Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Keskustelu

Veneilyaiheista keskustelua. Liity mukaan!

Volvo Penta D3:n ongelmat

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)

Home / Forums / Konehuone / Volvo Penta D3:n ongelmat

• Mies eteläsuomesta

Veneessäni on VP D3 160 moottori,jossa on jatkuvasti ollut ongelmia.Ensimmäinen kone
    kesti 16,5 h ,jolloin sen apulaitehihna meni jakopään väliin aiheuttaen täystuhon.Kone
    korvattiin takuuna,koska apulaitehihnan ohjainrulla oli huolimattomasti kiinnitetty.
    Uusi moottori asennettiin ja sen ongelmat alkoivat käynnistysvaikeksilla,jatkuen engine
    electric fault hälytyksillä.Paikallinen VP:n huolto etsi vikaa tuntikausia.Välillä oli ongelmia turbon kanssa,jolloin se vaihdettiinn. Vika ei korjaantunut,koska vika oli sen
    ohjauksessa eikä itse turbossa.Ongelmana on herkkä ilmamääräanturi imukanavassa,joka
    ei siedä imuilmassa öljyä.Tarina on pitkä,tässä vain pieni raapaisu.Onko kellään mitään vastaavia kokemuksia.

aatsi

meillä -04 D3 160 hv,ajettu 240h.Engine electric fault tuttu näky näytössä meilläkin,johtuu useimmiten kait siitä että öljyä ei saisi olla koneessa mittatikun ylärajaan asti.Meillä ongelma ilmeni öljynvaihdon jälkeen.Nyt uutena aiheena Trim electric fault on ilmeisesti trimmikulma-anturi vaihdon tarpeessa (120e.).

DEE KOLMONEN

29 tunnin kohdalla tosiaan moniurahihna lensi helvettiin keskellä selkää. Seurauksena hirveä merihätä – kaksitonnista venettä kun et niin vain ohjaile.
    Kone pudotti itse kierrokset pois – moottorin suojaelektroniikka laskee koneen tyhjäkäynnille kun lämmöt nousivat.

Ohjainrulla oli minullakin lentänyt kuulemma puuttuneen ruuvin takia helvetin kuuseen. Muuta ei hajonnut, mutta saas nyt nähdä sitten. Tämä kesä meni täysin käteen – tunteja on vain 36

DEEKOLMONEN

Lisään vielä edelliseen, että mun koneeni on D3-110.

oulun poika

Mulla on 190-heppainen D3 vm -07; Täysin häiriötön, käy kuin kello. Tunteja toistaiseksi vain 126, mutta luottamus on vahva.
    Toisaalta, QL:n läppätrimmit ovat varsinainen riesa, milloin elektroniikka, milloin mekaniikka reistaa.

Hilpeä Merimies

D3 130 SX vm 2006 ajettu nyt 8100 M / 680 h. Loistava kone, ei vuoda mitään, ei savuta, ei haise, käynnistyy ja käy upeasti. Ei lisätty öljyä eikä jäähdytysnestettä kausien aikana. Hyvä ajotietokone. Ympärivuotinen keskikulutus vain 0,79 l/M. Väkivahva ja hyvä 150 A laturi. Hyvä ja tehokas Defroster. Kone toimii hyvin niin pikkupakkasella kuin 32 asteen helteessäkin. Mutta V-P:n laitteet koneen ympärillä eivät ole yhtä hyviä: Turbon paluuputki halkesi, kiinnileikkaaminen oli lähellä. Laturin kolmesta kiinnitysmutterista yksi katosi, yksi katkesi sisään ja möykky roikkui yhden mutterin varassa. Sisempi PA-suodatin vaihdon tarpeessa mutta virheilmoitus oli engine elec. fault. Meriveden lämpötilan näyttö lakkasi toimimasta. Trimmikulman anturi meni rikki. Perävetolaitteen haitarikumiin tuli reikä.

S432io

Minulla oli noita mystisiä sähkövikoja, jolla moottori laskee kierrokset ilman näkyvää syytä. Kun sitten sammutat koneen (kaksi konetta käytössä), niin vikakoodit häviävät eikä vikaa saa koskaan kiinni. Johtohelvetin paremmasta kiinnittämisestä ja suojaamisesta on apua.

Keijo

Minulla ollut Baylinenr 2455 -89 veneessä moottorin hinta oli silloin uutena 19,000 tuhatta euroa asennettuna ajotietokoneella ..ongelma oli ainoastaan koneen vieressä oleva polttoaineduodatin ,joka pitää edelleenkin aina kiristää niin piukkaan ,että ei ilmaa saa sen kautta .. Trimmitaso ongelma on ,mutta nee ovat pienet ,..800 tuntii ajettu moottorillani ,,..Oikei olen tyytyväinen ollut volvoon moottorini..

