois ja huomasin pilssin täyttyneen öljystä. Savua/höyryä ei juuri ollut, mutta venttiilikopan huohotinputki ilmansuodattimeen oli irronnut ja öljytikku oli
    noussut ylös. Koneen päällä oli verrattain vähän öljyä.

    Vallinneen tuulen ja rantaan ajautumisen vaaran vuoksi yritin käynnistää konetta uudelleen,
    se onnistuikin vaikeuksitta. Koneella ajettiin n. 5-10 min tyhjäkäyntikierroksilla tuulen suojaan, jossa lasketiin ankkuri. Kone käynnistyi normaalisti ja kävi tasaisesti ilman mitään
    sivuääniä. Öljynpaineen varoitusvalo paloi ja öljynpainemittari näytti nollaa
    Vene hinattiin satamaan.

    2005 kone ostettu uutena
    2006 kone asennettu
    Koneella ajettu kuutena kesänä, yhden kesän vene ylhäällä

    Koneen käyttötuntimäärä 560h

    Määräaikaishuollot ja öljynvaihdot on suoritettu jokakerta ns. merkkiliikkeen toimesta.

    Havaintoja:

    Kone kuluttanut ajokesinä öljyä jopa 0,5L/12 ajotuntia kohti. Huolto kertoi sen olevan normaalia.
    Ainakin yhden huollon yhteydessä havaitsin, että huoltomies oli täyttänyt öljyn 5-6 mm yli öljytikun ylärajan
    Viime kesänä huomasin ilmiön, että kaasun vaste kierroksiin yli 3000r/min on alkanut tapahtua viiveellä tai sitten kaasua on lisättävä todella hitaasti.
    Käynnistyksen jälkeen olen huomannut jo useamman vuoden vedessä pakoputken ympärillä ”öljynauhoja” etenkin koneen ollessa kylmä. En ole saanut selville onko se moottoriöljyä vai dieseliä.

    Moottorihuollon tuomio:

    Moottori purettu osiin ja todettu 1 ja 6 sylinterien leikanneen kiinni.
    Mittauksissa huolto todennut sylinterin kannen ehjäksi mutta suosittelee myös 2,3,4 ja 5 sylinterin mäntien vaihtoa koska niiden pinnoite on myös kulunut.
    Moottori on käynyt jossain vaiheessa kuumana.
    Öljypohjasta löytyi rikkoutunut merivesipumpun käyttökytkin.

    Kaikesta spekuloinnista kiitollinen :ashamed:

     Ajja

    Olisi tietenkin kiva tietää, missä järjestyksessä asiat ovat tapahtuneet eli mikä on syy ja mikä seuraus.

    Kampikammioon on ilmeisesti tullut kova paine koska huohotinputki oli irti ja tikku noussut ylös. Sellaista painetta ei juuri saa muualta kuin sylinteristä. Koska kone oli sammunut melkein heti, veikkaisin ensin öljynkierto-ongelmaa, jonka seurauksena sylinteri on puhaltanut paineet kammioon. Kuumana käynyt sylinteri on puolestaan leikannut kiinni.

    Jos öljyn kierrossa on ollut ongelma, paine voi olla ihan OK ja jos ongelma on vain yhdessä tai kahdessa pytyssä, ei lämpötila välttämättä nouse merkittävästi. Äänessä pitäisi olla eroa, muttei sitäkään ehkä erota nopeakierroksisesa dieselissä.

    Mitä öljynpainemittari ja moottorin lämpömittari näytti ennen tapahtumaa?

    Käyttökytkin on voinut kuolla öljyttä ajossa, kuten suuri osa muustakin tuhosta.

     99Poijat

    Syytähän tässä etsitään kun seuraus on nähtävissä. Tapahtumien havaittu järjestys selviää kyllä aiemmasta tekstistä. Öljynpaine näytti normaalia täysien kierrosten lukemaa ja lämpömittari 85-92 C. Vaikea sanoa tarkkaan, kun ei kokoajan tuijota pelkästään mittareita (Huom koneen valmistaja ilmoittaa max kierroksiksi 3700-3900 r/min. eli alle maxin ajettiin)

     aragorn

    Lähden tällaisesta ajautksesta. Koska moottorin päällä ei ollut sanottavasti öljyä, mutta pilssissä ”kaikki” moottorin öljyt. Öljyvuodon on täytynyt olla jossain alhaalla, joko öljysuti on alkanut vuotaa, TAI sitten.
    Kerroit, että öljypohjasta löytyi merivesipumpun käyttökytkin. Oletan, että tämä osa on akselin pätkä.
    Öljy on tullut rikkoutuneen merivesipumpun kautta ulos.
    Moottori on hetkessä ylikuumennut ja vähäisen öljyn vuoksi osittain kiinnileikannut. Mittatikun ylösnousu ja huohotin putken irtoaminen on ollut seurausta kovasta vibrasta moottorin sammuessa, vibra on voinut olla niin korkeataajuista, että sitä ei heti tunnista.

     k/orni

    Aragorn on oikeilla jäljillä mielestäni, en vaan saa yhdistetty merivesipumpun rikkouotuminen öljyvuotoon, kallistun siis öljysutiin.

     Ajja

    Jos öljy on kadonnut hitaasti, paine olisi laskenut ja lämpötila noussut sen seurauksena, olisi öljynpaineen varoitusvalo palanut. Itse asiassa sen olisi pitänyt ehtiä palamaan vaikka öljy olisi lähtenyt nopeastikin. Koneen olisi saanut sammuksiin ennen kiinni leikkamista.

    Jos öljykello, valo/ summeri on ehjät ja jos ne olisi havaittu, ei kiinnileikkautumista olisi tapahtunut. Siksi epäilen, että koneessa on ollut pitempiaikainen voiteluongelma vain kiinni leikanneissa pytyissä.

