Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

RE 85

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)

Home / Forums / Konehuone / RE 85

  • pena57

    Onko kellään tietoa miten toi seosalkoholi toimii venemoottorissa? Oktaaniarvohan ei ainakaan ole este, hämäävästä nimestä huolimatta oktaaneita on yli sata. Itseä kiinnostaa lähinnä ko. aineen toimivuus sisäperäkoneissa, kun tuo V8 haukkaa ainetta ainakin riittävästi, ja RE85 on tällä hetkellä maa-asemilla noin euron/litra ja 98 on jotain 1,75.
    Ruotsissahan on ollut 85:sta saatavissa jo vuosia, joten uskoisin Tornionjokilaaksossa ainakin jonkun jo kokeilleen.

    Jareta

    Sanoisin, että älä missään nimessä laita. Kone saattaa kyllä käydä, mutta alkoholi pilaa tiivisteet letkut, irroittaa paskaa ja ruostetta koneesta ja tankista jne.

    Ajja

    Laita vaan. Polttoaineverotus tulee edelleen muuttumaan todennäköisesti epäedullisemmaksi dieselille. Tuleva EU:n sopima verokohtelu tulee perustumaan energiasisältöön ja hiilidioksidipäästöön. Bioetanoli tulee suhteessa edullisimmaksi vaihtoehdoksi.

    GM:ltä löytyy Vortec 6.0L V-8 VVT (L96) venemoottori, joka syö E85:ttä. Dieseliin verrattuna paino on puolet, kulutus samalle teholla kuitenkin todennäköisesti puolet enemmän.

    Toisaalta, jos vaihtaa esimerkiksi vanhat paridieselit 500 hp/kpl vastaaviin flexifuel koneisiin, säästää painossa 2000 kg ja hankintahinnassa 40 000 eur. Painoetu pienentää kulutuseroa, ja voi hyvinkin olla, että bensakone kuluttaa vain 30% enemmän.

    Jos laskee 40000 eurolle vaikka 3% koron, saa vuodessa 1200 euroa. Diesel maksaa 1,6 eur ja E85 1,0 eur. Jos flexiä kuluu 30% enemmän, hintaero on edelleen 0,3 eur/l Flexin hyväksi. 50 tunnin ajolla isohkolla veneellä, joka kuluttaa 80 l/h säästö on toiset 1200 eur/vuosi, 100 tunnin ajolla tuplat.

    Jos laskee jälleenmyyntoarvot mukaan, niin laskelma ei ainakaan parane dieselin kannalta.

You must be logged in to reply to this topic.

X