Keijo

Jäi vielä kesken minulla on Vovo Benta Diissel -05 160 hv D3 laitatatin itse .Tarjoushinta oli 19,000 tuhatta e ,..Toisessa liikkeessä olis ollu hinta 22,000 e ja olis pitännyt antaa vanha merkruiser myös siihen hintaan asentajalle Raumalla

Ongekmana että kone sammuu aina kun kierrokset menee yli 3000.
    Lähtee heti kuitenkin uudestaan käyntiin joskus pitaa ottaa avainkuitenkin pois että lakkaa hälytys huutamasta.Lisäsuodatinta kun olen katsonut niin ei ole täynnä suodattimen yläpintaan asti niin saisko ilmaa jostain.

volvop

Hei!

Itselläni ollut 2008 valmistettu D3 190 ja jonkun verran harmia ollut. Aluksi ilmanpuhdistin tukkeutui, syynä öljymäärän täyttö ölytikun maksimiin sekä turbon ja pakosarjan tiivisteen välinen vuoto, jolloin pakokaasut pääsivät konetilaan. Lisäksi tuli pintaannousussa virheilmoituksia, että ”tarkasta moottori”. Viimeisen kahden vuoden aikana moottori meni aluksi vikasietotilaan kovissa kiihdytyksissä sekä täydellä kaasulla ajettaessa (pudottaa kierrokset ja nollaantuu vain käyttämällä virrat pois). Nyt vika on tullut ”lähemmäksi” ja laittaa koneen tilttiin heti, jos kierrokset nousevat yli 3000. Molemmat polttoainesuodattimet on vaihdettu, mutta ei auta asiaa. Ruiskutuspumppuja on kuulemma vaihdettu, voisiko vika olla siinä? Jos löytyy vinkkiä, niin otan mielelläni vastaan 🙂

volvop

Hei!

Tarkastettiin vielä homma ja kävi ilmi seuraava tilanne. alunperin oli esisuodatin ollut tukossa, jolloin kone ei ollut saanut polttoainetta suuressa kuormituksessa. Viime talven huollon jäljiltä oli jätetty ”varsinainen” polttoainesuodatin löysälle, joten sain ilmaa välistä, joten siksi ei toiminut enää alemmillakaan kierroksilla. Nyt homma kunnossa ja kone toimii. Takana 600 tuntia eikä vielä toistaiseksi ole tarvinnut vaihtaa turboa eikä ruiskutuspumppua. Hyvää veneilykesää kaikille.

Ajja

Omana kokemuksena johtohässäkän löystyminen aiheuttaa vikailmoituksia.
    Kannattaa tarkastaa liitokset ja mahdolliset hapettumiset.

Ainakin aiemmissa koneissa oli suunnitteluvirhe koska vikatila ei jäänyt muistiin ja koneen virran katkaiseminen hävitti tiedot. Jos pystyt, lue vikakoodit ja lähde selvittämään ongelmaa sitä kautta.

D3

Mulla vuotaa turbon ja pakosarjan välinen tiiviste ja pakokaasut konetilassa tukkivat ilmansuodattimen. Piti ottaa tukkeutunut suodatin pidemmällä reissulla irti ja sen jälkeen moottori meni lopullisesti vikasietotilaan. Olisiko ottanut itseensä imupuolen anturit noista pakokaasujen epäpuhtauksista? Tiedättekö mistä kohtaa löytyy imupuolella anturit ja voiko vikakoodeja lukea muilla kun Volvo Pentan omilla laitteilla? Turbon tiiviste vaihdettu jo kerran, mutta vika tuli takaisin, onko tähän jotain apuja esim 2 tiivistettä päällekkäin?

Timo
    Alkuperäinen kirjoittaja: Keijo
    Minulla ollut Baylinenr 2455 -89 veneessä moottorin hinta oli silloin uutena 19,000 tuhatta euroa asennettuna ajotietokoneella ..ongelma oli ainoastaan koneen vieressä oleva polttoaineduodatin ,joka pitää edelleenkin aina kiristää niin piukkaan ,että ei ilmaa saa sen kautta .. Trimmitaso ongelma on ,mutta nee ovat pienet ,..800 tuntii ajettu moottorillani ,,..Oikei olen tyytyväinen ollut volvoon moottorini..

Asennutin omaan Baylineriini D3-160 moottorin muutama vuosi sitten. Kone on toiminut hyvin.
    Polttoainemittari näytti väärin (liian paljon) kun anturi oli asennettu ohjeen mukaan. Kun anturin vartta lyhennettiin, se alkoi näyttämään oikeampi lukemia.
    Viime kesänä trimmikulman anturin tunnistimesta katkesi johto (kuuluu olevan SX-vetolaitteen tyyppivika). Keväällä anturi vaihdettiin uuteen, mutta ohjausyksikkö on jotenkin seonnut. Kun anturi on kytketty, trimmaus onnistuu vain ylöspäin. Kun johto on irti, trimmi toimii, mutta näyttö ei tietenkään. Asiaa ei ennätetty tutkia kunnolla, pitänee jatkaa nyt syksyllä.
    Polttoainesuodattimen vaihdon jälkeen konetta piti ilmata monta kertaa, viimeisin keskellä Porkkalan selkää. Mutta nythän tuo toimii.
    Öljyjen kanssa ei ole ollut ongelmia.

You must be logged in to reply to this topic.

X