Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Perämoottoreiden huoltokustannukset!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)

Home / Forums / Konehuone / Perämoottoreiden huoltokustannukset!

  • vertailuja?

    Löytyykö vertailuja eri perämoottorimerkkien osalta siitä paljonko huollot maksaa?

    Mietin uuden nelitahtisen perämoottorin ostoa vanhan kaksitahtisen tilalle. Uusi kone kuluttaa varmasti vähemmän bensaa, mutta hukkuuko säästö huoltokuluihin. Vanhaa 2-tahtista konetta ei ole viimeisen 15 vuoden aikana käytetty kertaakaan huollossa. Ymmärsin, että uudet nelitahtiset vaativat mm. sytytyksen säätöä, venttiileiden säätöä ja yleensä tietokokeen kytkemistä moottoriin.

    Kipparin numerossa 4/2006 on Suzuki DF50:n käyttötestiraportti, jossa vuosihuollon hinnaksi ilmoitetaan 384 euroa. Näin oli vuonna 2006 ja tuskin hinnat ovat laskeneet. Lisäksi vene pitää erikseen kuljettaa huoltoon joka vuosi, mihin tarvitaan traileri.

    384 eurolla saa bensaa yli 270 litraa, mikä on paljon enemmän kuin nykyinen vuosikulutus.

    Huoltojen hintojen lisäksi kiinostaisi tietää mitkä huollot voi tehdä itse ilman, että se vaikuttaa takuisiin. Millaisia eroja eri merkkien välillä on? Evinrude ainakin on omanlaisensa, koska huoltoväli on 3 vuotta.

    ScandiNaval

    Ensihuolto 20h: 150eur
    1. vuosi/ 100h: 200eur (+talvisäilytyshuolto)
    2. vuosi/ 100h: 200eur (+talvisäilytyshuolto)
    3. vuosi/ 100h: 200eur (+talvisäilytyshuolto)

    Lisäksi heti takuun (2 vuotta) päättymisen jälkeen koneeseen on jouduttu uusiimaan bensapumppu 470eur, sekä trimmipumppu 530eur. Takuukorvauksia ei Brunswickmarinelta herunut, koska takuu oli päättynyt 4kk aiemmin.

    Huollot 750eur
    Korjaukset 1000eur

    ”kone kuluttaa varmasti vähemmän bensaa, mutta hukkuuko säästö huoltokuluihin”

    Huolloissa on turha säästää, koska perämoottorin pettäessä saattaa joutua vaaralliseen tilanteeseen. Toisaalta huollettuunkaan koneeseen ei näemmä voi luottaa…

    Mercuryssä venttiilit säädetään 300h välein eikä sytytystä tai muutakaan voi nykyisissä koneissa säätää.

    simo

    Se polttoaineen kulutuskin on hiukan suhteellista, tehokkaampi ja kevyempi kone vie venettä pidemmälle litralla, vaikka tuntikulutus olisikin suurempi. Nelari voittaa ainoastaan tyhjäkäynnin hiljaisuudella. Eli jos vanha kone pelaa, älä vaihda

    vertailuja?
    Alkuperäinen kirjoittaja: simo
    Se polttoaineen kulutuskin on hiukan suhteellista, tehokkaampi ja kevyempi kone vie venettä pidemmälle litralla, vaikka tuntikulutus olisikin suurempi. Nelari voittaa ainoastaan tyhjäkäynnin hiljaisuudella. Eli jos vanha kone pelaa, älä vaihda

    Moottorin voisi vaihtaa myös muutamaa vuotta uudempaan hieman tehokkaampaan 2-tahtiseen. Muihin 2-tahtisiin verrattuna nykyinen moottori on äänekäs. Toinen miinus on se, että pitkään tyhjäkäynnillä ajellessa on välillä kaasuteltava. Tämän vuoksi aloin harkita nelitahtisen perämoottorin hankintaa, mutta vanhemmissa 2-tahtisissa on omat hyvät puolensa. Suoraruiskutukset on uutta ja tuntematonta tekniikkaa itselleni, kun toisaalta kaasuttimen irrottaa ja puhdistaa hyvinkin nopeasti.