     Ajja

    Jos merivesipumpun rikkoutuminen on aiheuttanut meriveden pääsyn öljyn sekaan, niin lämpötila ja paine pysyy normaalina pitkään. Voitelu ei toimi, jolloin teho laskee, mutta kone ei välttämättä sammu. Se leikkaa kiinni vasta sammuttämisen jälkeen.

    Ohipuhallus voitelun puutteen takia on sitten ruikkinut öljt ulos.

    Ensin meni vesi öljyyn ja sitten öljy veteen. Pitäisi näkyä öljypohjassa olevassa nesteessä onko se vettä vai öljyä

     aragorn

    Jos vesipumpun akseli katkeaa moottorin puolelta, niin vesipuolella ei tarvitse tapahtua yhtään mitään.
    Ainakin pienemmissä Volvoissa pumpun rakenne on seuraavanlainen, moottorista vesipuoleen päin mennessä. Pumpun kytkentä moottorin apulaite akseliin seuraavana laakerit ja öljystefa, jottei öljy pääse vuotamaan ulos. Tämän jälkeen on tyhjä tila josta stefojen vuotaessa nesteet, öljy ja vesi pääsee pilssiin. Tästähän on kyse, moottorista oli akselin kokoinen reikä ulos. Tämän jälkeen tulee vesipumpun stefa ja lopuksi vesipumpun kammio.
    Elikä akselin katkeamisen seurauksena ei tarvitse tulla vesivuotoa, eikä ainakaan vesi pääse moottoriin siksi pumpussa on tämä tyhjä tila.
    Niin suuri ohipuhallus mikä nostaisi öljytikun ylös ja huohotinputken paikaltaan ei ole mahdollinen vaikka mäntään olisi tullut reikä ja jos tällainen ohipuhallus olisi tapahtunut niin koko konehuone olisi vuorattu öljyllä.
    Niin kauan kun moottorissa on öljyä niin paljon ettei pumppu hori tyhjää paine pysyy normaalina

     Ajja

    Sellainen puhallus on mahdollinen, mutta en vanno juuri niin tapahtuneen. Spekulointia vain.
    Ymmärän tuon öljynpainehomman, mutta jos on öljyä, ei kone leikkaa kiinni kuumenematta. Jos öljyö on liian vähän ja se kuumeneen, laskee paine viskositeetin pudotessa ennen leikkaamista kiinni. Samaten lämpöjen pitäisi nousta.

    Olikohan kannen tiiviste kunnossa…

     aragorn

    Spekulointia, sitähän tämä on, mutta saahan ”aivo”nystyrä muutakin tekemistä kuin sudokun numeroita ratkoessa. Toivotaan, että 99Pojat saavat todellisen syyn selville ja kertovat sen meille spekulaattoreille.

     Ihmettelijä

    Jokseenkin ihmeelliseltä kuulostaa että terve moottori veisi öljyä 0,5litraa 12tunnissa.

     Ajja

    On paljon koneita, joissa 0,5l on vähän.

     99Poijat

    Öljypohjasta löytyi rikkoutunut merivesipumpun käyttökytkin.

    Lisätietoja moottoriverstaalta:

    ”Tämä kyseinen vesipumpun käyttökytkin sijaitsee merivesipumpun takana ja vesipumppu saa voimansa nokkaakselista .Tämä kytkin toimii tavallaan sulakkeena jos esim.vesipumppu on jäätynyt tai muuten jumissa.Nämä kytkimen kumipalat löytyivät tosiaan öljypohjasta ja vesipumpun takana oli ehjä kytkin.”

    Tapahtumien kulusta minulle muodostunut kuva:

    – puutteellinen voitelu jatkunut ties kuinka pitkään. Tähän viittaa kulumat kaikissa männissä, mikä on epänormaalia näin uudessa koneessa.

    -öljytilassa olevat muut kumipalat lähteneet liikkeelle ja osittain tukkineet öljykanavat. Viimeisin öjynvaihto (1,5 ajotuntia aikaisemmin) aiheuttanut 1 ja 6 sylinterien voitelun kriitisen huononemisen (kumipalat tms.)

    -1 ja 6 männät leikanneet kiinni, jonka jälkeen öljytilaan syntynyt paine puhaltanut yli puolet moottoriöljymäärästä pilssiin venttiilikopan huohotinputkesta (öljysumuna) ja öljytikun noustua ylös öljyntäyttöreijästä (putki jatkuu öljytilan pohjalle saakka).

    -pieneen moottoritilaan purkautunut öljysumu syrjäyttänyt ilman, jolloin moottori on sammunut.

    – pilssissä oli ainoastaan moottoriöljyä. Jäähdytysvesijärjestelmissä ei havaittu öljyä. Merivesipumppu toimi myös haverin jälkeen!

    Kumipalat joutuneet öljytilaan jo moottorin kokoamis/koekäyttövaiheessa tehtaalla, sillä merivesipumpun käyttökytkintä ei ole vaihdettu koneen oston jälkeen.

     ajja

    Luulen, että moottori on sammunut yksinkertaisesti siksi että voitelu on loppunut ja se on leikannut kiinni. En usko, että öljy on voinut syrjäyttää hapen niin, että kone on tukehtunut.

     Jommppa_

    mikäli öljy olisi syrjäyttäny hapen ja kone tukehtunut niin kyllä sitä ennen olisi rynnännyt aika reippaasti ja sen olisi kyllä kuljettaja huomannut. ja kyllä varmasti monelle muulle koneelle 0.5litraa öljyä 12 käyttötuntia kohden on vähän mutta EI 2000-luvun volvolle..

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.