Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Yamaha 30hv veden kierto.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)

Home / Forums / Konehuone / Yamaha 30hv veden kierto.

  • Yammu

    Viime syksynä kun oli jo pakkasia eräs aamu ei enää vesi kiertänyt koneessa. Irroitin perän, ja vaihdoin vesipunpun siipipyörän. Vanha pyörä oli hyvässä kunnossa, joten rupesin sitä ihmettelemään. Kun perä on irti, ja letkulla puhaltaa siihen putkeen mikä liittyy siihen perään vesipumppuun. Tulee ilmaa siitä koneen jäändytysreiästä, mutta kun sormen laittaa siihen reiän päälle pihisee ilma jossain ? Pitääkö systeemin olla tiivis, siis kun pitää sormea siinä jäähdytysreiässä, ja puhaltaa samalla putkeen. Eli ilmaa ei saisi tulla mistään ?!

    venekalle

    Morjens! Oletko testannu että onko termostaatti jumissa, jos termostaatti on jumissa niin vesi ei pääse kiertämään ollenkaan. Voit testata termostaatin toimintaa keittämällä sen vedessä. Termostaatin pitäisi ”aukea” noin 80 asteen lämmössä.

    Yammu

    Kyllä se vesi kiertää, keväällä uusin siipipyörän ja vesi oikein lentää. Eikä se kuumenemiseen voi liittyä mitenkään, kun höllää kaasua vähän niin taas mennään vaikka maailman tappiin. Nyt on kaasuttimet putsattu kunnolla, vaihdettu tulpat ja bensapumpun kalvo, herkistetty ennakkosäädön vivustot ja ei toimi vieläkään. Mystinen kone…

    Drunkensailor

    Voi silti olla termostaatti jos kuumenee kierroksilla. Vesi menee moottorille termostaatin kautta lämmetessään ja lisäksi koko ajan kylmänäkin pakoputken jäähdytykseen ja tietysti tarkistussuihku tulee myös. Termostaatti voi aueta vähän ja jäähdyttää pienillä kierroksilla tarpeeksi.

    Yammu
    Alkuperäinen kirjoittaja: Drunkensailor
    Voi silti olla termostaatti jos kuumenee kierroksilla. Vesi menee moottorille termostaatin kautta lämmetessään ja lisäksi koko ajan kylmänäkin pakoputken jäähdytykseen ja tietysti tarkistussuihku tulee myös. Termostaatti voi aueta vähän ja jäähdyttää pienillä kierroksilla tarpeeksi.

    Ymmärrän terorian mutta en usko termostaattiin. Kyse on siis aivan täysi kaasusta. Kahvassa liike tarkoittaa viimeistä alle viittä senttiä, kierrokset juuri ja juuri lisääntyy mutta vauhti ei. Toimii siis melkein täydellä kaasulla vaikka maailman tappiin, mutta ei kestä ihan täyttä kaasua. Lyön vaikkä mitä vetoa että sillä ei ole lämpötilan kanssa mitään tekemistä, koska se melkein täysi kaasu ja täysikaasu on niin lähellä toisiaan että kone on varmasti saman lämpöinen molemmissa asennoissa. Joku mystinen sitä nyt vaivaa, tuntuu noissa tuon ikäisissä Yamahan koneissa olevan ongelmia. Jos ei tuosta kohta korjaannu, niin heitän ankkuripainoksi ja hommaan toisen.

    aragorn

    Olisikohan sylinterin kannen vesikanavat tukossa.

    yammu
    Alkuperäinen kirjoittaja: aragorn
    Olisikohan sylinterin kannen vesikanavat tukossa.

    Eipä ole tullut mieleen tuollainen, täytyypä ottaa talveksi talliin ja avata konetta. Siis jos toimii loppukesän… Siinä samalla tiivistesarja alapäähän jne.

    Ajja

    Termari on kuluva osa ja melko halpa. Jos sen vaihtaa, siinä ei juurikaan häviä.