    Mutta laittakaahan, muutkin euromääriä paljonko vuosihuollot maksaa.

    Fobia

    Jos puhtaasti taloudellisesti vaihtoa yrität perustella, et millään kaavalla saa uudesta nelitahtisesta (tai kaksitahtisestakaan) kannattavaa.

    Jos sitten taas vaakakupissa painaaesim käryttömyys, käynnistyvyys, hiljaisuus, ympäristöystävällisyys, käyttövarmuus saattaa vaakakuppi kääntyä uuden moottorin eduksi.

    Tuo huollon tarve on vähän kaksipiippuinen asia. Kyllähän sinunkin kone huoltoa vaatisi joka vuosi ja jos viet sen vieraalle huollettavaksi, maksaa se maltaita. Tietysti kuitenkin huollat vanhan koneen itse.

    Nelarinkin voi ihan hyvin itse huoltaa, mutta tietysti uuden koneen takuun säilyttääkseen on se hyvä käyttää huoltajalla. On sitten jotain töitä jotka ovat vähän monimutkaisempia ja eivät ehkä ihan aloittelijalta onnistu kuten nokkahihnan vaihto (jos se on kuminen) tai juuri tuo venttiilien säätö. Tuota tietokonetta on turha pelätä sitä ei normaali huollossa tarvita, vaan sillä voidaan lukea esim vikamuisti.

    Oman 150 hv nelarin huolto on vieraalla teetettynä n. 250-400 euroa riippuen mistä kysyy.

    simo

    Oikeasti nelari ei ole yhtään ympäristö ystävällisempi kuin 2t, ei ole katalysaattoria, eikä hiljaisempi, eikä käry haittaa kuin tyhjäkäynnillä.Mitä tarkoitat käyttövarmuudella ja käynnistyvyydellä…?

    vertailuja?

    Etsiskelin lisää esimerkkejä huoltokustannuksista. Vanhassa Kippari-lehdessä (3/2005) on Evinrude E-tec 50 -moottorin käyttötesti. Moottoria vertailtiin Hondan BF50:een, jonka 20, 120 ja 220 tunnit huollot maksoivat yhteensä 730 euroa. Evinruden 300 tunnin huolto maksoi 130 euroa.

    Fobia
    Alkuperäinen kirjoittaja: simo
    Oikeasti nelari ei ole yhtään ympäristö ystävällisempi kuin 2t, ei ole katalysaattoria, eikä hiljaisempi, eikä käry haittaa kuin tyhjäkäynnillä.Mitä tarkoitat käyttövarmuudella ja käynnistyvyydellä…?

    Tarkoitan nyt tietysti 4 t vs vanha 2 t joka aloittajalla on.

    Syy miksi vanhan teknologian 2 t moottorit poistuivat, on se etteivät ne täytä nykyisiä ympäristönormeja.

    Yksi syy on ihan työskentelyperiaate. Samalla työtahdilla kun otetaan uusi polttoaine sisään kuin pakokaasut pistetään ulos, jolloin seurauksena on, että palamatonta polttoaine-öljy seosta joutuu vähäisiä määriä pakokaasun seassa ulos (mereen).

    Myös öljyä vanhan liiton kaksitahtisiin laitetaan sen mukaan, että se ei leikkaa kiinni pahimmassakaan rasituksessa, mutta suurimmassa osassa käyttöä riittäisi vähemmänkin. Erilaiset autolube-ratkaisut tietysti parantavat tilannetta, mutta kyllä siinäkin otetaan varmanpäälle. Puhumattakaan tietysti, että ihmiset lisäävät öljyä autoluben lisäksi bensan joukkoon (varmuuden vuoksi), kuten tein myös minä.

    Väitän, että varsinkin tyhjäkäynnillä uudet nelitahtiset ovat PALJON hiljaisempia kuin vanhat kaksitahtiset. Korkeilla kierroksilla ero tasottittuu.

    Sama on käryn kanssa. Totta on, että käryt jäävät kauas jälkeen kun ajetaan matkavauhtia, mutta itse kun kalastan paljon, oli vanhan Yamahan käry ja pärinä aika häiritsevää. Nyt on sentään veneen perässä 150 hv 30 hv sijasta.

