Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

 
Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Uusien 2-tahtisten ( mm. Evari E-tec öljynkulutus + kokonaispolttoaineenkulutus vrt.4- tahti koneet

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)

Home / Forums / Konehuone / Uusien 2-tahtisten ( mm. Evari E-tec öljynkulutus + kokonaispolttoaineenkulutus vrt.4- tahti koneet

  • jape530

    otsikko taisi kertoa jo kaiken. eli taitaa 2-tahtari olla edelleen kallis juttu.
    nimim. jape

    Make

    Esim. E-TEC:n voiteluöljyn kulutus riippuu käyttöprofiilista eli millä kierrosnopeudella sitä ajetaan ja valitusta öljylaadusta. Parempaa öljyä kuluu luonnollisesti vähemmän.

    Tyhjäkäyntihän vie vähemmän polttoainetta kuin 4-tahtisella. Lisäksi vertailutesteissä E-TEC ei ole aivan mielestäni pärjännyt laihaseoskoneille, mutta miten E-TEC on ollut säädetty tähän vertailutestiin ei ole tiedossa.

    Testien mukaan 50hv E-TEC on selvinnyt noin samalla polttoaineen kulutuksella kuin vastava 4-tahtinen eli silloin voisi olettaa, että pa-kustannus on sama kuin 4-tahtisella, kun siinä kuitenkin pitää vaihtaa öljyt + suodatin yms. kun E-TEC:iin lisätään vain tuoretta öljyä.

    Jos vuotuinen käyttömäärä jää kohtuulliseksi, en uskoisi tuolla olevan paljonkaan rahallista merkitystä. Ehkäpä tuo moottorin valinta E-TEC vai 4-t on tehty jollain muulla perustella, kuin tuijottamalla sitä kulutusta…

    jr

    Jos pelkkiä polttoaine+öljykuluja katsotaan, voi Etec jäädä toiseksi, mutta kun muistetaan että se pitää huoltaa vain, joka kolmasvuosi.

    Jos siis huolto maksaa esim 150 euroa vuosi on tuo pieni ero kurottu kiinni jo yhden huollon hinnalla

    baylinerman

    2-tahdissa ei muuta hyvää kuin yksinkertainen rakenne,mikä ei tosin päde uusiin.2t liukkaammin lähtevä urheilummisiin veneisiin.4-t vie muuten voiton joka osa-alueella.kestävyys,kulutus,käynti yms
    Jos 2t olisi parempi,niin autot ja prätkät olisi niitä

    skyde

    Terve,

    Omistin valtamerkin nelarin useampia vuosia ja nyt on neljättä kesää ajossa 115 E-Tec. Käyttöä on joka lähtöön uistelusta lähtien. Tunteja kesässä tulee satakunta. En ole noihin kulutuslukemiin niin tarkkaan perehtynyt, mutta en ole niissä havainnut kummoistakaan eroa suuntaan tai tai toiseen. Kokonaisuutena kuitenkin arvelen, että seuraava mylly tuskin tulee olemaan nelari. Mikään yksityiskohta ei toistaiseksi puolla paluuta, vaikka totuuden nimissä on sanottava ettei nelarissa varsinaista moittimisen aihetta ollut, nykyinen vaan miellyttää kaikilta osin enemmän.

    Tapsa

    Takana 30 kesää 75 hv Yamahalla, jossa pannaan 2 % seosbensaa. Viisi kesää sitten meinasin tehdä oikein ison huollon; ostin moottorin kopan sisälle tulevan bensansuodattimen. Vaihtohommaa tehdessäni huomasin, että vanha suodatin oli ehjä ja ihan puhdas, joten annoin olla ja palautin uuden suodattimen kauppaan. Olen minä silloin tällöin vaihtanut peräöljyt ( ehkä 4 vuoden välein) ja nytkin panostin 3,5€ kpl maksaviin sytytystulppiin melkein kympin. Jos vaikka lähivuosina tulee vaihdettua.

    Kun nelariin vaihtaa öljyt joka vuosi ja nokkahihnan muutaman vuoden välein niin nelitahtisella säästäminen tulee ainakin minun kukkarolleni ihan liian kalliiksi. Ja onhan se vielä ostohinnaltaan kalliimpi.

You must be logged in to reply to this topic.

X