    Koneen kulutus nousee merkittävästi korkeimmilla kierroksilla, vaikka nopeus ei juuri muuttuisi. Polttoainetta palaa lisääntyneen vesivastuksen lisäksi koneen sisäisiin kitkoihin. Koneessa palaa enemmän polttoainetta ilman, että jäähdytys paranee kierrosten lisääntyessä.

    Ei se moottorin lämpö tule mistään muualta kuin palavasta polttoaineesta, sitä vain palaa enemmän kuin kone jäähdyttää.

    yammu
    Alkuperäinen kirjoittaja: Ajja
    Termari on kuluva osa ja melko halpa. Jos sen vaihtaa, siinä ei juurikaan häviä.

    Koneen kulutus nousee merkittävästi korkeimmilla kierroksilla, vaikka nopeus ei juuri muuttuisi. Polttoainetta palaa lisääntyneen vesivastuksen lisäksi koneen sisäisiin kitkoihin. Koneessa palaa enemmän polttoainetta ilman, että jäähdytys paranee kierrosten lisääntyessä.

    Ei se moottorin lämpö tule mistään muualta kuin palavasta polttoaineesta, sitä vain palaa enemmän kuin kone jäähdyttää.

    Jotenkin tuntuu että se oire ei nyt johdu lämpenemisestä vaikka sitä termostaattia täällä hehkutetaan. Kyse on kuitenkin kaasun aivan loppuasennosta, siis kahvan asennossa tarkoittaa vajaata viittä senttiä. Kone kiertää melkein saman kaasu pohjassa tai siinä asennossa missä se toimii. Melkein kaasu pohjassa voi ajaa vaikka tankin tyhjäksi yhtä soittoa, luulisi että lämpenee samalla tavalla ?! Jotenkin on alkanut tuntua että kiertää liikaa, silloinhan saattaa pätkiä. Jos on juuri siinä maksimikierrosten rajoilla. Täytyy ottaa kaveri mukaan ja saarikamat ja kokeilla sitten. Jos ei enää pätki niin silloin kaatuu kierroksiin. Mikähän mahtaa olla kyseisen koneen maksimikierrokset, ja miten ne mitataan. Ei ole kiekkomittaria pulpetissa enkä laita…

    yammu
    Alkuperäinen kirjoittaja: yammu
    Alkuperäinen kirjoittaja: Ajja
    Termari on kuluva osa ja melko halpa. Jos sen vaihtaa, siinä ei juurikaan häviä.

    Koneen kulutus nousee merkittävästi korkeimmilla kierroksilla, vaikka nopeus ei juuri muuttuisi. Polttoainetta palaa lisääntyneen vesivastuksen lisäksi koneen sisäisiin kitkoihin. Koneessa palaa enemmän polttoainetta ilman, että jäähdytys paranee kierrosten lisääntyessä.

    Ei se moottorin lämpö tule mistään muualta kuin palavasta polttoaineesta, sitä vain palaa enemmän kuin kone jäähdyttää.

    Jotenkin tuntuu että se oire ei nyt johdu lämpenemisestä vaikka sitä termostaattia täällä hehkutetaan. Kyse on kuitenkin kaasun aivan loppuasennosta, siis kahvan asennossa tarkoittaa vajaata viittä senttiä. Kone kiertää melkein saman kaasu pohjassa tai siinä asennossa missä se toimii. Melkein kaasu pohjassa voi ajaa vaikka tankin tyhjäksi yhtä soittoa, luulisi että lämpenee samalla tavalla ?! Jotenkin on alkanut tuntua että kiertää liikaa, silloinhan saattaa pätkiä. Jos on juuri siinä maksimikierrosten rajoilla. Täytyy ottaa kaveri mukaan ja saarikamat ja kokeilla sitten. Jos ei enää pätki niin silloin kaatuu kierroksiin. Mikähän mahtaa olla kyseisen koneen maksimikierrokset, ja miten ne mitataan. Ei ole kiekkomittaria pulpetissa enkä laita…

