Alkuperäinen kirjoittaja: simo
Oikeasti nelari ei ole yhtään ympäristö ystävällisempi kuin 2t, ei ole katalysaattoria, eikä hiljaisempi, eikä käry haittaa kuin tyhjäkäynnillä.Mitä tarkoitat käyttövarmuudella ja käynnistyvyydellä…?
Tarkoitan nyt tietysti 4 t vs vanha 2 t joka aloittajalla on.
Syy miksi vanhan teknologian 2 t moottorit poistuivat, on se etteivät ne täytä nykyisiä ympäristönormeja.
Yksi syy on ihan työskentelyperiaate. Samalla työtahdilla kun otetaan uusi polttoaine sisään kuin pakokaasut pistetään ulos, jolloin seurauksena on, että palamatonta polttoaine-öljy seosta joutuu vähäisiä määriä pakokaasun seassa ulos (mereen).
Myös öljyä vanhan liiton kaksitahtisiin laitetaan sen mukaan, että se ei leikkaa kiinni pahimmassakaan rasituksessa, mutta suurimmassa osassa käyttöä riittäisi vähemmänkin. Erilaiset autolube-ratkaisut tietysti parantavat tilannetta, mutta kyllä siinäkin otetaan varmanpäälle. Puhumattakaan tietysti, että ihmiset lisäävät öljyä autoluben lisäksi bensan joukkoon (varmuuden vuoksi), kuten tein myös minä.
Väitän, että varsinkin tyhjäkäynnillä uudet nelitahtiset ovat PALJON hiljaisempia kuin vanhat kaksitahtiset. Korkeilla kierroksilla ero tasottittuu.
Sama on käryn kanssa. Totta on, että käryt jäävät kauas jälkeen kun ajetaan matkavauhtia, mutta itse kun kalastan paljon, oli vanhan Yamahan käry ja pärinä aika häiritsevää. Nyt on sentään veneen perässä 150 hv 30 hv sijasta.
Käynnistyvyydellä tarkoitan, että nykyaikaisessa suorasuihkutuskoneessa ei tarvitse kuin avaimesta kääntää ja avot, kone käy. Vanhoissa 2 T koneissa oli käsikaasua, ryyppuä yms joihin piti sitten löytää sopiva kombinaatio varsinkin kylmillä ilmoilla. Tosin tämä myös pätee joihinkin kaasuttimellisiin 4-t koneisiinkin.
Käyttövarmuudella tarkoitan mm. että vanhat 2-t koneet eivät esim kestä pitkiä tyhjäkäyntijaksoja, ennen kuin tukehtuvat omaan öljyynsä (no pituus on aina suhteellista).
Jos nyt käydään saivartelemaan voi ehkä sanoa, että vanha 2 T on ympäristöystävällisempi, koska: siitä ei jää vuosittain moottoriöljyjä hävitettäväksi, tai että koska se pärisee ja haisee, tulee se helpommin sammutettua tyhjäkäynnin ajaksi eikä bensaa kulu myöskään niin paljoa.