    Käynnistyvyydellä tarkoitan, että nykyaikaisessa suorasuihkutuskoneessa ei tarvitse kuin avaimesta kääntää ja avot, kone käy. Vanhoissa 2 T koneissa oli käsikaasua, ryyppuä yms joihin piti sitten löytää sopiva kombinaatio varsinkin kylmillä ilmoilla. Tosin tämä myös pätee joihinkin kaasuttimellisiin 4-t koneisiinkin.

    Käyttövarmuudella tarkoitan mm. että vanhat 2-t koneet eivät esim kestä pitkiä tyhjäkäyntijaksoja, ennen kuin tukehtuvat omaan öljyynsä (no pituus on aina suhteellista).

    Jos nyt käydään saivartelemaan voi ehkä sanoa, että vanha 2 T on ympäristöystävällisempi, koska: siitä ei jää vuosittain moottoriöljyjä hävitettäväksi, tai että koska se pärisee ja haisee, tulee se helpommin sammutettua tyhjäkäynnin ajaksi eikä bensaa kulu myöskään niin paljoa.

    50-kymppinen

    Kipparin numerossa 4/2009 oli käyttötestissö Mercuryn F50 ELPT EFI.
    Huoltokulut:
    20 h: 300 €
    100h : 380 €
    Syyshuolto: 460 €

    50-kymppinen
    Alkuperäinen kirjoittaja: 50-kymppinen
    Kipparin numerossa 4/2009 oli käyttötestissö Mercuryn F50 ELPT EFI.
    Huoltokulut:
    20 h: 300 €
    100h : 380 €
    Syyshuolto: 460 €

    Numerossa 4/2008 on käyttötestin loppuraportti Yamahan F50 FETL:stä.
    Huoltokulut:
    20 h: 140 €
    100 h: 160 €
    Vuosihuolto: 160 €

    Eri moottori ja ilmeisesti eri huoltoliike. Toisen huolto maksaa 460 euroa ja toisen 160 euroa. Mihin kuluu ylimääräiset 300 euroa? Bensaa 300 eurolla saisi 213 litraa. Käyttötestin aikana keskikulutus oli 3.43 litraa tunnissa. 300 eurolla ajelee yhteensä 62 tuntia.

    Silver Hawk

    Etec 90 kolmen vuoden huoltokustannukset 75 euroa ja merkkiliikkeessä teetätetty. Öljynä käytetään XD100:sta. Ei haise, ei kärytä. Kulutus uistelunopeudella max. 1 l/h. Silverille riittää vakioputkurilla 3200 kierroksen käyntinopeus matkanopeudella, tosi hiljainen. Oli kyydissä 1 tai 8 miestä niin aina lähtee liukuun ongelmitta.

    Kokemusta

    Ajelin 4 vuotta e-tecillä ja voin sanoa että susi kone on. Voimaa piisaa mutta käynti häiriöitä aivan liikaa. Minulla oli 40 hv etecci. Nyt alla on hondan nelari ja ainakin toistaiseksi kehrää kuin kissa. Tunteja tosin vasta 20 alla.

    veneilijä

    Kokemusta 2v, toiminu todella hienosti, kaikenlaisessa ajossa. Susi koneita löytyy jokaisessa merkissä. 🙂

    Henrik

    Jos haluaa elää ja tuntea mitä elämä menneisyydessä oli, haistella pakokaasuja ja saada tinnutuksen niin ei muuta kuin 2-tahtinen perälle. Minä en.

    Pete
    Alkuperäinen kirjoittaja: Henrik
    Jos haluaa elää ja tuntea mitä elämä menneisyydessä oli, haistella pakokaasuja ja saada tinnutuksen niin ei muuta kuin 2-tahtinen perälle. Minä en.

    Ei haise niin kuin vanhat 2-T koneet. Ei paljon eroa 4-Tahtisiin äänessä. Vähemmän ja halvemmat huollot kuin 4-T koneissa. Vuodesta 2008 90-E-TEC. Luotettavaa menoa on ollut kokoajan ja käyntiin lähtee kun avaimesta kääntää.

You must be logged in to reply to this topic.

X