Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Volvon merivesijäähdytys

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)

Home / Forums / Konehuone / Volvon merivesijäähdytys

  • Sailor

    Purjevene
    Volvo Penta 2002 vm 1990 merivesijäähdytys
    purjevenevetolaite S-120
    14.5.
    Kone alkoi lämpenemään liikaa kun oli ajettu noin tunti eli varoitusvalo syttyi palamaan. Ja jäähdytysvettä tuli hyvin vähän jos ollenkaan pakokaasun mukana
    tarkistin
    – merivesipumppu ja siipipyörä ok samoin pohjaventtiilistä tuli merivettä
    – merivesi kiertää hyvin laponestoventtiilin läpi ja tulee koneelle.
    – termostaatti ok, alkaa aukenemaan noin 60 asteessa
    – painoin laiturivesihanasta vettä koneeseen(jäädytysletkua pitkin) ja jonkin verrran tuli roskaa/’rauta-lastuja’ poistoveden mukana, sen verran kun pystyi sitä seuraamaan
    – otin pakokäyrän irti ja siellä kanavissa oli paljon tukoksia eli rassasin ja huuhtelin ne puhtaaksi
    17.5.
    tämän jälkeen koeajoin koneella noin kaksi tuntia ja toimi oikein hyvin
    21-22.5.
    Oltiin viikonlopun vietossa ja koneella ajettiin perjantai puoli tuntia ei ongelmia ja lauantai vajaa tunti ei ongelmia
    23.5.
    Sunnuntaina vajaan tunnin ajon jälkeen syttyi ylikuumenemisvalo palamaan.

    – merivesipumppu ja siipipyörä ok samoin pohjaventtiilistä tuli merivettä
    – merivesi kiertää hyvin laponestoventtiilin läpi ja tulee koneelle.
    – otin pakokäyrän irti ja oli melkoisen puhdas
    – purin pakokaasu/poistovesiletkun irti joka lähtee pakokäyrästä ja menee äänenvaimentimeen ja siitä letkut edelleen ulosvientiin ja huuhtelinne kaikki, ei tukoksia
    25.5.
    kävin koeajolla ja ylikuumenemisvalo syttyi heti parin minuutin ajon päästä palamaan ja vettä ei juurikaan tullut pakoputkesta eli jossain jumittaa mutta en enää keksi missä.

    – mitä kannattaisi vielä tutkia / rassata – vesi ei jostain syystä virtaa loppuun asti läpi
    – moottori on 20-vuotta vanha ajettu 2000 tuntia, hyvin toiminut ja edelleen käynnistyy hyvin jne. Toki moottorin poski/kylki on jonkin verran ruosteessa, mutta edestäpäin katsottuna näyttää ihan hyvältä. Kuinka paljon tämän ikäistä moottoria kannattaa korjata?
    – Moottoriöljy on mielestäni ihan ok näköistä eli ei huomaa että vedet ja öljyt olis mennyt sekaisin.

    Sunmar870

    Yksi mahdollisuus on , että jäähdytyskanavat lohkossa ovat tukkeutuneet.
    Minulla oli 2-pyttyinen yanmar 2qm ja siinä vain 1 kanavista kunnolla auki.
    Otin kannen auki ja puhdistin ruuvimeisselillä ja paine-ilmalla.

    Mikäli konetta ei ole säilötty talveksi kunnolla, joko emulssio tai glygoli, niin
    todennäköisesti valurauta kuoriutuu ajanollen.

    Voisi kokeilla satamassa painaa vesiletkulla pumpun jälkeen paineella vettä lohkoon,
    tällä pystyy näkemään kulkeeko vesi läpi.

You must be logged in to reply to this topic.

X