    Niin ja piti sanoman että bensaa kone vie todella vähän, myös kovaa ajettaessa. Viime saarireissun jälkeen tankkiin meni 7L ja mökille ja takaisin on 20min/suunta + verkkojen lasku ja nostohommat kolmena päivänä.

    ajja

    Jos pumppu on ehjä eikä vesikierto ole tukossa rikkinäisen termarin tai muun möhnän takia, niin pumppu ei saa vettä.
    Omassa generaattorissa oli muovipussi imuputkessa. Se päästi vettä läpi sen verran, että kone jäähtyi normaalilla kuormalla mutta kovalla kuumeni.
    Toinen vaihtoehto on että veden tulo siipipyörälle vähenee sen takia, että se imee ilmaa jostain. Onko veden otto varmasti pinnan alla myös täysillä ajettaessa?

    yammu
    Alkuperäinen kirjoittaja: ajja
    Jos pumppu on ehjä eikä vesikierto ole tukossa rikkinäisen termarin tai muun möhnän takia, niin pumppu ei saa vettä.
    Omassa generaattorissa oli muovipussi imuputkessa. Se päästi vettä läpi sen verran, että kone jäähtyi normaalilla kuormalla mutta kovalla kuumeni.
    Toinen vaihtoehto on että veden tulo siipipyörälle vähenee sen takia, että se imee ilmaa jostain. Onko veden otto varmasti pinnan alla myös täysillä ajettaessa?

    Nyt puhutaan ylikuumenemisesta, kuka sellaisen on laittanut alulle että se kuumenisi liikaa ? Ja mitä tuohon veden ottoon tulee niin miten se muuttuu melkein täydestä kaasun asennosta täyteen asentoon ? Vene kulkee saman nopeuden eikä asento muutu ! Nyt ollaan vähän hakusessa, hyvät neuvot on kyllä tarpeen mutta miettikää vähän… 🙁

    ajja

    Hmm, juttu taitaa elää omaa elämäänsä 😉
    Luin ketjun läpi enkä löytänyt mitää selostusta viasta paitse sen ettei vesi kiertänyt tai kiersi sittenkin.
    Kertaalleen on maininta ”ei kestä ihan täyttä kaasua” ja ”Jos ei enää pätki”. Siis ongelma on pätkimisessä täydellä kaasulla?

    Yammu

    Tuo ensimmäinen postaus on 6.3.2012 ja sen jälkeen laitoin uuden jossa nyt oire koneessa joka on sellainen että alkaa hyytymään täydellä kaasulla. Se postaus on mennyt jonnekin, en tiedä minne kun kirjoitin sen se on koneella vielä tallessa. Tuo ensimmäinen ei siis liity nykyiseen ongelmaan millään tavalla. Mystisesti se on nyt vain kadonnut, ja huomasin sen itse kun menin viestien alkuun…? Merkillisiä juttuja…

    Yammu

    Päivitys tilanteeseen ja samalla kysymys ?

    Eilen tehty seuraavaa: Vauhtipyörä pois ja kunnolla synteettistä vaseliinia liikkuviin osiin. Ajoitusten tarkistus ja hienosäätö. Termostaatti irti ja testi kiehuvassa vedessä. Kaasuttimien bensapintojen nosto ja seosten säätö uudelleen. Tulppien vaihto toiseen merkkiin (NGK). Koeajoa onkireissulla melkein tankillinen, käy nätimmin ja jotenkin vääntävämpi. Ei siis sitä hyytymisoiretta enää, tai siis ainakaan vielä…

    Kysymys: Kun kone käy tyhjäkäyntiä ja menet aivan veneen perään, niin että pakoputki menee vähän veden alle. Silloin käyntiääni tietenkin muuttuu vähän pehmeämmäksi, mutta myös tasaantuu ?! Eli kun pakokaasulle tulee vastusta niin käynti paranee. Eli joku stefa vuotaa, tiiviste mennyt jossain vai mitä…

You must be logged in to reply to this topic.

X